کد خبر : 17370
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 اسفند 1401 - 16:05

سهم ایران در بازار جهانی کالاهای با ارزش افزوده بالا، بیشتر می‌شود

سهم ایران در بازار جهانی کالاهای با ارزش افزوده بالا، بیشتر می‌شود
رییس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق ایران گفت: حمایت سازمان توسعه تجارت و همکاری بیشتر با کشورهایی که پیش از این مورد توجه کمتری بوده است، موجب شده تا بتوانیم برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای افزایش سهم کشور در توسعه صادرات کالاها با ارزش افزوده بیشتر داشته باشیم.

به گزارش خریدار، «پیام باقری» با بیان اینکه موضوع مهمی که امروز در حوزه صادرات غیرنفتی وجود دارد، معطوف کردن توجه به صادراتی با ارزآوری، خلق ثروت و سودآوری بیشتر است، اظهار داشت: بررسی روند صادرات غیرنفتی در سال‌های گذشته نشان می‌دهد برخلاف تاکید بر صادرات غیرنفتی، عمدتاً صادرات ایران شامل مواد خام و نیمه خام با پایه‌های نفتی و فولادی می‌شود البته این ذاتاً اتفاق بدی نیست اما این صادرات موجب خلق ارزش افزوده نخواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از صنایع دارای اولویت صاداراتی، صنعت برق کشور است، تاکید کرد: این بخش باتوجه به اینکه یک صنعت دانش محور و دانش پایه است، محصولات تولیدی آن منحصر به فر و دارای فناوری بالا هستند و مواد خام تبدیل به کالای با ارزش افزوده بالا می‌شوند. عمدتاً طرح‌های در حال انجام در خارج کشور مربوط به خدمات فنی و مهندسی صنعت برق است که از بعد حاکمیتی بایستی مورد توجه قرار گیرد.

باقری با تاکید بر اینکه صادرات خدمات فنی مهندسی صنعت برق در کشورهای اطراف بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار است، گفت: در خصوص ایران با توجه به پتانسیل بالا صادرات ارقام موجود در این حوزه قابل توجه نیست و سهم کشور از تقاضای ۲۰۰ میلیارد دلاری کشورهای همسایه در خصوص صنعت برق بسیار ناچیز است.

وی افزود: سازمان توسعه تجارت با توجه به تغییرات مدیریتی و رصدی بخش خصوصی، متوجه شده‌ایم نگاه سازمان توسعه تجارت معطوف به رفع مشکلات و موانع و صادرات بوده و صادرات با ارزش افزوده بالا مورد توجه قرار گرفته است، بر همین اساس سیاست گذاری و رویکرد سازمان تجارت نسبت به این موضوع متفاوت از گذشتگان و نگاهی صادرات محور بر آن حاکم است که ریل‌گذاری دقیقی دارد.

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران گفت: توجه سازمان توسعه تجارت به بازارهایی که در آن کمتر حضور داشتیم مثل کشورهای آفریقایی که مستعد صادرات صنعت برق هستند موجب شده تا با وجود تمام مشکلات، در مسیر همرسانی صنعت برق با این قاره قرار بگیریم.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع صادرات، سندیکای صنعت برق سندی مشترک با عنوان توسعه صادرات صنعت برق و چالش و راهکارهای آن با اتاق بازرگانی منعقد کرد که در آن هزاران ساعت مصاحبه با افراد صاحب نظر صورت گرفته است و توسعه صادرات برق مبتنی بر پایداری و ماندگاری قرار گرفت؛ زیرا وقتی خط انتقالی در کشوری احداث می‌شود ارائه خدمات فنی و مهندسی هم تا سالیان متمادی با کشور احداث کننده خواهد بود.

باقری با تاکید بر اینکه در جهان این مسائل به EMCها سپرده می‌شود، خاطرنشان کرد: نیاز است با متولی‌گری سازمان توسعه تجارت، شرکت‌های EMC تقویت شوند تا کالاهای توانمند در صنعت برق را صادر کنند که به صورت خودکار در بازار خدمات فنی مهندسی هم اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: نکته مهم این است در موضوع صادرات خدمات فنی مهندسی، روابط کارگزاری و نظام بانکی میان کشورها بسیار قابل توجه است، از سوی دیگر گرفتن ضمانت‌نامه‌های بانکی امروزه بسیار سخت است حتی به واسطه و کشورهای هدف به خاطر شدت ماجرا کشورهای هدف هم سختگیری می‌شود و در حوزه گشایش اعتبارات برای خریدها و در حوزه نقل و انتقال ارز این مشکلات وجود دارد و بحث رفع تعهد هم به خاطر فاصله نرخ نیمایی و آزاد مشکلاتی به بار آورده که عمدتاً تامین مواد اولیه و مصالح شرکت‌ها با نرخ آزاد محاسبه می‌شود و درآمدشان از محل صادرات با نرخ نیمایی و رفع تعهد بسیار چالشی و زمان بر است که قیمت تمام شده محصول را زیاد می‌کند.

باقری گفت: مشکل بعدی در حوزه دیپلماسی و رایزنان بازرگانی نیاز است که باید نگاه دقیق اقتصادی و دارای پشتوانه تشکلی و شناخته شده، باشد که با توجه به افزایش تعداد رایزنان می‌توان در حوزه راهکارها مسائل مختلفی دنبال کرد به عنوان مثال تهاتر با توجه به ظرفیت کشورها در آمریکای لاتین و ونزوئلا و آفریقا.

وی تاکید کرد: از دیگر پیشنهادات دعوت از هیات‌ها و برگزاری نمایشگاه‌ها و مشوق‌هایی برای صادرکنندگان نمونه و تسهیلات بانک‌ها با نرخ پایین‌تر همگی از کمک‌های دولتی است. امروز توان ساخت ما در صنعت برق از مرز ۹۰ درصد عبور کرده است و در برخی حوزه‌ها ۱۰۰ درصد خودکفا هستیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.