کد خبر : 18328
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 29 فروردین 1402 - 13:04

سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی خبر داد:

اتصال ۱۱ هزار فروشگاه به سامانه شفافیت فروشگاهی

اتصال ۱۱ هزار فروشگاه به سامانه شفافیت فروشگاهی
سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: اکنون ۱۱ هزار فروشگاه به سامانه شفافیت فروشگاهی متصل شده‌اند که از این میان ۹ هزار و ۶۰۰ فروشگاه در حال تبادل داده هستند.

به گزارش خریدار، «امین کلاهدوزان»در مراسم پایش پیشرفت سامانه شفافیت فروشگاهی که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان مجلس و صاحبان کسب‌وکارهای فروشگاهی برگزار شد، اظهار داشت: سامانه شفافیت فروشگاهی یک ابر پروژه است که هدف آن اتصال سه جریان مالکیت محصول، جریان مالی و جریان مکانی محصول به یکدیگر است. از کارکردهای این سامانه می‌توان به رشد تولید، رصد سیستمی، نظارت هوشمند، ‌جلوگیری از تخلفات و استفاده از کلان داده‌ها اشاره کرد که به حکمرانی نوین منجر می‌شود.

وی تاکید کرد: سال گذشته براساس گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده است، ۴۵ میلیارد تراکنش خرید داشتیم که ۴۰ میلیارد آن خرید مستقیم از طریق تراکنش کارت‌خوان‌های پایانه‌های فروشگاهی بوده که مبلغ تراکنش‌ها را به ۹۱۰۰ هزار همت رسانده‌ است. هدف‌گذاری ما این است که نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار فروشگاه در سطح کشور وجود دارند که باید به این سامانه متصل شوند.

سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با تاکید بر اینکه شروع رسمی فعالیت سامانه شفافیت فروشگاهی ۳۰ بهمن سال گذشته بوده است، گفت: اکنون ۹ هزار و ۶۰۰ فروشگاه در حال تبادل داده با سامانه شفافیت هستند.

کلاهدوزان گفت: در حوزه دفتر خدمات عمومی این سامانه مباحثی مانند تبادل اطلاعات با مجموعه‌ها و فعالان اقتصادی برای پیوستن به سامانه، توسعه داشبوردهایی که از گزارش‌های مردمی ارسال می‌شود و دیگری زیرساخت‌های پروژه را دنبال کردیم.

وی ادامه داد: در لایه تولید داشبوردها در این پروژه، مهم‌ترین قسمت داشبوردی برای وضعیت فروش محصولات در کل کشور را رصد می‌کنند. داشبورد دیگر روند تامین کالا در زمان‌های مختلف و رویت گران‌فروشی است. به این واسطه بازرسی‌های حضوری به کمترین حد خود می‌رسد. علاوه بر این داشبوردهایی نیز طراحی شده‌اند که روزانه ۱۰ هزار کالای مختلف، پراکندگی جغرافیایی آن و میزان و حجم فروش آن در کشور در حال رصد است.

سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درباره سامانه شفافیت فروشگاهی افزود: در حدود ۳ ماهی که از بهره‌برداری این سامانه می‌گذرد ما بیش از ۶۰ میلیون فاکتور دریافت کردیم و برآورد ما این است که در سال به بیش از ۴۰ میلیارد فاکتور برسیم. مبلغ فاکتورها در این بازه زمانی بیشتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان است و ۲۲۰ میلیون کالاهای مختلف در فاکتورهای را داریم.

کلاهدوزان گفت: قابلیت دریافت ۱۰ هزار فاکتور در ثانیه را داریم و می‌توان در صورت نیاز آن را به سرعت توسعه داد. سامانه ۱۲۴ نیز خدمت دیگری است که تحت عنوان نظارت مردمی آن را ارایه کرده‌ایم. قابلیت مهم در این بخش این است که خریدار واقعی می‌تواند از مشکلات کالا یا گران‌فروشی آن شکایت کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.