کد خبر : 18791
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 19 اردیبهشت 1402 - 14:28

فرزانگان:

 فشار بر صرافی‌ها بدون ایجاد جایگزین، باعث کاهش تولید خواهد شد

 فشار بر صرافی‌ها بدون ایجاد جایگزین، باعث کاهش تولید خواهد شد
رییس اسبق اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات با بیان اینکه سختگیری‌ بر صرافی‌ها بدون آنکه جایگزینی برای نقل و انتقالات پولی باشد، منجر به کاهش تولید خواهد شد.

به گزارش خریدار، فرشید فرزانگان در حاشیه برگزاری پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو بعد از پنج سال، اظهار داشت: محوریت این نمایشگاه همکاری با کشورهای منطقه است و تیم‌های خوبی از کشورهای مختلف در این نمایشگاه حضور دارند.

وی با اشاره به تحولاتی که در چند سال اخیر در کشور رخ داده، گفت: چنانچه این تحولات با توسعه شرکت‌ها و زیرساخت‌ها همراه و در مسائل بانکی و تامین مالی نیز امور تسهیل شود، اتفاقات خوبی در کشور رخ خواهد داد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها دارای مشکلات پیچیده‌ای در زمینه تامین مواد اولیه و واردات هستند ولی شرکت‌هایی که در نمایشگاه حضور دارند، توانسته‌اند که بر مشکلات فائق بیایند. اگر همراهی دقیق سیاسی با محوریت اینکه اقتصاد روی سیاست سوار باشد، اتفاق بیفتد و مشکلات این شرکت‌ها حل شود، تحولات خوبی در پی خواهد داشت.

فرزانگان با اشاره به برقراری روابط میان ایران و عربستان بعد از هفت سال، افزود: این تفاهم باعث می‌شود که رقابتی منطقه‌ای شکل بگیرد و کشورهای منطقه به ویژه امارات وارد این فضای رقابتی شود و این موضوع باعث ایجاد ارزش افزوده برای ایران خواهد شد.

رییس اسبق اتاق مشترک ایران و امارات تصریح کرد: عربستان علاقه‌مند به همراهی در توسعه پایدار ایران است پس اگر سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌ها به درستی انجام و امنیت سرمایه‌گذاری و برگشت آن هم تعریف شود، باعث ایجاد امنیتی فراگیر در منطقه خواهد شد. اساسا تجارت به صلح پایدار منجر خواهد شد.

وی درباره تاثیر توافق ایران و عربستان و سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به امارات بر تسهیل صدور حواله‌های درهم گفت: صرافی‌ها همواره به تجارت و بازرگانان در ایران کمک کرده‌اند. هر اندازه این صرافی‌ها را آزادتر بگذاریم، فضای مالی و تجاری داخل کشورمان تسهیل می‌شود.

فرزانگان تصریح کرد: تجربه نشان داده هر زمان بانک مرکزی بخواهد مسائل را تحت نظارت خود داشته باشد، مسائل پیچیده‌تر خواهد شد. در سخت‌ترین شرایط با کمک صرافی‌ها امور جلو رفته و آنها توان خود را در حواله پول به تمام دنیا نشان داده‌اند. اگر بانک مرکزی بخواهد به صرافی‌ها فشار بیاورد و جایگزینی هم نباشد، تولید کاهش خواهد یافت.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه صرافی‌ها در نقل و انتقالات مالی بسیار موفق بوده‌اند، تاکید کرد که بانک مرکزی نباید خطاهای گذشته را تکرار کند. بانک مرکزی هر زمانی نظارت بیشتری در حوزه ارزی داشته، این نظارت به ضرر تجار و نظام پولی و مالی تمام شده است.

رییس اسبق اتاق مشترک ایران و امارات گفت: در سال گذشته صادرات غیرنفتی کشور به ۵۳ میلیارد دلار و صادرات نفتی هم حدود ۴۵ میلیارد دلار بوده است. در صورتی که ارز صادرات نفتی را فقط به کالاهای اساسی تخصیص دهیم، ارز حاصل از صادرات غیرنفتی کفاف واردات را خواهد داد.

وی خواستار هماهنگی و تسریع در امور شد و افزود: در حال حاضر بیش از ۵ ماه است که ثبت سفارش کالاها به مشکل برخورده در حالی که مدیریت آن کار سختی نیست. راه‌های بهتری برای جلوگیری از خروج سرمایه از کشور وجود دارد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: سختگیری‌های اخیر باعث شده تا سرعت گردش پول کاهش یابد؛ در گذشته یک تاجر امکان چهار بار گردش پول خود را در طول یک سال داشت اما این موضوع در حال حاضر به سالی ۲ بار کاهش یافته است.

فرزانگان گفت: تولیدکنندگان متولی تولید هستند ولی متولی معرفی محصول در بازارهای صادراتی، تجار و بازرگانان هستند. اگر وزارت صمت یا سازمان مسئول بازرگانی در کشور متولی نداشته باشد، تولید آسیب خواهد دید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.