کد خبر : 6847
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 شهریور 1401 - 11:44

مجتبی دوراندیش

تأمین ۴۰ درصد از بودجه ماهانه دولت با جلوگیری از فرار مالیاتی

تأمین ۴۰ درصد از بودجه ماهانه دولت با جلوگیری از فرار مالیاتی
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: از طریق شناسایی منابع فرار مالیاتی توانسته‌ایم ۴۰ درصد از بودجه کشور را به صورت میانگین ماهیانه ۴۰ هزار میلیارد تومان تامین کنیم.

به گزارش خریدار، داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در آیین بهره برداری از ساختمان‌های اداری در البرز، قزوین، اصفهان، کهگیلویه و بویر احمد که به صورت ویدیو کنفرانس در فردیس برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دولت و روز ‌کارمند، بیان کرد: در هفته دولت باید یکسال خدمات خالصانه دولتمردان را ارج بگذاریم و به مردم نوید دهیم دولت مردمی با تمام توان و ظرفیت به صورت شبانه روزی تلاش می‌کند گره از کار مردم باز کند.

وی افزود: نظام مالیاتی افتخاردارد با تامین منابع و وصول عادلانه مالیات از منابع مختلف دولت را در ارائه خدمات بیشتر پشتیبانی کند، دولت مقتدر دولتی است که می‌تواند خدمات گسترده در حوزه های مختلف آموزش، بهداشت، دفاع، امنیت ملی و غیره ارائه کند، دولتی است که متکی به منابع پایدار باشد و پایدار ترین درآمد برای دولت مالیات است که می‌تواند بدون دغدغه و نگرانی از تحریم ها و بدون فشار به پایه پولی کشور، دولت را در ارائه خدمات پشتیبانی کند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه ظرفیت وصول مالیات در کشور بالاست، گفت: تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت.های حداکثری و مبارزه با فرارهای مالیاتی و استفاده از راهکارهای قانونی برای وصول مالیات بهره ببریم.

وی با مقایسه عملکرد سازمان امکر مالیاتی در امسال نسبت به سال های گذشته، اضافه کرد: امسال نظام مالیاتی بیش از سال های گذشته توانسته‌ سهم قابل توجهی از بودجه جاری را تامین کند و بیش از ۴۰ درصد از هزینه‌های دولت از محل مالیات تامین می‌شود. اینکه ما در هر ماه می‌توانیم ۴۰ هزار میلیارد از بودجه را تامین کنیم که دولت بتواند هزینه‌های جاری، پرسنلی و عمرانی را تامین کنیم مایه مباهات همکاران مالیاتی است.

منظور گفت: در سال ۹۹ میانگین وصول مالیات هرماه کمی بیش از ۱۵هزار میلیارد تومان، در سال گذشته چیزی حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان در ماه بوده و امسال ما به رکورد ۴۰ هزار میلیاردتومان میانگین مالیات در ماه دست پیدا کردیم. این امر از محل شناسایی منابع فرار مالیاتی و وصول مالیات است. در این راستا تلاش می کنیم فاصله بین مالیاتی که می‌توانیم دریافت کنیم و مالیاتی که دریافت می‌شود را به حداقل برسانیم.

وی بر لزوم تکریم مودیان مالیاتی را تاکید ورد و افزود: باید تکریم مودیان مالیاتی را به عنوان شعار محوری و رویکرد اصلی دولت سیزدهم محقق کنیم.

رئیس سازمان امورمالیاتی کشور با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از ساختمان های این سازمان ما در شهرهای مختلف فرسوده هستند، گفت: از سال گذشته یکی از امور مورد پیگیری این بوده که پروژه‌های نیمه تمام در احداث ساختمان‌های اداری را فعال کنیم و مشکلات پیمانکاری برطرف شده و تمام پروژه‌های ساختمانی ما در حال تکمیل است.

وی اضافه کرد: امروز به برکت هفته دولت در استان‌های البرز در شهرهای فردیس و کمالشهر ، قزوین در تاکستان، اصفهان در زرین شهر و کهکیلویه و بویر احمد در یاسوج ۵ ساختمان بازیربنای ۱۵ هزار مترمربع به بهره برداری می‌رسد و تلاش می‌کنیم برای دهه فجر ۱۰ ساختمان دیگر را به بهره برداری برسانیم. ضمن اینکه به همه ادارات کل مالیاتی در کشور تاکید کردیم که بهبود، اصلاح و یا احداث ساختمان‌های اداری را مورد پیگیری قرار دهند.

این مقام مسؤول گفت: تجهیز ادارات به امکانات خدمات الکترونیک و راه دور از مهمترین اقداماتی است که در سازمان امور مالیاتی انجام شده و تلاش کردیم مزاحمت برای مردم را به حداقل برسانیم و خدمات را از درگاه الکترونیک ارائه کنیم و جز در مواقع ضرورت نیاز به مراجعه حضوری مردم نباشد.

وی در حوزه مالیات نقل و انتقال خودرو افرادی که ی خواهند تغییر مالکیت بدهند در زمان تعویض پلاک به سامانه‌های سازمان هدایت می‌شوند و مالیات را پرداخت می‌کنند. این امر موجب شده که امسال میزان وصول مالیات از محل نقل و انتقال خودرو ۴ برابر شود. به طوریکه سال گذشته ۱۵۰۰ میلیارد میزان مالیات از محل نقل و انتقال خودرو بوده که امسال در ۳ ماه اول سال ۱۵۰۰ میلیارد تومان مالیات از این محل تحقق پیدا کرده است. رویکرد سازمان امور مالیاتی این است در همه حوزه ها خدمات مالیاتی را به صورت درگاه الکتروتبک ارائه کند. منظور با بیان اینکه با رویکرد سیستم محوری و سامانه محوری بسیاری از مالیات‌ها نیاز به مراجعه حضوری ندارند، گفت: مالیات بر خودروهای لوکس هم از سال گذسته به صورت سیستمی محاسبه، اطلاع رسانی و دریافت می‌شود. اعتراضات هم به صورت سیستمی ضبط و پیگیری می‌شود. تلاش می‌کنیم سایر مالیات‌ها از جمله مالیات بر ارث را الکترونیکی کنیم.

وی با اعلام این خبر که ابلاغ اوراق مالیاتی از ابتدای شهریورماه امسال الکترونیکی شده است، بیان کرد: تمام ابلاغ‌های الکترونیکی اعم از برگه های تشخیص و غیره به صورت الکترونیکی ابلاغ می شود و اگر مودی پس از ۱۱ روز مراجعه نکند و برگه تشخیص را مشاهده نکند، از نظر ما ابلاغ انجام شده و نیازی به ابلاغ کاغذی نیست.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: بر اساس ماده ۲۱۹ قانون مالیات‌های مستقیم، تلاش می کنیم در راستای الکترونیکی شدن خدمات، از مرحله اظهار نامه تا اجرا را به صورت سامانه ای انجام دهیم، چرا که کاهش مراجعات حضوری موجب افزایش کیفیت خدمت رسانی خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.