کد خبر : 15503
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 بهمن 1401 - 13:15

معاون وزیر صمت اعلام‌کرد:

هلدینگ سهامی عام پروژه؛ ابتکار سازمان بورس برای تقویت تشکیل سرمایه

هلدینگ سهامی عام پروژه؛ ابتکار سازمان بورس برای تقویت تشکیل سرمایه
معاون سرمایه‌گذاری دفتر محیط کسب‌وکار وزارت صمت گفت: اقدام اخیر هیات مدیره سازمان بورس درباره اصلاح دستورالعمل چگونگی صدور مجوز عرضه عمومی شرکت پروژه (سهامی عام) بسیار ارزشمند بوده و این موضوع فرصت‌های جدیدی را از طریق سرمایه‌گذاری برای تضمین رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی در کشور فراهم می‌کند.

به گزارش خریدار به نقل از سازمان بورس، «مجتبی نقدی» با بیان اینکه گزارش‌ها و مطالعات سال‌های اخیر حکایت از نزولی شدن روند تشکیل سرمایه و سرمایه‌گذاری در طی سال‌های دهه ۹۰ دارد، اعلام کرد: از آنجا که سرمایه‌گذاری در کنار بهره‌وری، از مهمترین عوامل تضمین‌کننده رشد اقتصادی آتی و ارزش‌آفرینی در هر کشوری به‌شمار می‌رود، نزولی شدن این روند هشداری جدی برای آینده اقتصاد کشور خواهد بود و به بیانی دیگر، فرصت‌های جدیدی از طریق سرمایه‌گذاری برای تضمین رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی در کشور فراهم نمی‌شود.

وی ادامه‌داد: اقدام اخیر هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار درباره اصلاح دستورالعمل چگونگی صدور مجوز عرضه عمومی شرکت پروژه (سهامی عام) و توسعه دایره شمول این دستورالعمل به هلدینگ‌های سهامی عام پروژه بسیار ارزشمند بوده است.

معاون دفتر محیط کسب و کار وزارت صمت اظهار داشت: این موضوع در راستای تقویت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توجیه‌پذیر و تحریک سرمایه‌گذاری در بخش حقیقی اقتصاد با استفاده از منابع و آورده عموم مردم، یک اقدام مفید تلقی می‌شود.

وی تصریح‌کرد: هلدینگ‌ پروژه به عنوان یک نهاد مالی، کنترل و مالکیت بیش از یک شرکت پروژه در زمان تاسیس را بر عهده دارد و از این طریق شاهد تامین مالی پروژه های متعدد تحت مدیریت یک هلدینگ مادر خواهیم بود. ضمن اینکه هلدینگ‌ها به دلیل تجربه موثر در مدیریت ریسک و دارایی‌های خود اجرای پروژه‌ها را به خوبی مدیریت کرده و اثربخشی منابع مردمی را افزایش خواهند داد.

نقدی با بیان اینکه در بازار سرمایه ایران جای خالی ابزار اثربخش با هدف تامین مالی پروژه‌های بزرگ به شدت احساس می‌شد، گفت: عرضه عمومی سهام شرکت پروژه و هلدینگ پروژه سهامی عام به عنوان مسیری جدید برای عرضه اولیه پروژه‌های نیمه تمام این خلا را جبران خواهد کرد.

معاون وزیر صمت با اشاره به مزایای این روش، خاطرنشان‌کرد: افزون بر سرمایه‌گذاری مستقیم مردم در پروژه‌های ملی و توجیه‌پذیر، امکان هدایت سپرده‌های خرد عموم مردم به سمت پروژه‌های بزرگ، تسهیل در تأمین مالی بلندمدت طرح‌ها و پروژه‌ها و توسعه بازار اولیه به عنوان تأمین مالی بخش تولید در بازار سرمایه از دیگر مزایای این روش خواهد بود.

وی ادامه‌داد: ساختار مالی قوی و وزن بالای حقوق صاحبان سهام در این شرکت‌ها، فرصت‌های بسیار مناسبی در آینده برای تامین مالی از طریق استقراض و اهرم‌سازی منابع به وجود خواهد آورد.

نقدی با اشاره به ظرفیت‌های مصوبه اخیر سازمان بورس در ارتباط با هلدینگ سهامی عام پروژه، عنوان‌کرد: منابع لازم برای تامین مالی پروژه‌ها در فرآیند تاسیس شرکت سهامی عام یا هلدینگ سهامی عام از طریق ترکیب سهام شرکت‌ها یا اجزا و ملحقات پروژه نظیر ساختمان، ماشین‌آلات و تجهیزات به عنوان آورده غیر نقد، در کنار آورده نقد موسسان و سرمایه گذاران در پذیره‌نویسی فراهم می‌شود.

معاون دفتر محیط کسب و کار وزارت صمت ادامه‌داد: امکان انجام افزایش سرمایه از محل سلب حق‌تقدم از سهامداران فعلی و سهامدار شدن پذیره‌نویسان در شرکت موجود و در نهایت تامین مالی پروژه از این طریق را می‌توان از دیگر ظرفیت‌های موثر مصوبات هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار دانست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.