کد خبر : 23233
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 آذر 1402 - 14:31

مجتبی دوراندیش

بانک دی با فروش «گروه مالی و اقتصادی» و «کارگزاری دی» چقدر سود می‌کند؟

بانک دی با فروش «گروه مالی و اقتصادی» و «کارگزاری دی» چقدر سود می‌کند؟
بانک دی آگهی مزایده فروش «گروه مالی و اقتصادی» و «کارگزاری بانک دی» را منتشر کرد.

به گزارش خریدار، بهای تمام شده کارگزاری بانک دی در دفاتر بانک دی 242 میلیارد تومان است که در آگهی اخیر فروش اموال مازاد بانک دی 1240 میلیارد تومان قیمت گذاری شده است که از این محل قریب 1000 میلیارد تومان سود خالص نصیب بانک دی می‌شود.

بهای تمام شده گروه مالی دی نیز در دفاتر بانک 3000 میلیارد تومان قیمت دارد که در آگهی اخیر قریب به 5000 میلیارد تومان به فروش می‌رسد که از این محل نیز 2000 میلیارد تومان سود شناسایی می‌شود. بر این اساس با برگزاری موفق این مزایده، بانک دی از محل فروش «گروه مالی و اقتصادی» و «کارگزاری بانک دی» 3000 میلیارد تومان سود خالص به دست می‌آورد. اما سوال این است که با این سود 3000 میلیارد تومانی آیا مشکل بانک دی حل می‌شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که اگرچه برگزاری این مزایده می‌تواند منتج به شناسایی 3000 میلیارد تومان سود فروش برای بانک دی ‌شود اما برگزاری این مزایده در کنار سایر اقدامات بانک می‌تواند تا حدود زیادی راهگشای بانک دی باشد.

بر این اساس منبع مالی 6000 میلیارد تومانی که از این مزایده وارد بانک می‌شود (30 درصد نقد و 70 درصد مابقی در قالب عقد تسهیلات با بازپرداخت 60 ماهه) و شناسایی سود 3000 میلیارد تومانی، به همراه انتشار اخبار مثبت از قیمت ذاتی 200 تومانی سهم دی و احتمال قریب الوقوع واگذاری سهام نیروگاه برق دماوند به ارزش 8100 تومانی هر سهم و شناسایی سود 19000 میلیارد تومانی از این محل و همچنین منابعی که از افزایش سرمایه دو مرحله‌ای 7000 میلیارد تومانی – که مجوز بانک مرکزی و تاییدیه حسابرس قانونی هم دارد- به دست می‌آورد باعث خروج این بانک از زیان می‌شود.

اخیرا بانک دی از بازار فرابورس به بازار پایه منتقل شده است که بازگشایی آن در بازار پایه مدت کوتاهی زمان می‌برد. انتقال به بازار پایه لزوماً نباید باعث نگرانی سهامداران این بانک شود بالاخص اگر در این مدت فضای کلی بازار سرمایه مثبت باشد احتمال بازگشایی مثبت بانک دی در بازار پایه بسیار بالاست که این امر باعث آرامش خاطر سهامداران این بانک خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.