کد خبر : 18782
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 19 اردیبهشت 1402 - 14:20

پیشنهاد ایجاد صندوق تهاتر تجاری بین ایران و ویتنام

پیشنهاد ایجاد صندوق تهاتر تجاری بین ایران و ویتنام
دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ویتنام با بیان اینکه در حال حاضر به صورت غیرمستقیم مجموعا تا یک میلیارد دلار با تجار ویتنامی مبادلات مشترک صورت می گیرد، گفت: مسئله مبادلات مالی و بانکی و تشکیل صندوق تهاتر می تواند چالش های نحوه تامین مالی و تسویه مبادلات بین دو کشور را رفع کند.

به گزارش خریدار، ساجد نیک مهر روز سه شنبه در حاشیه پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو، با اشاره به اینکه ویتنام یکی از کشورهای در حال توسعه است، افزود: رشد اقتصادی این کشور قابل توجه است و به لحاظ روابط تجاری گسترده با دنیا، در بخش تراز تجاری همچنان در حال رشد است.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ویتنام اظهار داشت: ایران یکی از کشورهایی است که ویتنامی ها دوست دارند سطح ارتباطات و تعاملات اقتصادی خود را در بخش های صادرات و واردات ارتقاء دهند.

نیک مهر ادامه داد: حوزه های الکترونیک، نساجی، تکنیکال و به ویژه انرژی های تجدیدپذیر برای تقویت تعاملات بین ایران و ویتنام مورد توجه است، ضمن آنکه ایران نیز ظرفیت های مطلوبی برای تبادل کالا در حوزه های پتروشیمی و پالایشگاهی دارد که می تواند بخشی از نیاز صنایع ویتنام را تامین کند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه صادرات خشکبار رشد روزافزونی را داشتیم به نحوی که امروز ویتنام بزرگترین مصرف کننده انجیرخشک ایران است. همچنین پای مرغ از ایران برای مصرف داخلی ویتنام در حال صدور است.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ویتنام از برنامه ریزی برای واردات ادویه جات از ویتنام برای مصرف داخلی کشور خبر داد و افزود: ادویه جات در ویتنام دارای قیمت های مناسبی است.

به گفته نیک مهر، یکی از مسائل مطرح شده در زمینه افزایش تبادلات بین تجار دو کشور، مسائل مالی و مبادلات بانکی است که اگر بانک مرکزی مسیر تهاتر را به درستی باز کند احتمالا بخشی از این مسائل رفع خواهد شد. در بخش لجستیک نیز زیرساخت ها ضعیف است و دچار مشکلاتی هستیم که دستگاههای مربوطه باید نسبت به رفع این نارسایی ها اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه هنوز پرواز مستقیم بین ایران و ویتنام وجود ندارد، بیان داشت: طبیعتا اگر این امکان نیز مهیا شود، می توان سطح مناسبات بین دو کشور را بیش از پیش افزایش داد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ویتنام درباره تلاش ها برای رفع مشکلات و مسائل تجاری ایران و ویتنام، تصریح کرد: ما به دلایل شرایط ارزی، پیچیدگی هایی را در تعاملات تجاری داریم که بخشی از آنها رفع و بخشی نیز باقی مانده است.

نیک مهر افزود: در حال حاضر، تعاملات بیشتر به شکل تهاتری است و اگر بتوانیم در این بخش صندوق تهاتری را شکل بدهیم، می توانیم هزینه های ارزی سرسام آور برای تجار دوطرف را مدیریت کنیم و میزان آن را کاهش دهیم.

به گفته وی، در حال حاضر سطح روابط تجاری دو کشور بیش از ۲۰۰ میلیون دلار در سال است و بیشتر تعاملات بین ایران و ویتنام از طریق امارات انجام می شود که در آمارهای ما وارد نمی شود ولی معتقدیم در قالب واردات غیرمستقیم و ری اکسپورت، سطح تبادلات در حد یک میلیارد دلار است.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ویتنام تصریح کرد: اگر برنامه ریزی درستی صورت بگیرد و موضوع تهاتر حل شود می توان تا سال آینده حجم مبادلات را به دو میلیارد دلار نیز رساند.

نیک مهر با انتقاد از عدم برگزاری کمیسیون مشترک ایران و ویتنام توسط دولت سیزدهم، بیان داشت: بخش خصوصی ویتنام برای برگزاری جلسه کمیسیون مشترک پیگیری و تلاش می کند تا از این طریق بتوان از ظرفیت دولت های دو طرف استفاده کرد زیرا تحقق آن می تواند در تقویت تعاملات موثر واقع شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.