کد خبر : 18199
تاریخ انتشار : شنبه 26 فروردین 1402 - 17:00

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد؛

دلارزدایی در بستر پیمان‌های پولی محقق خواهد شد

دلارزدایی در بستر پیمان‌های پولی محقق خواهد شد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات گفت: پیمان‌های پولی در تجارت خارجی بسیار تاثیرگذار خواهد بود و فشار حداکثری بر ایران رنگ خواهد باخت.

به گزارش خریدار، رحیم زارع، و نماینده مردم آباده، بوانات، خرم‌بید و سرچهان در استان فارس درباره پیمان‌های پولی و تاثیر آن بر دلارزدایی با توجه به حضور روسای بانک مرکزی کشور‌های عضو اتحادیه پایاپای در تهران گفت: اولین مزیت پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه دور زدن تحریم‌ها است. به این شکل که در پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه، پول کشور مبدا و مقصد تجارت، به عنوان وجه معامله استفاده می‌شود و دلار کنار گذاشته می‌شود. برای اجرایی شدن این پیمان نیاز است بانک‌های مرکزی کشور‌های مبدا و مقصد وارد مذاکره با یکدیگر شده و پیمان پولی را منعقد کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: عضویت در سازمان همکاری شانگهای، پیمان پولی روبل- ریال با کشور روسیه و سایر پیمان‌های پولی غیررسمی مانند یوآن- ریال با کشور چین، که اجرایی شده است، می‌تواند بخش عمده‌ای از بحران‌های اقتصادی کشور در زمینه ارز را حل کند. در واقع ارزش دلار با این کار کمرنگ‌تر می‌شود و همین مسئله بر تجارت بسیار تاثیرگذار خواهد بود و در مجموع فشار حداکثری اقتصادی بر ایران با تحریم‌ها که هدف امریکا و سایر همراهانش است، رنگ خواهد باخت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در این خصوص یادآور شد: اقتصاد کشور، مقاومتی است و به همین دلیل با وجود تمام فشار‌ها و ایجاد محدودیت‌ها تا به امروز ایستادگی کرده است. شرایط برای ایران به قدری سخت است که به جرات می‌توان گفت کمتر کشوری چنانچه با تحریم‌هایی مانند کشور ما روبرو می‌شد، توان مقاومت و برطرف کردن مشکلات را داشت.

نماینده مردم آباده، بوانات، خرم‌بید و سرچهان در استان فارس در این باره تاکید کرد: تمام این کار‌ها در عصر رقابت‌ها انجام گرفت و تاکنون هم موفق بوده است، اما این دلیل نمی‌شود که برای ایجاد شرایط بهتر و رفع مشکلات بیشتر تلاش نکنیم. یکی از کار‌هایی که می‌توان آن را توسعه داد، همین مسئله پیمان‌های پولی است که با دلازدایی که در نتیجه آن صورت می‌گیرد و همانطور که در ابتدا توضیح داده شد، بسیاری از مشکلات برداشته می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.