تصمیم نهایی دولت درباره افزایش قیمت بنزین اعلام شد
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، موسی احمدی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه صف اول، در خصوص ناترازی انرژی و خاموشیها اظهار کرد: در رابطه با ناترازی تعریفی که برای ناترازی میکنند، عدم همراهی مصرف با تولید است یعنی زمانی که ما تولیدمان کم باشد و مصرفمان زیاد باشد، این خلاء و این نقص را ناترازی تعریف کردند، در این رابطه کار کارشناسی انجام گرفته، کمیتههای تخصصی ما ورود پیدا کردند و علل و عوامل ناترازی را بررسی کردند.
وی افزود: با توجه به خاموشیهای اخیر وزیر نفت و وزیر نیرو با کارشناسان را در کمیسیون انرژی را دعوت کردیم مسائل و مشکلات را بیان و تبیین کردند که توافق بسیار خوبی صورت گرفت. یکی از بحثهایی که وزیر نیرو مطرح کرد کمبود گاز بود.
هفتاد درصد نیروگاههای ما از گاز استفاده میکنند
رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره اینکه نیروگاههای ما نزدیک به هفتاد درصدشان از گاز استفاده میکنند، گفت: نزدیک به ۱۱۴ نیروگاه اعم از نیروگاه حرارتی، نیروگاه برق آبی، نیروگاه انرژیهای تجدیدپذیر داریم که از این تعداد ۱۴ نیروگاه مازوت مصرف میکنند و وقتی با مشکل عدم مصرف مازوت همراه شدند مقداری خاموشی ایجاد کرد.
مهر نوشت: رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: این خاموشی هم با توجه به سیاستی که اتخاذ شد به بخش خانگی آمد، البته صنایع هم خاموش شدند، علتش این بود که ما نتوانستیم به موقع سوخت را به نیروگاهها برسانیم، از طرف دیگر وضعیت برق آبیمان هم مشخص است یعنی نیروگاههایمان مقداری از نظر راندمان پایین است.
آقای احمدی افزود: از طرف دیگر با وضعیت بارانها و آب پشت سد مشکلاتی ایجاد کرد، مجبور بودیم این ناترازیها را مدیریت کنیم.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: در بخش خانگی، تجاری، نیروگاهها و در بخشهای مختلف، مدیریت سهم بندی کردن مصرف است.
وی گفت: در بحث ناترازی، نگاههای مختلفی مطرح میشود، حتی در خارج از کمیسیون و نگاه متخصصین، اقتصاددانها، بحث سیاست قیمتی است میگویند بخاطر اینکه ما بتوانیم جامعه را به سمت و سویی ببریم که مصرف خوب و بهینه انجام دهند باید قیمتها را بالا ببریم، در حالی که بنده به عنوان رئیس کمیسیون انرژی و کسی که بررسی کردهام با این نگاه به عنوان یک ابزار خیلی موافق نیستم، به این دلیل که ما آنها را آزمودهایم چه در نظام قبل که یک بار و در نظام جمهوری اسلامی هم دو بار در رابطه با بنزین اتفاق افتاد. آیا ما توانستیم با سیاست قیمت گذاری و افزایش قیمت، ناترازی را از بین ببریم یا اینکه توانستیم مصرف را پایین بیاوریم؟ آمار و ارقامی که به ما نشان میدهد از نظر کارشناسی اینطور نیست.
در بحث هدررفت انرژی سومین کشور هستیم
احمدی درباره افزایش تولید گفت: در رابطه با افزایش تولید با توجه به منابع مالی و وضعیتی که داریم نمیتوانیم آن اهداف را محقق کنیم شاید مقداری از مشکلات مان را حل کند ولی تمام اهدافمان را محقق نمیکند.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره بهینه سازی مصرف گفت: در بحث بهینه سازی مصرف اینکه ما ناترازی را بگوییم دولت یا مجلس به تنهایی حل کند اصلاً اتفاق نمیافتد، ما باید عزم جدی و راسخ داشته باشیم و همه با هم ورود پیدا کنیم تا این مسئله را بتوانیم مدیریت و حل کنیم.
وی اضافه کرد: در رابطه با بهینه سازی مصرف، ما در بحث هدررفت انرژی سومین کشور هستیم، از کشورهای کمتر توسعه یافته هم عقب هستیم، بنابراین باید مدیریت کنیم، در کشورهای دیگر میبینید که در بحث مصرف انرژی برنامههای خاصی را پیاده کردند.
احمدی گفت: باید راندمان نیروگاههایمان را بالا بیاوریم ما در بحث حمل و نقل واقعاً مشکل داریم ماشینهای فرسودهای که سالها بنا بوده از مدار خارج شود، اما انجام نشده، ما اگر بر روی بهینه سازی مصرف کار کنیم و مدیریت مصرف داشته باشیم، قطعاً میتوانیم از بحرانها و چالشهایی که وجود دارد موقتاً عبور کنیم تا برسیم به آن دو فاز دیگر و اگر هر سه ابزار در کنار هم قرار بگیرد قطعاً میتوانیم بحث ناترازی را حل کنیم.
احمدی در پاسخ به این پرسش که سهم بسزایی در مصرف نامتعارف سوخت داریم، گفت: در این زمینه ما ورود کردیم، نامهای هم به وزیر نفت و هم وزیر نیرو نوشتهایم که اقدامات، عملیات و فعالیتهایی که در بحث بهینه سازی کردن به ما گزارش دهند، مطلب دوم حساب بهینه سازی بود که ادارات و مراکز مختلف که متولی امر بهینه سازی بودند باید با تکلیف مبلغی را به حساب بهینه سازی واریز میکردند عمل نکردند ما گزارش جامعی خواسته و ورود کردهایم که حساب بهینه سازی هم در مواردی که باید بهینه سازی شود مصرف شود، یعنی موقعیت مصرف مشخص شده، سه چهار بند مصرف است یک بحث امکانات و نیروگاههاست و دیگری در رابطه با آن دستگاههایی است که باید حق السهم شان را پرداخت میکردند.
وی تاکید کرد: جنبه نظارتی را اعمال کردیم، قطعاً بدانید ما دیگر از گزارشهای تشریفاتی و آمدن وزرا در کمیسیون گذشتهایم در حال حاضر اقدامات و عملیاتهایی را در کمیسیون انجام و روسای کمیتههای تخصصی را تکلیف کردهایم در صورت عمل نکردن وزارتخانه یا سازمانهای زیرمجموعه به تکالیف قانونی شان بازخواست شوند.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: در رابطه با برنامه هفتم نامهای به وزیر نیرو و نفت نوشته و یک کارگروه تشکیل دادیم، احکام برنامه هفتم را استخراج کردیم، یعنی تکالیف و الزاماتی که وزارت نیرو و نفت دارد را احصا کردیم و طی این نامه به وزارت نیرو و وزارت نفت ارسال و گفتهایم مقررات لازم التصویب به اهداف عملکردی تقدیم شده است، ظرف دو هفته گزارش آخرین اقدامات انجام شده در آن وزارتخانه در رابطه با اجرای احکام، تهیه پیشنویس یا تصویب مقررات لازم التصویب با آئین نامه قانون و همچنین برنامههای عملیاتی برای تحقق اهداف کمی مورد نظر، به تفکیک مورد به این کمیسیون ارسال کنید.
احمدی ادامه داد: نائب رئیس اول و معاون نظارت را مامور کردهایم که دقیقاً این گزارشها را پایش، بررسی و ورود کنند، مطمئن باشید اگر سابقا ترک فعلی انجام گرفته باشد، کما اینکه در کمیسیون انرژی تحقیق و تفحص از وزارت نیرو داشتیم و در صحن علنی قرائت شد، در اینجا با توجه به مکاتبات و جلسات مشترک تعاملی که با دوستان داریم قطعاً به آن سمت میرویم که احکام و الزامات اجرایی شود.
احمدی گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۲ تبصره یک به منظور تسهیل تامین مالی و اجرای طرح پروژههای بهینه سازی مصرف انرژی به دولت اجازه میدهد که از طریق وزارت نفت حساب بهینه سازی مصرف انرژی را ایجاد کند.
وی افزود: حساب ایجاد شده، اما، چون به صورت جزیرهای عمل میشد و خروجی خاصی نداشته است و چندین بار دعوت کردیم که اقداماتتان را در این زمینه ارائه دهید، اما نتوانستهاند اقدام قابل توجهی را ارائه دهند.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: در بحث بهینه سازی به طور مثال ورود بخش خصوصی برای واردات بخاریهایی بود که با راندمان بالا و مصرف سوخت کمتری بود، بارها صنف خصوصی پیگیری و دنبال کردند، منتهی به بهانههای مختلف عنوان تولید داخلی و بهانههای مختلف نتوانستیم در این زمینه موفق باشیم، چون موفق نشدیم هر کجا هم که این را حق به ما میدهید، هر کجا بنا شد که چند مجموعه با همدیگر یک کاری را انجام دهند، موفق آن چنانی نداریم، در یک جا اگر کار متمرکز شود آنجا هم متولی مشخص است و هم میشود پیگیری و بازخواست کرد.
احمدی گفت: در بحث ناترازی تولید باید دو اقدام اساسی را انجام دهیم، یک بحث راههایی است که زودتر ما را به نتیجه برساند و کم هزینه باشد، در رابطه با مجموعه شهید سلیمانی آخرین خبری که گرفتیم و اطلاع داریم، اتفاق خاصی نیفتاده است. اما آن چیزی که ما الان باید دنبال آن باشیم، به صورت مقطعی و زودبازده انجام بدهیم بحث اصلاح روشهاست، افزایش بهرهوری از پالایشگاههایی است که الان داریم، خیلی از پالایشگاهها داریم که میتوانیم راندمانش را بالا ببریم و تولید بیشتری به ما بدهد.
وی گفت: در چند ماه اخیر که با ناترازی بنزین مواجه شدیم، طبق آخرین گزارش تقریباً در این دو سه ماه ۸ میلیون لیتر تولید اضافی داشتند، اگر میتوانند این گونه عمل کنند، باید برویم سراغ همان بهینه سازی، برویم سراغ طرحهایی که زودبازده است.
احمدی افزود: دو سه طرح خوب و پالایشگاه خوب داریم که میتواند اثرگذار باشد، باید سراغ متنوع سازی مصرف انرژی برویم، چرا بر روی یک موضوع متمرکز میشویم، برقهای تجدیدپذیر، انرژیهای تجدیدپذیر بسیار مهم است که بخش خصوصی استقبال کردهاند و تکلیف برنامه هفتم است که به میزان خاصی برسد و در بودجه هم دیده شده است.
وی گفت: در دولت قبل قول دادند که ۳۰ هزار در بحث انرژی تجدیدپذیر خورشیدی، بادی و … کار انجام دهیم. باید به سمت اصلاح نوسازی ناوگان برویم، وسایل نقلیه واقعاً مدتهاست که در این اندیشه اند که کار انجام بگیرد.
احمدی ادامه داد: یکی از برنامههایی که در اولویتهای کمیسیون انرژی قرار دادیم بحث بهینه سازی انرژی است باید بحث ناوگان حمل و نقل و از متولیان امر تکلیف کنیم به این سمت و سو بروند و دولت باید این کار را انجام دهد تا به مردم بگوییم که شما مصرف نکنید، اگر کیفیت خودروها را بالا ببریم، اگر اجازه دهیم که مصوبه دولت مبنی بر واردات خودروها اجرایی شود قطعاً در این رقابتها ما میرویم به سمت و سویی که بهینه سازی کنیم و راندمانهای مان را بالا ببریم و مشکلات را کم کنیم.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: در بحث مصرف سوخت، باید بر اجرای مصوبات برنامه هفتم متمرکز شویم که میثاق بین مجلس و دولت است. آقای دکتر پزشکیان وقتی لایحه بودجه دادند گفتند برنامه ما، برنامه هفتم است، آقای قالیباف رئیس مجلس گفتند تمام برنامههای مجلس را بر روی برنامه هفتم متمرکز کنید.
احمدی گفت: ما در بحث بودجه ورود کردیم، سه نفر از همکاران که مسلط بر مسائل بودجهای بودند به عنوان نماینده کمیسیون انرژی در کمیسیون تلفیق حضور دارند، نزدیک به دویست و چهل و سه پیشنهاد به کمیسیون انرژی رسیده است، قسمتی مربوط به برق، قسمتی مربوط به نفت و گاز و … که هر کدام موضوعات خود را دارد، نزدیک به ۱۶۷ پیشنهاد را در کمیسیون انرژی بررسی کردیم که در آنجا ۵۳ پیشنهاد مصوب شد، در کمیسیون انرژی ۵۳ پیشنهاد نمایندگان علاوه بر بحث قانون و لایحه که بررسی کردیم و قطعاً این پیشنهادها در رابطه با اصلاح آن تبصرههای بودجه است، بررسی کردیم و به تصویب رساندیم که نشان میدهد کمیسیون انرژیث فعالیت و تلاشهای گستردهای داشته است.
دولت در حال حاضر بحثی بر افزایش قیمت بنزین ندارد
رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: در رابطه با قیمتها در بودجه بحث نمیشود، قیمتها به خود دولت واگذار شده است، در مواد مختلف است و میتواند تصمیم بگیرد و سیاست گذاری کند.
وی ادامه داد: اتفاق خوبی که رخ داد، وارد کردن بنزین سوپر بود که توانست مقداری فشار را بر مردم و آنهایی که از نظر مالی اقتصاد ضعیفی دارند را حل کند که این موضوع باعث شد که دولت دیگر سراغ افزایش قیمت بنزین نرود.
احمدی گفت: دولت در حال حاضر بحثی بر افزایش قیمت بنزین ندارد.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس افزود: درباره افزایش قیمت در کمیسیون مطرح نه تنها الان بلکه در دوره قبل هم مطرح شد، اما رای نگرفت، نگاهی که مجلس و کمیسیون انرژی به مصرف انرژی دارد، نگاه بهینه سازی انرژی است نه در رابطه با افزایش قیمت و سیاست قیمتی، با این نگاه و با این دیدگاه مجلس نگاهش این است که دولت و دستگاههای اجرایی را به سمت و سویی سوق دهد که به سراغ سیاستهای بهینه سازی بروند.
احمدی گفت: اتفاق خوبی که کمیسیون انرژی مطرح کرد که میتواند اثرگذار باشد این است که به جای کارت سوخت از کارت حساب استفاده شود که در کمیسیون تلفیق هم مصوب شد که چنانچه مالک خودرو به پمپ بنزین مراجعه کرد نیازی به کارت سوخت نداشته باشد.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا سهمیه بنزین به هر نفر و هر کارت ملی اختصاص داده میشود، گفت: خیر به هر مالک خودرو اختصاص داده میشود.
احمدی گفت: یکی از نگاههایی که در کمیسیون انرژی وجود دارد، نگاه دیپلماسی انرژی است که ما به صورت فعال در این زمینه حضور داریم و پیگیری میکنیم، در زمان دولت شهید رئیسی وقتی این جریان برای مذاکره با روسیه شروع شد حضور پیدا کردیم، وزیر مربوطه در کمیسیون آمدند و توضیحات جامع و کاملی را ارائه دادند، اما هنوز به قراردادی منتهی نشده است.
در حال حاضر ما درگیر ناترازی گاز هستیم
احمدی افزود: در بحث سواپ گاز، دیپلماسی انرژی و امنیت انرژی امروز در دنیا حرف بسیار مهمی میزند، گاهی با امنیت یک کشور سروکار دارد، وقتی جریان مسائل بین المللی پیش میآید، کشورها در بحث انرژی وقتی به هم وابسته باشند، حمایت امنیتی را هم میتواند در پی داشته باشد.
وی گفت: در حال حاضر ما درگیر ناترازی گاز هستیم اگر بتوانیم با کشورهایی که با ما رابطه خوبی دارند، حتی کشورهای همسایه مبادله انرژی داشته باشیم، میتوانیم مشکلات و ناترازی مان را حل کنیم به همین دلیل روسیه استقبال کرده و ما هم در کنار آن قرارگرفته ایم و مذاکرات را انجام میدهیم تا به نتیجه برسانیم.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس افزود: نتیجهای که برای ما مهم است اینکه مسائل امنیتی، حکمت، عزت و مصلحت را در نظر بگیریم و بعد وارد فضای قرارداد شویم، ما به عنوان کشور استفاده کننده میتوانیم گاز را در مناطقی که نیازمان است مثلاً شمال کشور استفاده کنیم و گاز جنوب کشور به همان میزانی که میخواستیم هزینه نقل و انتقال و تبعاتی که در پی داشت را کم کنیم و از آنجا به جای دیگر بدهیم.
احمدی درباره میادین مشترک در بحث تولید و برداشت گفت: در حال حاضر از نظر برداشت، ما با طرف قطری مان مساوی برداشت میکنیم، نگاه و نگرانی ما برای آینده است، قراردادهایی که دولت قطر با بعضی از شرکتها منعقد کرده ما در رابطه با فشار افزایی وزیر و وزارت خانه را پای کار آوردیم که بحث فشار افزایی را دنبال و به نتیجه خوبی برسیم.
احمدی افزود: بر اساس سیاست گذاریهایی که انجام دادهایم شرکتهایی مشخص و قراردادهایی منعقد شده است و نظارت کردهایم که هر چه زودتر شرکتهایی که طرف قرارداد هستند برای فشارافزایی پارس جنوبی اقدام کنند.
برچسب ها :سهمیه بندی بنزین،کارت سوخت
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0