کد خبر : 19245
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 خرداد 1402 - 19:49

وزیر نیرو اعلام کرد:

کاهش ۴ درصدی مصرف برق در سال گذشته با اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی

کاهش ۴ درصدی مصرف برق در سال گذشته با اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی
وزیر نیرو گفت: سال گذشته با اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی انرژی نه تنها خاموشی برنامه ریزی شده نداشتیم بلکه مصرف برق ۴ درصد کاهش یافت.

به گزارش خریدار، «علی اکبر محرابیان» در همایش ملی بهره‌وری، بهترین و ساده‌ترین تعریف بهره‌وری را بالاترین تولید با کمترین نهاده و حفظ کیفیت و استاندارد عنوان و تصریح کرد: با وجودی که کشور سالها با ناترازی انرژی مواجه است و چون انرژی موتور محرک هر اقتصادی است و اقتصاد را به حرکت وامی‌دارد، سرمایه گذاری ها در این بخش باید بیش از پیش افزایش یابد.

وزیر نیرو با بیان آنکه در تابستان ۱۴۰۰ ناترازی برق کشور ۱۵ هزار مگاوات بود، افزود: به طور میانگین تقاضا در طول ۳۰ سال گذشته سالانه ۵ درصد در بخش برق رشد داشته است. برای تابستان سال گذشته پیش‌بینی ناترازی برق ۲۰ هزار مگاوات و کل مصرف ۷۰ هزار مگاوات وجود داشت و هر مشترک باید میانگین ۶ ساعت خاموشی را تجربه می‌کرد .

محرابیان گفت: در بحث ناترازی انرژی علاوه بر رشد مصرف خانوار باید به این نکته توجه داشت که صنایع کشور انرژی بر هستند زیرا صنایع ما صنایع معدنی هستند و برای فرآوری این صنایع نیاز به انرژی داریم.

وی با اشاره به اینکه برای رفع ناترازی انرژی ۲ راه پیش رو داریم، گفت: نخستین راه طرح‌های توسعه و راه دوم اصلاح روش های بهره‌وری است.

وزیر نیرو افزود: در روش توسعه سه گلوگاه سرمایه‌گذاری، محیط زیست و نهاده تولید وجود دارد. برای مثال در گلوگاه سرمایه‌گذاری در برنامه چهارساله توسعه حداقل باید ۳۵ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری برای رفع ناترازی برق داشته باشیم که این رقم بالایی است.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو در سال گذشته توضیح داد: در نتیجه اقدامات انجام شده، خاموشی برق در تابستان ۱۴۰۱ نداشتیم.
محرابیان با تاکید بر استفاده از ظرفیت مردمی در موضوع بهره‌وری گفت: سال گذشته در مدیریت برق خانوار به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی ۵۰۰ تومان پاداش دادیم و نتیجه این شد که برای اولین بار مصرف برق خانگی نسبت به سال قبل از آن چهار درصد کاهش مصرف داشت و امسال نیز این طرح را گسترش خواهیم داد. برای صنعت برق و انرژی کشور به صرفه است که ۲۰ برابر فروش برق پاداش بدهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.