کد خبر : 18834
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 19 اردیبهشت 1402 - 15:14

در صحن علنی مجلس؛

فرزین: ۱۱ میلیارد دلار از ابتدای امسال ارز تخصیص داده شده است

فرزین: ۱۱ میلیارد دلار از ابتدای امسال ارز تخصیص داده شده است
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون (تا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲) مجموع تخصیص ارز معادل ۱۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار بوده است.

به گزارش خریدار، محمدرضا فرزین در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی درباره گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس نسبت به وضعیت بازار ارز کشور به ارایه گزارشی از اقدامات ویژه انجام شده پرداخت و اظهار داشت: یکی از این اقدامات توقف عرضه اسکناس ارز از طریق صرافی ها بود بطوری که اکنون فروش ارز در صرافی ها متوقف و منوط به ایجاد حساب ارزی در بانک ها شده است و هر فردی که ارز بخواهد، باید حساب بانکی افتتاح و از حساب ارزی برداشت کند.

وی ادامه داد: در خصوص تأمین ارز ابهاماتی ایجاد شده بود در حالی که از ابتدای امسال تاکنون (تا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲) مجموع تخصیص ارز معادل ۱۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار بوده است در حالی که پارسال در مدت مشابه ۱۰ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار تخصیص ارز دادیم.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: مشکلی که داریم، مسأله تأمین ارز است یعنی این ارز باید توسط صرافی ها و بانک ها تأمین شود که با تأخیر همراه بوده و مشکل فنی دارد و در حال برطرف کردن آن هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: از ۱۱ میلیاد و ۸۴۰ میلیون دلار تخصیص داده شده در امسال، ۶ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار آن تأمین شده و به حساب فرد رفته است در حالی که در پارسال ۵ میلیارد دلار تأمین ارز کرده بودیم.

فرزین یادآور شد: پارسال در کل ۱۰ میلیارد دلار بیشتر از سال قبل از آن ارز به متقاضیان دادیم که نشان می دهد تلاش شده تا نیازهای ارزی کشور تأمین شود.

وی به تشکیل کمیته تخصیص و تأمین ارز اشاره کرد که وظیفه آن برآورد منابع ارزی و تعیین سهمیه ارزی برای دستگاه های مختلف بوده است به طوری که به گفته فرزین اکنون مشخص است وزارت صمت تا چه میزان باید ثبت سفارش اخذ کند یا وزارتخانه‌های بهداشت و جهاد کشاورزی تا چه میزان ارز نیاز دارند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تعهد من (به عنوان رئیس کل بانک مرکزی) در فصل بهار و سایر فصول سال به هر دستگاه نیز مشخص است به آنها هم گفته ایم با توجه به نیاز ارزی خود ثبت سفارش کنید و سهمیه هر دستگاه را مشخص کنید و دنبال این باشند که نیازهای خود را تأمین کنند.

فرزین اظهار داشت: در خصوص مسدودسازی ریال نیز باید گفت مسدودسازی را شروع کردیم چون افراد با حساب های مختلف بدون اینکه نیاز به ارز داشته باشند ثبت سفارش می کردند لذا اعلام کردیم که ۵ درصد نیازشان را به حساب واریز کنند تا نیاز ارزی آنها را مرتفع کنیم.

وی یادآور شد: در خصوص اعمال فشار به صادرکنندگان باید گفت کمیته بررسی تخلفات پولی و ارزی را در بانک مرکزی ایجاد کرده ایم ۳ نوع تخلف بررسی می شود که شامل «کسانی که ارز صادراتی را بازنگردانده اند»، «تخلفاتی که در پشت سامانه نیما دارند» و «افرادی که ارز از بازار غیر رسمی خرید ارز می کنند»، است.

رئیس کل بانک مرکزی خرید ارز از بازار غیررسمی را «کاملا قاچاق» دانست و گفت: همه شرکتهایی که از بازار غیر رسمی ارز می خرند، مشمول پولشویی می شوند و اگر اثبات شود، در بانک مرکزی هم درباره حساب های ارزی و ریالی آن تصمیم گیری می شود و هم پرونده آنها به دستگاه قضایی ارجاع داده می شود.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.