کد خبر : 16668
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1401 - 16:06

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد:

تجهیز سرمایه‌های خُرد برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام با کمک ابزار «شرکت‌ پروژه‌ها»

تجهیز سرمایه‌های خُرد برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام با کمک ابزار «شرکت‌ پروژه‌ها»
مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار پیش بینی کرد شرکت‌هایی که پروژه‌های مناسبی در دست اجرا دارند، اما به دلیل کمبود منابع مالی این پروژه‌ها پیشرفت کافی را نداشته‌اند، از طریق ابزار «شرکت پروژه‌ها» بتوانند تامین مالی کرده و پروژه‌ها را به اتمام برساند.

به گزارش خریدار به نقل از سازمان بورس، «وحید روشن قلب» با اشاره به دستورالعمل تامین مالی از طریق ابزار شرکت پروژه افزود: هیات مدیره سازمان بورس اوراق بهادار سال گذشته دستورالعمل چگونگی صدور مجوز عرضه عمومی شرکت پروژه سهامی عام را تصویب کرد و بر همین اساس، پروژه‌هایی که به‌منظور راه‌اندازی و بهره برداری از آنها، برنامه‌ریزی کافی انجام شده و بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند، می‌توانند از طریق عرضه عمومی در فرآیند تاسیس شرکت سهامی عام یا افزایش سرمایه از محل صرف حق تقدم در شرکت سهامی عام موجود، اقدام به پذیره‌نویسی عمومی کرده و وجوه مورد نیاز برای تکمیل پروژه را از طریق بازار سرمایه تامین مالی کنند.

وی ادامه‌داد: قاعدتاً پروژه‌ای که قرار است در بازار سرمایه پذیره‌نویسی شده و تامین مالی شود باید الزاماتی را هم رعایت کند، از جمله اینکه مجوزهای لازم برای اجرای این پروژه دریافت شده و مفروضات قابل تامین وجود داشته و برنامه‌ریزی مناسبی هم انجام شده باشد.

روشن قلب با بیان اینکه مخاطبان دستورالعمل چگونگی صدور مجوز عرضه عمومی شرکت پروژه سهامی عام ۲ گروه هستند، گفت: گروه نخست، موسسان یا اشخاصی هستند که توانمندی اجرای یک پروژه را داشته و مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند و گروه دوم هم سرمایه‌گذارانی هستند که با بررسی طرح تجاری و بازدهی آتی پروژه، در پذیره‌نویسی شرکت کرده و در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده و بعد از اتمام و بهره‌برداری از پروژه، در سود آن شریک خواهند بود.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار درباره ضمانت اجرای شرکت پروژه‌ها، اظهار داشت: به هر حال هر سرمایه‌گذاری ریسک‌هایی هم به همراه خواهد داشت، اما با هدف کنترل ریسک‌ این پروژه‌ها، در دستورالعمل جدید هم الزاماتی برای پروژه‌ها در نظر گرفته‌ایم تا پروژه‌های قابل قبول از طریق این ابزار در بازار سرمایه پذیره‌نویسی شده و تامین مالی کنند.

وی ادامه‌داد: همچنین موسسان هر پروژه باید یک شخص حقوقی دارای توانمندی مالی کافی را به عنوان متعهد بازخرید سهام معرفی کنند تا چنان‌چه تفاوت معناداری بین اجرای پروژه با زمان‌بندی اعلام شده در برنامه زمان پذیره‌نویسی ایجاد شد و درصد پیشرفت پروژه مطابق برنامه‌ریزی نبود، این شخص حقوقی، در صورت تمایل سرمایه گذاران، متعهد به بازخرید سهام و پرداخت اصل پول مشارکت‌کنندگان به علاوه سود بانکی از مدت زمان پذیره‌نویسی تا زمان فروش سهام باشد.

روشن قلب در مورد استقبال شرکت‌های دارای پروژه‌های نیازمند تامین مالی از این طرح، گفت: دستورالعمل نحوه صدور مجوز عرضه عمومی شرکت پروژه سهامی عام، سال گذشته تصویب و بعد از آن هم اصلاحاتی در این دستورالعمل انجام شد. اکنون چند شرکت متقاضی تاسیس شرکت پروژه سهامی عام بوده و در حال تکمیل مدارک هستند که پس از بررسی مدارک نسبت به صدور مجوز برای متقاضیان واجد شرایط اقدام خواهیم کرد، هرچند هنوز مجوزی صادر نشده است.

وی تصریح‌کرد: تلاش می‌کنیم در فرآیند صدور مجوز به شرکت‌های پروژه سهامی عام، سخت‌گیری در اندازه‌ای باشد که موجب کاهش رغبت موسسان به تامین مالی از طریق بازار سرمایه نشده و ریسکی هم توجه سرمایه‌گذاران نشود. پیش بینی می شود شرکت‌هایی که پروژه‌های مناسبی در دست اجرا دارند، اما به دلیل کمبود منابع مالی این پروژه‌ها پیشرفت کافی را نداشته‌اند، از طریق این ابزار بتوانند تامین مالی کرده و پروژه را به اتمام برساند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.