کد خبر : 26898
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 11:13

عوامل روند کاهشی بازار ارز بررسی شد

ماجرای افت قیمت دلار

ماجرای افت قیمت دلار
بسیاری از تحلیلگران ارزی، روند نرخ دلار در سال جدید را با مدت مشابه سال گذشته مقایسه می‌کنند؛ در بازار ماه‌های ابتدایی سال گذشته، نیز قیمت شاخص‌های ارزی پس از یک دوره نوسانات افزایشی دچار افت شد و پس از آن به ثبات رسید.

قیمت دلار نقدی در بازار روز شنبه به کف کانال ۶۲هزار تومانی رسید. تحلیلگران ۳عامل مختلف سیاسی-اقتصادی را به‌عنوان محرک‌های کاهشی نرخ ارز مطرح می‌کنند. نخست کاهش سطح ریسک‌های سیاسی، دوم وجود احتمالاتی مبنی بر شروع مذاکرات هسته‌ای و سوم اخبار مثبت درآمد‌های نفتی.

به گزارش دنیای اقتصاد، نرخ دلار آزاد در حال ادامه دادن به روند کاهشی خود است. تحلیلگران ۳ عامل مختلف را برای توجیه این روند کاهشی ارائه می‌دهند. خروج ریسک‌های غیراقتصادی از بازار، خبر‌های جسته‌وگریخته مبنی بر مذاکرات هسته‌ای و آمار خوب صادرات نفتی این عوامل را تشکیل می‌دهند. دلار در بازار دیروز به مرز کانال‌های ۶۱ و ۶۲ هزار تومانی رسید.

روند کاهشی بازار ارز تشدید شد. دلار در بازار روز گذشته از کانال ۶۳ خارج شد و سطوح قیمتی کانال ۶۲ را نیز پشت سر گذاشت. بسیاری از تحلیلگران ارزی روند نرخ دلار در سال جدید را با مدت مشابه سال گذشته مقایسه می‌کنند. در بازار ماه‌های ابتدایی سال گذشته نیز قیمت شاخص‌های ارزی پس از یک دوره نوسانات افزایشی دچار افت شد و پس از آن به ثبات رسید.

به‌طور مثال نوسانات افزایشی و کاهشی دلار در سال گذشته تا روز‌های ابتدایی تابستان به طول انجامید و پس از آن قیمت اسکناس آمریکایی زیر سقف ۵۰ هزار تومانی به ثبات نسبی رسید. علل آغاز روند افزایشی در سال جدید عمدتا به سیگنال‌های منفی و ریسک‌های سیاسی باز می‌گردد. این موارد با تشدید انتظارات تورمی سبب ایجاد تقاضای کاذب در بازار شد و قیمت‌ها را افزایش داد.

اما تحلیلگران فشار کاهشی روز‌های اخیر بازار را متشکل از ۳ نیرو می‌دانند. نیروی نخست؛ کاهش سطح ریسک‌ها و سیگنال‌های منفی مذکور است. پس از اتمام درگیری‌های منطقه‌ای و کمرنگ شدن احتمال گسترش این درگیری‌ها هیجانات موجود در بازار نیز تخلیه و زمینه افت نرخ در بازار سکه و ارز فراهم شد.

عامل دومی که تحلیلگران از آن به عنوان نیروی کاهشی یاد می‌کنند سیگنال‌های مثبت، اما غیررسمی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای است و آخرین عامل که برخی آن را به‌واسطه اثر‌گذاری بر‌طرف عرضه مهم‌ترین عامل می‌دانند، مساله افزایش درآمد‌های نفتی است که هم رسانه‌های خارجی و هم برخی از مقامات رسمی از آن خبر می‌دهند.

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در یکی از آخرین اظهارنظر‌های خود گفت: «دشمنان سعی کردند بازار جهانی نفت را برای ما محدود کنند آن‌ها زحمت خود را زیاد کردند، زیرا متخصصان ما در وزارت نفت و شبکه فروشی که این وزارتخانه در اختیار دارد در عمل توانستند تحریم‌ها را در زمینه صادرات و تولید نفت بلااثر کنند، امروز دیگر نفتی روی کشتی‌ها نداریم که منتظر فروش آن باشیم. همه آنچه تولید می‌کنیم از قبل بازار آن مهیا شده است.»

بازار ارز تهران در روز گذشته با توجه به موارد ذکر شده افت قیمت‌های نسبتا شدیدی را تجربه کرد. هر برگ دلار آزاد در بازار روز گذشته با افت هزار و ۴۵۰ تومانی خود در رقم ۶۲ هزار تومان به فروش رسید. البته گفتنی است که نرخ ارز مذکور در بازار فردایی عصر دیروز وارد کانال ۶۱ هزار تومانی شد. یورو و پوند نیز در بازار دیروز به ترتیب هزار و ۵۰۰ و هزار و ۶۲۰ تومان کاهش یافتند.

ماجرای افت قیمت دلار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.