کد خبر : 23428
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 21 آذر 1402 - 21:24

معاون وزیر راه و شهرسازی:

مجتبی دوراندیش

نوسازی مسکن در بافت فرسوده در دولت سیزدهم به ۱۷۰ هزار واحد رسید

نوسازی مسکن در بافت فرسوده در دولت سیزدهم به ۱۷۰ هزار واحد رسید
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شاهد افزایش سرعت نوسازی هستیم، گفت: نوسازی از متوسط سالیانه ۱۰ هزار واحد در دهه گذشته، در ۲ سال اخیر به ۱۷۰ هزار واحد رسیده است.

به گزارش خریدار، محمد آیینی درباره برنامه بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده افزود: پایش عملکرد استان‌ها در نوسازی بافت فرسوده در همه استان‌ها انجام شده است و هم‌اکنون با مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، عملکرد بیشتر استان‌ها در اجرای بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده بهبود یافته است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه‌داد: در ۵۷ شهر بسته تشویقی بومی شده بازآفرینی شهری مصوب در حال اجراست که سبب رشد در صدور پروانه ساختمانی شده است.

وی بیان‌داشت: اکنون نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده از مرز ۱۶۸ هزار واحد عبور کرده است که امیدواریم به‌زودی این رقم تا پایان سال به ۲۰۰ هزار واحد برسد که در این زمینه همکاری شهرداری‌ها باید تقویت شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بر اساس آمارها، نزدیک به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در محدوده بافت‌های ناکارآمد وجود دارد که ۱۰ میلیون نفر در این بناها ساکن هستند و در صورت بی‌توجهی به این موضوع در صورت وقوع زلزله شاهد بم دیگری خواهیم بود؛ بنابراین چاره‌ای جز شتاب دادن به نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شهری نداریم.

وی تصریح‌کرد: به این منظور و بر اساس سند ملی بازآفرینی شهری باید سرانه‌های آموزشی، بهداشتی، ورزشی، انتظامی و غیره این محلات به متوسط سرانه نقاط توسعه یافته همان شهر برسد. از سوی دیگر تامین خدمات زیرساختی و روبنایی در محلات فرسوده منجر به ارتقای مرغوبیت لازم شده تا بخش خصوصی و تعاونی‌ها به نوسازی تشویق شوند و مسیر نوسازی هرچه سریع‌تر طی شود.

آیینی با بیان اینکه برای تشویق بیشتر بخش خصوصی به‌منظور سرمایه‌گذاری در این بافت‌ها بسته‌های تشویقی گوناگونی تدوین و مصوب شده است، عنوان‌کرد: در بخش نوسازی مسکن طی این ۲ سال بیش از ۱۶۸ هزار و ۵۷۶ پروانه نوسازی مسکن در محدوده بافت‌های فرسوده صادر شده و افزون بر ۵۱ هزار واحد نیز به بهره‌برداری رسیده است. علاوه بر اینکه این واحدها نوسازی شده‌اند ظرفیتی جدید برای تولید مسکن نیز فراهم شده است.

وی با تاکید بر اینکه بازآفرینی‌ شهری می‌تواند ظرفیت بالایی برای تامین مسکن فراهم کند، اظهار داشت: نزدیک‌به ۵۵ درصد از برنامه نهضت ملی برای ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده محقق شده و این ابتدای راه است. استان خراسان رضوی در این زمینه رتبه دوم را دارد و در این ۲ سال بیش از ۲۳ هزار واحد در حال نوسازی است؛ استان تهران نیز رتبه نخست را با ۴۲ هزار واحد تولید مسکن دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اکنون بسته‌های تشویقی در چهار محور اجرا می‌شود، افزود: در شهرهایی که بسته تشویقی اجرا شده است، شاهد جهش در صدور پروانه‌ها هستیم؛ برای مثال در شهر تهران این رشد سه برابر شده است.

وی گفت: این بسته‌های تشویقی باید هر ۶ ماه یک‌بار ارزیابی شده و در صورت وجود نقاط ضعف اصلاح شود.

آیینی ادامه‌داد: راهبرد بعدی ما توسعه برنامه جامع اقدام مشترک با حضور شهرداری‌ها به‌عنوان بازیگر اصلی عرصه بازآفرینی شهری و سایر اعضای ستادهای بازآفرینی شهری است. در این برنامه مجموعه نیازهایی که در تولید مسکن و خدمات روبنایی و زیربنایی نیاز است بدون وجود همه دستگاه‌های ذی‌ربط امکان‌پذیر نیست و همه این دستگاه‌ها باید پای کار بیایند.

وی یکی دیگر از راهبردهای شرکت بازآفرینی شهری را به اتمام رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام اعلام کرد و گفت: در ۲ سال گذشته نزدیک‌به یک‌هزار پروژه بازآفرینی شهری به بهره‌برداری رسیده است و ۳۰۰ پروژه دیگر در سال مالی جاری به بهره‌برداری خواهیم رساند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.