کد خبر : 3167
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 خرداد 1401 - 14:30

هدفگذاری هدایت نقدینگی به‌ سمت تأمین مالی تولید با کمترین اثر تورمی

هدفگذاری هدایت نقدینگی به‌ سمت تأمین مالی تولید با کمترین اثر تورمی
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: هدایت نقدینگی به سمتی که با کمترین اثر تورمی بتواند تأمین مالی تولید را انجام دهد، یکی از رویکردهای بانک مرکزی به شمار می‌رود.

به گزارش خریدار، شاپور محمدی ، در مورد کنترل تورم که یکی از محورهای بیست و نهمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی عنوان شده است، اظهار داشت: مهار تورم به وسیله کنترل نقدینگی از سیاست‌های بانک مرکزی است که در این زمینه هم کنترل نقدینگی درون بانک‌ها و هم نقدینگی ناشی از اضافه‌برداشت بانکها از منابع بانک مرکزی را شامل می‌شود و هم کنترل افزایش پایه پولی که عمدتا ناشی از کسری بودجه دولت است.

وی افزود: دولت تلاش می‌کند کسری بودجه خود را کنترل کند و بانک مرکزی هم مصمم است؛ ‌هدایت نقدینگی به سمتی که با کمترین اثر تورمی بتواند تأمین مالی تولید را انجام دهد، یکی از رویکردهای بانک مرکزی به شمار می‌رود.

وی همچنین گفت: استفاده از ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌ای در دستورکار بانک مرکزی قرار دارد. در زمینه اصلاح ساختار دارایی بانک‌ها هم بانک مرکزی سیاست فروش اموال مازاد بانک‌ها را در دستورکار قرار داده است، همچنین مولدسازی دارایی بانکها را دنبال می‌کند.

محمدی همچنین در مورد سیاست مقابله با رشد ترازنامه بانک‌ها گفت: قبلا رشد ترازنامه 2 درصد برای بانک‌ها در ماه درنظر گرفته شده بود. در این زمینه انعطاف‌پذیری انجام شده است که به ویژه بانک‌هایی که در خدمت طرح‌های توسعه‌ای قرار دارند بتوانند تا 2.5 درصد رشد ترازنامه در ماه داشته باشند، بنابراین با کنترل رشد نقدینگی در حوزه پایه پولی و هم کنترل خلق نقدینگی درون بانک‌ها به سیاست کنترل تورم ادامه می‌دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.