کد خبر : 16229
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 بهمن 1401 - 15:38

تراکم طبقه تشویقی از نقاط قوت بسته ۱۹ بندی نوسازی بافت‌های فرسوده است

تراکم طبقه تشویقی از نقاط قوت بسته ۱۹ بندی نوسازی بافت‌های فرسوده است
کارشناس حوزه شهرسازی گفت: یکی از نقاط قوت ابلاغ بسته ۱۹ بندی نوسازی بافت فرسوده، طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز است؛ چراکه علاوه بر ترغیب سازندگان از کوچ اقشار کم درآمد جامعه به حاشیه شهرها جلوگیری می‌کند.

به گزارش خریدار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، «بهنام قاسم‌زاده» با بیان اینکه ابلاغ بسته تشویقی ۱۹ بندی را باید به فال نیک گرفت، اظهار داشت: بافت‌های فرسوده زیربنای توسعه زیرساختی را دارند؛ لذا تنها مسیری که می‌تواند در نوسازی بافت‌های فرسوده تاثیرگذار باشد، مشارکت دادن مردم در ساخت و ساز پلاک‌های خود است.

وی با اشاره به اینکه توسعه درون ساز شهری می‌تواند محرک موثری در ترغیب سازندگان برای ورود به ساخت و ساز بافت‌های فرسوده باشد افزود: احیا، مرمت و بهسازی بافت‌های فرسوده موجود در شهر از نظر اقتصادی کاملاً به صرفه است.

کارشناس حوزه شهرسازی گفت: به نظر می‌رسد در دوره جدید وزارت راه و شهرسازی توجه ویژه‌ای به مردمی سازی بافت‌های فرسوده شده چرا که با مطالعه این بسته تشویقی به این نتیجه می‌رسیم که وزارت راه و شهرسازی درصدد است تا فرصت‌ها و زمینه‌هایی را فراهم کند تا ساکنان این بافت‌ها توانایی نوسازی را به دست آورند.

قاسم‌زاده اظهار امیدواری کرد که با هم افزایی نهادها این بسته ابلاغی که از جامعیت کاملی برخوردار است و در نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و تاریخی مورد اثر واقع شود.

وزیر راه و شهرسازی، بسته تشویقی شهرسازانه ۱۹ بندی را در خصوص سیاست‌های تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده، با هدف افزایش کیفیت زندگی شهروندان ساکن در این بافت‌ها و همچنین پیشبرد اهداف قانون جهش تولید مسکن ابلاغ کرد.

مصوبات ابلاغی دارای ویژگی‌های انعطاف پذیری مصوبه نسبت به شرایط ویژه هر شهر، رویکرد نوسازی محله‌ای، فرصت ویژه برای سازندگان و مالکان، توانمندسازی اقتصادی ساکنان بافت فرسوده از طریق انعطاف‌پذیری در ضوابط استقرار کاربری‌ها و با رویکرد درهم‌تنیدگی مسکن و اشتغال و ایجاد ارزش افزوده روی دارایی‌های ساکنان و افزایش کیفیت فضای سکونت است.

همچنین گره‌گشایی در صدور پروانه برای پلاک‌های مسکونی زیر حد نصاب تفکیک و ساخت این واحدها، افزایش نفوذپذیری (قابلیت دسترسی) محله و مشارکت شهرداری‌ها از ویژگی‌های دیگر این مصوبات ابلاغی است.

جزئیات ۱۹ بندی بسته تشویقی کالبدی برای نوسازی بافت‌های فرسوده در چهار گروه انواع مشوق‌های پیش‌بینی شده در مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری شامل بازآفرینی یکپارچه در مقیاس بلوک شهری، نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محله‌ای، نوسازی در عمق بافت فرسوده شهری و ضوابط تشویقی نوسازی قطعات غیر قابل تجمیع است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.