کد خبر : 15920
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 بهمن 1401 - 19:18

دستاوردهای ایران خودرو در زمینه اخذ استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده در سال ۱۴۰۱

دستاوردهای ایران خودرو در زمینه اخذ استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده در سال ۱۴۰۱
مسوولیت خودروسازان در قبال جان عابران پیاده، تلاش طراحان را در زمینه بررسی و بهبود نقاط سخت و آسیب زننده جلوی خودرو در پی داشته است. این تلاش‌ها به اعمال برخی تغییرات در قسمت بهبود طراحی و عملکرد درب موتور، سپر و قطعات پشت آن، شیشه جلو، طراحی جدید سپر و حتی نصب کیسه هوا بر روی خودرو منجر شده است.

به گزارش خریدار، بیش تر تصادفات عابران پیاده با خودرو هنگامی صورت می‌پذیرد که خودرو در حال حرکت به سمت جلوست. در چنین حالتی خودروی در حال حرکت به عابر ایستاده یا در حال حرکت ضربه وارد می‌کند و در ادامه عابر به زمین می‌افتد. پس در واقع عابر پیاده در تصادفات دو بار ضربه می‌خورد، یک بار توسط خودرو و یک بار توسط زمین. بیشترین صدمات جانی در مرحله برخورد خودرو با عابر صورت می‌پذیرد، لذا بیشترین تمهیدات و بررسی‌ها در این مرحله صورت می‌پذیرد.

آزمون ایمنی عابر پیاده (Pedestrian Safety) شبیه سازی تصادف خودرو با عابر پیاده است که بر اساس استاندارد اروپایی ECE R۱۲۷ انجام می شود. این آزمون دارای دو بخش اصلی برخورد سر با درب موتور و برخورد پا با سپر است.

در این راستا گروه صنعتی ایران خودرو و معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول گام های اساسی و بی بدیلی را در این حوزه در سال ۱۴۰۱ برداشته است که به نوع خود در صنعت خودروی کشور رکوردی بی سابقه به شمار می رود.

استاندارد ایمنی عابر پیادهECE –R۱۲۷ از استانداردهای روز اروپا و یکی از الزامات ورود به بازار این کشورها به شمار می رود و این آزمون‌ها در مراکز تست معتبر اروپایی مانند اسپانیا و آلمان، منطبق با استانداردهای روز بین المللی و با حضور بازرسان و نمایندگان قانونی مراجع صدور تاییدیه اروپایی ایمارک (E-mark) انجام می شود.

اولین محصولی که ایران خودرو موفق به اخذ این استاندارد شد تارا بود که در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ از آزمون های ایمنی عابر پیاده در تصادفات جاده‌ای (Pedestrian Safety Test) سربلند بیرون آمد.

به ترتیب خودروهای رانا پلاس (مرداد ۱۴۰۱)، دنا پلاس (شهریور ۱۴۰۱)، پژو ۲۰۷ (آبان ۱۴۰۱) و سورن پلاس (بهمن ۱۴۰۱) نیز این موفقیت را کسب کردند.

خودرو کراس اورر ری را نیز که در مراحل پایانی طراحی و تکوین محصول است، موفق شد در بهمن ماه ۱۴۰۱ آزمون ایمنی عابر پیاده را به خوبی پشت سر گذاشته و مورد تایید قرار گیرد.

به نقل از محسن رضایی منش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو و نماینده مدیرعامل در ایجاد استانداردهای ۸۵گانه، تا پایان سال جاری نیز به حول و قوه الهی و تلاش جهادی همکاران برای دو خودروی دیگر نیز این استاندارد اخذ خواهد شد.

نهایتا ایران خودرو توانسته با ایجاد زیرساخت های طراحی و بهبود استانداردهای خودرو گامی جدی در تحقق و تولید و طراحی خودروهایی با استانداردهای روز بردارد که طی این سال ها بی سابقه ترین رکورد در حوزه توسعه محصولات محقق شده است و این نشان از تحول اساسی در حوزه مرکز تحقیقات ایران خودرو است که بیانگر نگاهی متفاوت به حوزه مهندسی خودرو و سبک مدیریتی دانش محور است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.