کد خبر : 13397
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 دی 1401 - 16:22

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت خبر داد:

مریم آهون بر

رکورد تولید خودرو در آذرماه شکسته شد

رکورد تولید خودرو در آذرماه شکسته شد
مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: آذرماه امسال رکورد ماهانه تولید خودرو در پنج سال اخیر شکسته و نزدیک به ۱۲۷‌ هزار دستگاه خودرو در یک ماه توسط خودروسازان تولید شد.

به گزارش شاتا، «عبدالله توکلی لاهیجانی» مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت، ضمن بیان مطلب فوق افزود:‌ همه رویکردهای موجود، چه در حوزه تولید و چه در حوزه واردات، نشان از ریزش قیمت خودروها در بازار دارد.

وی افزود: از سوی دیگر، نخستین محموله های وارداتی خودرو وارد کشور شده و همین روند با شدت بیشتری هم در تولید و هم در واردات تا پایان سال و سال آتی نیز ادامه خواهد یافت.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت ادامه داد: بنابراین، براساس عرضه‌های سنگین خودرو تا پایان سال توسط خودروسازان و همچنین واردکنندگان، شاهد رقابتی شدن بازار خودرو خواهیم بود.

وی با بیان اینکه می‌توان پیش‌بینی کرد که با توجه به افزایش عرضه و محدود بودن تقاضا در بازار، خودرو کالای مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و با ریزش قیمت خودروها در بازار مواجه خواهیم بود، تاکید کرد: اگرچه از بسیاری دردهای مزمن صنعت خودرو همانند تولید ناقص یا خودروهای انباشته در پارکینگ‌ها که در 5 سال گذشته گریبان صنعت را گرفته بود، گذر کرده ایم و به ترمیم، تثبت و رشد جریان تولید دست یافته‌ایم.

توکلی اضافه کرد: اما آنچه برای وزارت صمت اهمیت فراوان دارد، پرداختن به ریشه این عارضه‌ها است که همانا عدم رسوخ فعالیت‌های دانش‌بنیان در صنعت خودروی کشور است.

وی با تاکید بر اینکه مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، توسعه خودروها با نشان‌های بومی و استفاده از فناوری‌های نوین در محصولات خودرویی کشور با شدت بیشتری دنبال می‌شود، افزود: هم اکنون برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای است که ۹ محصول مختلف روی بُن‌سازه‌های (پلتفرم‌های) بومی توسعه و در سال آتی وارد بازار شود و بدین ترتیب در کنار واردات خودرو، فضایی رقابتی در بازار خودروی کشور ایجاد می‌شود.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت در ادامه تصریح کرد: برای آنکه نتایج حاصله به‌صورت پایدار در صنعت خودروی کشور تداوم داشته باشد و با فراز و فرود استراتژیک که ریشه بسیاری از مسایل این صنعت است، مواجه نشویم، دو سند درباره برنامه تحولی صنعت خودروی کشور و رویکرد دانشبنیان شدن در این صنعت منتشر شده است.

وی در این خصوص اضافه کرد: همزمان پروژه تغییر قواعد حاکم بر صنعت خودروی کشور با تدوین آئین‌نامه‌های مرتبط با قانون ساماندهی صنعت خودروی کشور در حال انجام است و در این مسیر از نخبگان دانشگاهی و صنعتی کشور در هفت کارگروه مختلف تخصصی بهره گرفته شده است.

توکلی همچنین گفت: با رویکردهای نوین به کارگرفته شده در صنعت خودروی کشور، امیدواریم علاوه بر رقابتی شدن بازار خودرو، شاهد رشد پایدار صنعت خودروی کشورمان باشیم؛ صنعتی‌که ظرفیت‌های فراوانی را در زنجیره شرکت‌های دانش‌بنیان، قطعه‌سازان و خودروسازان در خود نهفته دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.