کد خبر : 10205
تاریخ انتشار : شنبه 30 مهر 1401 - 12:03

مجتبی دوراندیش

کنترل و هدایت نقدینگی؛ راهکار رییس کل بانک مرکزی در حمایت از تولید

کنترل و هدایت نقدینگی؛ راهکار رییس کل بانک مرکزی در حمایت از تولید
رییس کل بانک مرکزی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس به دیدار با فعالان اقتصادی و بررسی مسائل و موضوعات بانکی در راستای حمایت از تولید پرداخت.

به گزارش خریدار ؛ شصت و یکمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس و نشست شورای هماهنگی بانک های استان با حضور علی صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به همراه معاونان و مدیران این بانک و همچنین مدیران عامل و هیات مدیره بانک ها، مدیرشعب 16 بانک عضو شورای هماهنگی بانک های استان و نمایندگان مردم فارس در استانداری شیراز به منظور بررسی مشکلات بخش بانکی و اقتصادی برگزار شد.

رییس کل بانک مرکزی در این نشست که علی کمالی عضو هیات مدیره بانک مسکن نیز در آن حضور داشت، طی سخنانی به انتظارات بخش خصوصی از بانک ها اشاره کرد و افزود: یکی از محورهای بسیار مهمی که باید در سطح کلان دنبال کنیم، کنترل نقدینگی در کشور است.

وی خاطر نشان کرد: نقدینگی ارتباط تنگاتنگ و مستقیم با تورم دارد و زمانی که نقدینگی فراتر از رشد تولید ناخالص داخلی رشد کند، تورم به وجود می آید.

صالحی آبادی راه کار این مشکل را هدایت نقدینگی به سمت تولید عنوان کرد و گفت: برای این کار نیاز به سیاست گذاری ها و تصمیم هایی در تمامی دستگاه های اجرایی داریم و باید هدایت نقدینگی به سمت تولید و فعالیت های مولد را به عنوان موضوع اصلی دنبال کنیم.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر وجود زیرساخت های لازم اظهار داشت : نظام مالیاتی می تواند سرمایه ها را به بخش های مولد و تولیدی هدایت کند و از طرف دیگر باید جذابیت در فضای کسب و کار ایجاد شود.

وی در ادامه، به مسائل و مشکلات بانک ها اشاره کرد و افزود : بانک مرکزی به دنبال اصلاح ایرادات موجود در بانک ها است که بهترین راهکار برای رفع مشکل نقدینگی، تبدیل اموال مازاد بانک ها به منابع برای پرداخت تسهیلات به مشتریان است.

رییس کل بانک مرکزی به تشکیل کارگروهی برای شناسایی و فروش اموال مازاد بانک ها اشاره کرد و گفت : برای مدیریت تورم باید از اموال مازاد استفاده شود.

صالح آبادی ضمن بیان مطالبی در زمینه تسهیلات کلان، از عملکرد بانک ها در پرداخت تسهیلات تشکر کرد و گفت: تسهیلات تکلیفی باید متناسب با توان بانک ها باشد و در کنار نقدینگی از ابزارهای اعتباری مثل اوراق تسهیلات و … بیشتر استفاده کنیم.

وی با تاکید بر استفاده مردم از خدمات غیرحضوری با توجه به توسعه بانکداری الکترونیک و عدم نیاز مشتریان به حضور فیزیکی در شعب، درخصوص درخواست برخی بانک ها به افتتاح شعبه در مناطق خاص اعلام آمادگی کرد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.