کد خبر : 21428
تاریخ انتشار : جمعه 27 مرداد 1402 - 14:08

نماینده مجلس:

قانون بازار سرمایه باید اصلاح شود

قانون بازار سرمایه باید اصلاح شود
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: قانون بازار سرمایه در کشور ایرادهایی دارد که مانع از رونق آن شده است، این قانون نیاز به اصلاح دارد و مجلس در این زمینه آمادگی خود را اعلام می کند.

به گزارش خریدار، محسن زنگنه در همایش «سرمایه گذاری و تامین مالی از بازار سرمایه» با بیان اینکه بازار سرمایه سهم مناسبی از تامین مالی در کشور بر عهده ندارد، گفت: بر اساس برآوردهای وزارت امور اقتصادی و دارایی، برای تحقق رشد هشت درصدی اقتصاد کشور چهار هزار و ۷۰۰ همت سرمایه گذاری ثابت نیاز است.

وی بیان کرد: در این راستا سهم تسهیلات بانکی برای تحقق رقم سرمایه گذاری ثابت مزبور هزار و ۷۴۰ همت، اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای ۲۷۰ همت، شرکتهای دولتی ۴۲۰ همت، صندوق توسعه ملی ۲۷۰ همت و سرمایه گذاری خارجی یک میلیارد دلار معادل ۵۰ همت است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در سال نخست برنامه هفتم توسعه برآورد شده است که سهم بازار سرمایه ۷۸۰ همت است که شامل ۲۲ درصد از سرمایه ثابت مزبور برای تحقق رشد اقتصادی می شود.

وی پیش بینی پذیر بودن بازار سرمایه را یک اصل دانست و گفت: مهمترین ضعف در اقتصاد کشور پیش بینی پذیر نبودن آن است لذا بازار سرمایه پررونق نخواهد شد، مورد دوم دخالتهایی است که با بازار سرمایه متفاوت است، در این راستا مهمترین ویژگی بورس این است که مکانیزم های اقتصاد در آن بازیگر باشند و قوانینی که در بازار سرمایه داریم برای دخالت مستقیم نیست بلکه برای تنظیم گری این ابزارهای بازار سرمایه است.

زنگنه با اشاره به دو ایراد وارده به بازار سرمایه کشور خاطر نشان کرد: قوانین بازار سرمایه در کشور ایراد دارد و نمی گذارد که این بازار پیش بینی پذیر باشد، لذا انتظار می رود اصلاحاتی روی این بخش انجام شود، با اینکه در مجلس تصویب شد که یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت انتقال یابد اما من مخالف این موضوع هستم زیرا صندوق تثبیت شفاف نیست و براساس مکانیزم طبیعی بازار فعالیت ندارد، این همان جایی است که ایراد را وارد می سازد.

وی دخالتها در فضای قیمتی در بازار سرمایه را عامل پیش بینی ناپذیر بودن آن دانست و گفت: نمونه آن همین پیمان سپاری ارزی است که مورد عجیبی در کشور ما است، یکی از عوامل انسداد در صادرات کالا، شیوه پیمان سپاری ارزی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تسلط نگاه بانک سالارانه بر بازار سرمایه را مشکل دیگر این بخش برشمرد و افزود: به طور معمول بازار سرمایه ما در صندوق های سرمایه گذاری دست بانکها است، بانکها هیچ زمانی نمی گذارند که منافع بازار سرمایه منافع آنها را تحت تاثیر قرار دهد، زیرا گردانندگان بازار سرمایه افراد ذینفع در بانکها بودند.

زنگنه سهم شرکتهای بخش خصوصی خراسان رضوی از بازار سرمایه کشور را ناچیز دانست و گفت: این سهم در برابر ظرفیتهایی که این استان دارد بسیار کم است، از سوی دیگر ورود به بازار سرمایه بسیار دشوار شده و باید این مهم آسان شود، باید از ابزارهای بازار سرمایه برای ورود شرکتها به بازار سرمایه استفاده کرد، در حالیکه قوانین این موضوع را با مشکل مواجه کرده است.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس از مسوولان خواست سهمی به حوزه زعفران استان خراسان رضوی به عنوان محصول اختصاصی این منطقه در بورس کالا بدهند تا شرکتهای بخش خصوصی این استان سهمشان را از بازار سرمایه افزایش دهند.

همایش «سرمایه گذاری و تامین مالی از بازار سرمایه» که ۲۵ مردادماه در مشهد آغاز شد، امروز به کار خود پایان می‌دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.