کد خبر : 25488
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 اسفند 1402 - 18:48

معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد

مریم آهون بر

انسجام در مبارزه با فساد با اجرای سند ملی ارزیابی ریسک

انسجام در مبارزه با فساد با اجرای سند ملی ارزیابی ریسک
معاون وزیر اقتصاد گفت: مهمترین کاربردی که این سند و برنامه اقدام مرتبط با این سند دارد، ایجاد انسجام، همگرایی و هم افزایی بین تمامی ظرفیت‌های قانونی، زیرساختی، اطلاعاتی، انسانی است.

به گزارش خریدار، هادی خانی عصر امروز دوشنبه ۷ اسفند در حاشیه مراسم رونمایی از سند ملی ارزیابی ریسک گفت: امروز اولین سند رسمی کشور برابر قانون مبارزه با پولشویی و آیین نامه اجرایی آن در شناسایی، ارزیابی و کنترل آسیب‌های پولشویی و تامین مالی تروریسم در حوزه‌های پولی، مالی، بانکی، بیمه بورس و مشاغل مالی و غیرمالی بود که با حدود سه سال تاخیر زمانی این سند در بهمن ماه امسال تکمیل شد.

معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: همانطور که در مراسم اشاره شد، با یک کار کاملا تیمی و هم افزا بین سه قوه این سند تدوین شده و تلاش کردیم در حوزه‌های مختلف حداکثر آسیب‌ها را شناسایی، احصا و برای آن برنامه اقدام تدوین کنیم که ان شاءالله از سال آینده این اقدامات به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ می‌شود و بر اساس سامانه‌ای که طراحی و عملیاتی کرده ایم، نحوه فعالیت دستگاه‌ها در آن رصد شده و گزارش آن برای دفتر مقام معظم رهبری و سران قوا ارسال می‌شود.

خانی گفت: ماهیت این سند یک نوع نگاه پیشگیرانه از بروز و ظهور جرائم ناشی از پولشویی است. ماهیت سند کاملا در حوزه اقتصاد است و همانطور که در اظهارات وزیر محترم اقتصاد اشاره شد، با هدف تقویت جبهه مبارزه با فساد در اقتصاد و حمایت از اقتصاد شناسنامه دار تدوین شده است.

وی افزود: این سند کاملا عملیاتی است و جنبه تشریفاتی و تزئینی ندارد. این سند کاملا با هماهنگی تمام دستگاه‌های متولی شامل وزارت کشور، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، وزارت امور خارجه، وزارت صمت و سایر وزارتخانه‌های دولت، قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی تدوین شده است.

رییس مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد تاکید کرد: تلاش کردیم در جلسات فشرده کارشناسی مطمئن شویم که اقداماتی که در این سند لیست می‌شود، قابلیت اجرا دارد و جنبه تشریفاتی نداشته باشد تا ان شاءالله بتوانیم در سال آینده مهمترین شعار دولت سیزدهم یعنی مبارزه با فساد و شفافیت را با حداکثر نتایج مورد انتظار مردم به سرانجام برسانیم.

خانی افزود: کشور در حوزه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم اقدامات گسترده‌ای را انجام داده است. اما شاید مهمترین ایرادی که داشتیم که با این سند برطرف می‌شود، ایجاد یک بستر منسجم، هماهنگ و هم افزا میان دستگاه‌های کشور در حوزه‌های مختلف است. چالش اصلی ما تا کنون این بود که اقدامات انجام شده برای مقابله با جرائم مالی در حوزه بانک، بورس، بیمه و سایر حوزه‌های اقتصادی کشور یا حوزه‌های قضایی و امنیتی کشور به صورت یکپارچه و هماهنگ به یکدیگر متصل نشده بود. خوشبختانه این آسیب در سند ملی ریسک به خوبی شناسایی شده و برای آن راهکار تدوین شده است.

وی همچنین گفت: ما امسال برای اولین بار تفاهم نامه ۵ جانبه‌ای میان دولت، دستگاه‌های قضایی، امنیتی و پلیس امنیت اقتصادی داشتیم که بتوانیم ظرفیت‌هایی که داریم را به صورت همگرا و هم افزا در راستای مبارزه با فساد و جرائم ناشی از پولشویی به کار ببریم و از کارهای موازی و تکراری تا حد امکان اجتناب کنیم.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: خوشبختانه در تدوین این سند و برنامه اقدامی که به فراخور این سند به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود، این مقوله به میزان بسیار زیادی پوشش داده می‌شود و ان شاءالله سال آینده شاهد خواهیم بود که بین دولت و دستگاه‌های قضایی و امنیتی و دستگاه‌های حاکمیتی مرتبط با مدیریت اقتصاد کشور، هماهنگی بسیار جامع تری را در شناسایی و رصد جریانات مالی مشکوک و مبارزه با جرائم با منشا پولشویی داشته باشیم.

خانی اظهار داشت: برنامه اقدام این سند که تکالیف دستگاه‌ها را شامل می‌شود، طبقه بندی ندارد و منتشر می‌شود. اما بخش‌های دیگر این سند، طبقه بندی دارد و قابل انتشار نیست.

وی افزود: مهمترین کاربردی که این سند و برنامه اقدام مرتبط با این سند دارد، ایجاد انسجام، همگرایی و هم افزایی بین تمامی ظرفیت‌های قانونی، زیرساختی، اطلاعاتی، انسانی و داده‌ای میان تمامی دستگاه‌های متولی مبارزه با فساد است. یعنی این هماهنگی و هم افزایی با این سند افزایش خواهد یافت و یک مبارزه منسجم تر و تاثیرگذارتر و نتیجه بخش تر آن هم از جنس پیشگیری و نه از جنس پسینی در بحث پولشویی و جرائم ناشی از پولشویی که مصادیق فساد هست را شاهد خواهیم بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.