کد خبر : 6170
تاریخ انتشار : جمعه 28 مرداد 1401 - 17:48

معرفی بورس‌های جهانی؛

بورس نیجریه؛ فضایی برای مبادله قابل اعتماد در قاره سیاه

بورس نیجریه؛ فضایی برای مبادله قابل اعتماد در قاره سیاه
ارائه یک مرکز مبادله قابل اعتماد، کارآمد و قابل انطباق برای سرمایه‌گذاران و کسب و کارها در آفریقا، انگیزه‌ای برای گردهمایی ۴ شرکت تجاری بزرگ در بانک مرکزی نیجریه و سپس تاسیس بورس اوراق بهادار نیجریه شد.

به گزارش خریدار، بورس اوراق بهادار نیجریه NGX، به طور رسمی گروه بورس نیجریه به شمار می‌رود؛ این بورس زیرساخت بازار یکپارچه پیشرو در آفریقا که به بزرگترین اقتصاد این قاره خدمت‌رسانی می‌کند را تشکیل می‌دهد.

این بازار برای شرکت‌هایی که به دنبال استفاده از بازارهای مالی برای تأمین مالی و توسعه کسب و کار خود هستند، امکان دسترسی به سرمایه را فراهم می کند.

این بورس در سال ۱۹۶۰ در لاگوس تاسیس شد و در مارس ۲۰۲۱ از یک نهاد غیرانتفاعی متعلق به اعضا به یک نهاد سودآور متعلق به سهامداران تبدیل شد.

نیجریه یکی از اعضای فدراسیون جهانی مبادلات FIBV است. همچنین ناظر در جلسات سازمان بین‌المللی کمیسیون های اوراق بهادار IOSCO و یکی از اعضای موسس انجمن بورس‌های آفریقایی ASEA است. در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۳، به ابتکار بورس های پایدار SSE پیوست.

اقتصاد نیجریه در سال ۲۰۲۱

حدود ۸۷ میلیون نفر از (۴۱ درصد) جمعیت ۲۲۵ میلیون نفری کشور نیجریه، در شرایط فقر شدید به سر می‌برند. نیجریه برای کاهش فقر در این کشور و عبور از شرایط بحرانی فعلی نیاز به رشد ۷ تا ۸ درصدی حاصل از سرمایه‌گذاری خارجی و تولید در ۱۰ سال آینده دارد و تنها در این صورت است که به تدریج می‌تواند مشکلاتی چون فقر چند وجهی، بدهی و ناامنی را تقلیل دهد.

نرخ رشد ۵ درصدی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ در حالی به وقوع پیوسته است که اقتصاد نیجریه پس از یک دوران رکود شدید و افول ناشی از همه گیری بیماری کرونا، هنوز به سطح تولید ناخالص داخلی خود (پیش از اوج‌گیری بحران‌های فعلی) در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ بازنگشته است. در واقع رشد ۵ درصدی اخیر هنوز اثری واقعی در بهبود وضع مردم نیجریه نداشته و در صورت تداوم تنها می‌تواند بخشی از عقب افتادگی ناشی از بحران کرونا را جبران کند.

به گزارش اداره ملی آمار نیجریه NBS، تولید ناخالص داخلی GDP نیجریه در سه ماهه سوم سال گذشته ۴.۰۳ درصد افزایش یافته است.

این کشور براساس شاخص توسعه انسانی (HDI) در سال ۲۰۲۰ در جایگاه ۱۶۱ از ۱۸۹ کشور قرار گرفته است. شاخص توسعه انسانی، عوامل مختلفی از جمله میزان دسترسی شهروندان به آموزش، بهداشت و درآمد مکفی را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد.

پیشینه بورس نیجریه

بورس اوراق بهادار نیجریه به عنوان بورس اوراق بهادار لاگوس، در ۱۵ سپتامبر ۱۹۶۰ تاسیس شد.

فعالیت رسمی این بورس در ۲۵ اوت ۱۹۶۱ با ۱۹ اوراق بهادار فهرست شده برای معاملات، آغاز شد. اگر چه، عملیات غیررسمی زودتر در ژوئن ۱۹۶۱ آغاز شده بود.

معاملات در این بورس در ابتدا در داخل ساختمان بانک مرکزی با چهار شرکت به عنوان فروشنده بازار انجام شد: Inlaks، John Holt، C.T. Bowring and ICON شرکت سرمایه گذاری نیجریه.

حجم معاملا در این سال (آگوست ۱۹۶۱) حدود ۸۰ هزار و ۵۰۰ پوند بود و در سپتامبر همان سال با سرمایه گذاری عمده در اوراق بهادار دولتی به حدود ۲۵۰ هزار پوند رسید. در دسامبر ۱۹۷۷ بورس لاگوس به بورس نیجریه معروف و شعبه هایی در برخی از شهرهای تجاری بزرگ کشور تأسیس شد.

آشنایی با سازوکار معاملات در بورس نیجریه

Nigerian Exchange Group (NGX Group) Plc یک زیرساخت بازار یکپارچه پیشرو در آفریقا است که به بزرگترین اقتصاد آفریقا خدمات می دهد و رقابت‌پذیری اقتصادهای آفریقا را برای دستیابی به رونق جهانی تقویت می‌کند. این بازار به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازارهای مالی قاره سیاه، نقش فعالی در شکل دادن به آینده بازارها از طریق سرمایه گذاری خود در نوآوری و فناوری کسب و کار دارد.

گروه NGX طیف گسترده‌ای از خدمات از جمله فهرست‌بندی و معاملات اوراق بهادار، صدور مجوز، راه‌حل‌های داده‌های بازار، فناوری‌های جانبی، مقررات، املاک و مستغلات و موارد دیگر را از طریق شرکت‌های تابعه خود – NGX Exchange، NGX REGCO و NGX RELCO ارائه می‌کند. این گروه همچنین در فضای زیرساخت مالی با سرمایه گذاری در NG Clearing Limited، Central Securities and Clearing Systems (CSCS)، پلتفرم‌های OTC و سه شرکت فین تک سرمایه گذاری می کند.

بورس اوراق بهادار نیجریه از ۲۷ آوریل ۱۹۹۹ یک سیستم معاملاتی خودکار (ATS) را برای معامله‌گران از طریق یک شبکه کامپیوتری راه‌اندازی کرده است.

بورس نیجریه در تلاش برای ارتقای شفافیت و اعتماد در بازار سرمایه، صندوق حمایت از سرمایه گذاران را در سال ۲۰۱۲ تشکیل داد.

در سال ۲۰۱۳، بورس نیجریه پلتفرم تجاری نسل بعدی خود، X-Gen را راه‌اندازی کرد تا تجارت الکترونیکی را برای بخش‌های خرده فروشی و سازمانی فعال کند.

معاملات در بورس نیجریه از ساعت ۹.۳۰ صبح شروع می‌شود و هر دوشنبه تا جمعه در ساعت ۱۴:۳۰ بسته می‌شود.

قیمت‌های بازار، همراه با شاخص همه سهام، NSE ۳۰ و شاخص‌های بخش، هر روز در فهرست رسمی روزانه بورس، CAPNET بورس نیجریه (یک تسهیلات اینترانت)، روزنامه‌ها و در صفحه بازار سهام منتشر می‌شوند.

به منظور تشویق سرمایه‌گذاری خارجی در نیجریه، دولت قوانینی که مانع از ورود سرمایه خارجی به این کشور می‌شود را لغو کرده است. این امر به کارگزاران خارجی اجازه می دهد تا به عنوان فروشنده در بورس اوراق بهادار نیجریه ثبت نام کنند و سرمایه‌گذاران از هر ملیتی آزادند تا در این بورس سرمایه‌گذاری کنند. شرکت‌های نیجریه‌ای نیز مجاز به فهرست‌بندی چندگانه و فرامرزی در بازارهای خارجی هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.