کد خبر : 21781
تاریخ انتشار : جمعه 10 شهریور 1402 - 15:29

کارشناس اقتصادی:

عضویت در بریکس سبب توسعه تجارت و رشد اقتصادی ایران می‌شود

عضویت در بریکس سبب توسعه تجارت و رشد اقتصادی ایران می‌شود
یک کارشناس اقتصادی گفت: عضویت ایران در بریکس به توسعه تجارت و صادرات، تقویت کریدوری شرق- غرب و شمال- جنوب منجر می‌شود و سبب رشد اقتصادی کشور خواهد شد.

به گزارش خریدار، احمد صالحی در گفت‌وگویی اظهار داشت: عضویت ایران در بریکس منجر به توسعه روابط و تعامل جدی در سطوح کارشناسی بین ایران و کشورهای عضو از جمله روسیه، هند، چین، عربستان و آفریقای جنوبی می‌شود.

وی افزود: این تعامل منجر به توسعه تجارت، زیرساخت‌ها، فروش و تأمین کالاهای اساسی بین کشورهای عضو می‌شود و می‌توانند اقدام به تهاتر کالاها کنند.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه زیرساخت‌های پرداختی و لجستیکی باید فراهم شود، گفت: در این گروه توافق سیاسی صورت گرفته است و باید در لایحه‌های میانی هم زیرساخت‌هایی از جمله پرداخت، لجستیکی، نمایشگاه و فروش کالاها صورت بگیرد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مزیت بریکس قرار گرفتن بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان انرژی دنیا در کنار یکدیگر است. روسیه بزرگترین تأمین‌کننده انرژی و ذرت است و در مقابل چین و برزیل بزرگ‌ترین مصرف‌کننده هستند که این تعامل منجر به هم گرایی و هماهنگی و دقیق‌تری شدن سیاست‌ها می‌شود.

صالحی بیان داشت: عضویت ایران در بریکس نه‌تنها به تعامل و همگرایی منجر می‌شود، بلکه باعث می‌شود تا در تقویت و توسعه انرژی در دنیا رقابت کنیم و حداکثرسازی منافع و بازارسازی آن توجه کنیم، مانند کاری که در اوپک انجام شد و تبدیل به بازارسازی برای منافع‌سازی کشورها شد.

وی یکی دیگر از دستاوردهای عضویت ایران در بریکس را تقویت موضع کریدورهای شرق و غرب، شمال به جنوب عنوان کرد و گفت: سه کشور هند، روسیه و ایران در کریدور شمال و جنوب و چین و ایران در شرق و غرب قرار دارند که این کریدورها به تعامل و تأمین زیرساخت‌ها منجر می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌المللی تأکید کرد: با تقویت این نظام کریدوری است که ساختار لجستیکی قوی‌تر می‌شود همچنین تعاملات دوجانبه ایران با کشورهای عضو به تأمین زیرساخت‌های نظام پرداختی کمک می‌کند.

وی کنار گذاشتن دلار در اقتصاد جهانی را یکی از مزیت‌های عضویت ایران در بریکس عنوان کرد و گفت: رئیس جمهور کشورمان به چین سفر کرد و معاملات اقتصادی رقم خود کشورمان با چین مازاد تراز تجاری پرداختی مثبت دارد و با روسیه تراز تجاری منفی داریم که می‌توانیم به تعادل تراز تجاری و تهاتر کالاها بپردازیم.

صالحی افزود: ما یک میلیارد دلار کالا به روسیه می‌دهیم و چهار میلیارد دلار کالا وارد می‌کنیم تراز تجاری منفی داریم که می‌توانیم این موضوع را از طریق مازاد تراز تجاری پرداختی به چین با یوان پرداخت کنیم. این عضویت کشورها به کمرنگ شدن دلار و کنار گذاشتن آن در بلند مدت منجر می‌شود.

به گفته کارشناس اقتصادی، تعامل سه جانبه ایران و روسیه و چین به امنیت غذایی و دلارزدایی و تهاتر سه جانبه می‌انجامد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.