کد خبر : 16066
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 25 بهمن 1401 - 14:30

خوانساری:

تجارت آزاد با اوراسیا فرصتی برای خنثی سازی تحریم هاست

تجارت آزاد با اوراسیا فرصتی برای خنثی سازی تحریم هاست
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا فرصتی برای خنثی سازی تحریم‌ها ایجاد کرده است.

به گزارش خریدار، مسعود خوانساری امروز(دوشنبه)در نشست دیپلماسی ایران و اوراسیا در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی با بیان اینکه منطقه اوراسیا ویژگی‌های منحصر به فرد خاص خود را دارد و نقطه اتصال آسیا به اروپا به حساب می‌آید، اظهار داشت: تجارت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۲۲ بیش از ۵ میلیارد دلار بوده که رشد قابل توجهی داشته و امیدواریم که این روند کماکان افزایش یابد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران درباره تجارت آزاد ایران و اوراسیا، افزود: تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا فرصتی برای خنثی سازی تحریم‌ها ایجاد کرده است.

وی گفت: در بخش های حمل و نقل، انتقال پول، تعیین مقررات یکپارچه در استانداردهای مشترک قرنطینه‌ای و ضوابط استاندارد مشترک کشورها از جمله موارد مورد تقاضای بخش خصوصی ایران با عضویت در این اتحادیه است.

خوانساری تاکید کرد: با امضای توافق تجارت آزاد با این اتحادیه برای اولین بار مرزهای اوراسیا تا خلیج فارس گسترش یافته و فرصت بی نظیری برای همکاری همه جانبه این کشورها ایجاد شده است.

سیدجلال الدین علوی سبزواری مدیرکل دفتر همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در نشست دیپلماسی ایران و اوراسیا در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی اظهار داشت: همکاری‌های ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا نباید صرفاً تجاری باشد. برهمین اساس پیش نویس سند همکاری‌های ایران در زمینه‌های بانکی، حمل و نقل و انرژی نیز تبادل شده و در دست بررسی است.

وی افزود: بزودی پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا نهایی می‌شود بنابراین همکاری‌های ما با کشورهای عضو اوراسیا نباید محدود به تجارت باشد که ما این موضوع را به اطلاع اعضا رسانده‌ایم.

مدیرکل دفتر همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه ادامه داد: در این ارتباط پیش نویسی تبادل شده و در دست بررسی است که شامل همکاری‌های حمل و نقل، انرژی و بانکی نیز می‌شود. موضوعات حمل و نقل و انرژی هم در اولویت دیپلماسی اقتصادی هستند و در مرحله بعد امنیت غذایی مورد توجه قرار دارد.

علوی تصریح کرد: تجارت آزاد با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا دستاورد بزرگی به حساب می‌آید بنابراین مناسبات نهادینه شده دو طرف باید برای تجارت آزاد افزایش یابد.

وی با بیان اینکه سفارت‌های کشورهای عضو اتحادیه‌های اقتصادی اوراسیا همکاری‌های اقتصادی مناسبی در ایران داشته است، یادآور شد: در حال حاضر عضویت دائم ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دستور کار نیست؛ در این زمینه ما نیز تقاضایی از اتحادیه اوراسیا نداشته ایم بلکه ما عضویت ناظر را در دستور کار داریم.

مدیرکل دفتر همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین با بیان اینکه ایجاد کریدور بین المللی هم در میان اعضای اتحادیه در حال بررسی است، افزود: صادرکنندگان کشورهای عضو اتحادیه می‌توانند از مسیرهای خشکی و دریای خزر به بازارهای ایران و دیگر کشورها دسترسی داشته باشند. از مسیر ایران می‌توان به ترکیه خلیج فارس و هندوستان دسترسی داشت بنابراین این توافق چند جانبه است که همه کشورها از جمله ایران از آن نفع خواهند برد.

وی با اشاره به بحران انرژی موجود در جهان گفت: با همکاری کشورهای عضو این اتحادیه می‌توان امنیت انرژی را در دنیا تأمین کرد و با توجه به همکاری‌هایی که تولیدکنندگان عضو این اتحادیه دارند می‌توانیم از بحران‌های جهانی عبور کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.