کد خبر : 13730
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 دی 1401 - 15:59

صدور ۹۸ درصدی سند برای عرصه‌های ملی کشور

صدور ۹۸ درصدی سند برای عرصه‌های ملی کشور
رئیس سازمان اسناد و املاک کشور گفت: برای ۹۸ درصد عرصه های ملی کشور سند صادر شده و تا پایان سال این میزان به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

به گزارش خریدار، حسن بابایی، معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری با اشاره به عملکرد این سازمان،اظهار داشت:در ۹ ماهه امسال نسبت به سال گذشته تعداد کل خدمات ثبتی ۸۲ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۹۹۷ خدمات الکترونیکی به شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد رشد داشته است.همچنین در بحث خدمات ثبتی در امور املاک جمع اسناد مالکیت صادره ۲ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۷۴۱ فقره سند صادر شده است.

وی با بیان اینکه در بخش اسناد صادره اراضی کشور ۳۵ هزار و ۷۴ فقره سند صادره شده،گفت: در این بخش رشد ۲۵۴ درصدی را شاهد هستیم.

بابایی با اشاره به اینکه در صدور سند در بخش اراضی مواد ۲ هزار و ۷۹۴ فقره صادر شده و رشد ۴۰۸ درصدی را شاهد هستیم،ادامه داد: ۲۲ هزار و ۳۹۷ فقره اسناد در بخش اجرای طرح مسکن صادر شده است.

رئیس سازمان اسناد و املاک کشور با بیان اینکه در بخش صدور سند اوقافی ۱۹ هزار و ۹۰۹ فقره صادر شده که رشد ۳۱ درصدی داریم.

بابایی افزود: در بحث اسناد رسمی تنظیم در دفاتر اسناد در ۹ ماهه گذشته ۱۴ میلیون و ۳۷ هزار و ۷۱۵ سند در دفاتر اسناد تنظیم شده است که رشد ۲۰ درصدی داشتیم.

وی اضافه کرد: در بخش قرار داروهای بانکها شاهد رشد ۲۴ درصدی هستیم.

بابایی در باره پرسش فارس در خصوص انجام طرح حدنگاری گفت: این طور نیست و پیشرفت خوب بوده است.به طوری که ۱۶۴ میلیون هکتار در کشور داریم که ۱۳۶ میلیون هکتار منابع طبیعی و عرضه طبیعی است که میزان صدور سند ۱۳۲ میلیون و ۱۴۷ هزار هکتار معادل ۹۸ درصد است و در یکسال اخیر ۳۴ درصد رشد داشتیم و الان نزدیک به ۹۷ درصد عرضه ملی سند صادر شده است.

و ۹۸ درصد عرصه های ملی ما منتج به صدور سند شده است و ۲ درصد نیز را امیدواریم تا پایان سال محقق شده و عرصه های ملی ۱۰۰ درصد محقق شود.

بابایی با بیان اینکه صدور سند اراضی کشور را امسال شروع کردیم،گفت: اراضی زراعی ۱۸ میلیون هکتار است و ۲ میلیون و ۸۶۰ هزار هکتار حد نگاری شده است که معادل ۱۶ درصد است.

بابایی در خصوص امنیت صدور اسناد در دفاتر اسناد گفت: مقرر شد اجرای طرح هویت دو مرحله ای تا ۲۲ بهمن در ۲۲ استان و تا پایان امسال در کل کشور اجرا می شود.

رئیس سازمان اسناد و املاک کشور در خصوص همکاری وزارت راه و شهرسازی گفت: در اراضی مازاد دستگاههای دولتی هیچ مانعی وجود ندارد و وزارت راه و شهر سازی از طریق وب سایت در خصوص متراژ و هویت، شناسایی را انجام دهند.

وی درباره حق التحریر دفاتر اسناد رسمی و تغییر آن، بیان داشت: در آمده ۵۴ دفاتر اسناد رسمی بازنگری هر ۴ سال یکبار است و باید در خصوص تعرفه ها ورود کنیم،چراکه شرایط اقتصادی و دستمزدها بالارفته است.

وی تاکید کرد: قوه قضائیه حاضر به متضرر شدن دفاتر نیست و باید بازنگری در خصوص تعرفه ها صورت گیرد و اصلاح ماده ۵۴ در دستور کار قرار دارد.

بابایی درباره ممنوع الخروج بودن افراد گفت: ما مرجع ممنوع الخروج بودن افراد نیستیم و مرجع اداره گذرنامه است؛به طوری که اگر اشخاصی برای داشته باشند و طلبکار درخواست کند این کار بر عهده گذرنامه است و همکاری ما نیز وجود دارد.

وی درباره برگزاری آزمون این سازمان افزود: متولی انجام آزمون سازمان سنجش است.

بابایی با بیان اینکه ۸۵۰۰ دفتر اسناد رسمی در کل کشور داریم،گفت: یکی از راهبردهای ما این است که به سمتی برویم که اراضی قولنامه ای نباشد.

بابایی افزود: تعدادی از زمین های دولتی سند ندارند.باید به این موضوع رسیدگی شود و ما اعلام آمادگی برای صدور سند رسمی داریم.

وی اضافه کرد:در سطح جهش مسکن تفاهم نامه با وزارت مسکن داریم و کمتر زمینی داریم که برای آن سند صادر نشود.

بابایی در خصوص صادر کردن سند برای حریم رودخانه‌ها و دریا که اعلام شده بود آزاد شود،گفت: بیش از ۸۵ درصد مراحل آزاد سازی شده حریم ها دارای سند حدنگاری هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.