کد خبر : 23839
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 دی 1402 - 15:04

مریم آهون بر

هیچ مبنای قانونی برای افزایش مالیات در حوزه طلا وجود ندارد/ اخذ مالیات از مستاجران كذب است

هیچ مبنای قانونی برای افزایش مالیات در حوزه طلا وجود ندارد/ اخذ مالیات از مستاجران كذب است
سیاست‌های مالیاتی دولت در خصوص طلافروشان تغییر نکرده است و هیچ مبنای قانونی برای افزایش مالیات در حوزه طلا وجود ندارد.

به گزارش خریدار به نقل از شادا، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش مورخ 1402.10.6روزنامه آفتاب یزد با عنوان «لزوم بازنگری در سیاست‌های مالیاتی دولت» توضیح داد: سیاست‌های مالیاتی دولت در خصوص طلافروشان تغییر نکرده است. در این زمینه بین نمایندگان اتحادیه طلافروشان و سازمان مالیاتی کشور در روز های گذشته جلسات سازنده‌ای برگزار شده است تا سوءتفاهم ایجادشده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در این خصوص که سیاست مالیاتی جدیدی در دولت برای اخذ مالیات از طلافروشان در حال اتخاذ است؛ برطرف شود.

بنابراین اخبار مربوط به اخذ مالیات 25 درصدی از خریداران طلا از ابتدای دی ماه؛ صحیح نیست و قانونی که از ابتدای دی ماه اجرا شده است، مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1398 است، این قانون هیچ پایه مالیاتی جدیدی نیست و به هیچ عنوان الزامی وجود ندارد که مصرف‌کننده نهایی بابت خرید کالا و یا خدمات، کد ملی را به فروشنده ارائه کند، بلکه این قانون صرفاً بستری برای محاسبه سیستمی است. با اجرای این قانون بستری فراهم می‌شود که هم محاسبه، سیستمی شود و هم سازمان امور مالیاتی کشور به‌صورت حداکثری و بدون رسیدگی، مالیات ابرازی مودیان را بپذیرد و در این بستر اصل بر صحت اظهارات و مودیان خواهد بود. بنابراین هیچ مبنای قانونی برای افزایش مالیات در حوزه طلا وجود ندارد.

همچنین طلافروشان نیز مانند سایر مشاغل و اصناف که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند، از سود عملکرد و فعالیت پس از کسر هزینه از درآمدی که دارند و پس از کسب یک معافیت پایه مشمول مالیات بر عملکرد می‌شوند، یعنی اگر سود فعالیت آنان بین صفر تا 200 میلیون تومان باشد با 15 درصد نرخ مالیات و اگر مازاد بر 200 میلیون تومان تا 400 میلیون تومان باشد با نرخ 20 درصد و بالا تر از 400 میلیون تومان با نرخ 25 درصد مانند سایر اصناف، مالیات می‌پردازند.

همچنین در خصوص مالیات بر اجاره؛ شایعاتی در فضای مجازی مطرح شد که مستاجران باید معادل ۷ مترمربع از یک آپارتمان، مالیات پرداخت کنند. این شایعه نیز به هیچ عنوان صحت ندارد و کذب است. بر اساس ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره گذاشته می‌شوند، عبارت است از کل مال‌الاجاره اعم از نقدی و غیرنقدی پس از کسر ۲۵ درصد بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره؛ بنابراین ۷۵ درصد درآمد اجاره املاک مشمول مالیات بوده و ۲۵ درصد آن معاف از مالیات است و البته در تهران خانه‌های با مساحت کمتر از ۱۵۰ مترمربع و در سایر نقاط کشور واحدهای کمتر از ۲۰۰ مترمربع از مالیات معاف هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.