کد خبر : 21602
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 2 شهریور 1402 - 14:31

رییس سازمان امور مالیاتی:

مجتبی دوراندیش

شرکتهای بزرگ نباید از مالیات معاف باشند

شرکتهای بزرگ نباید از مالیات معاف باشند
رییس سازمان امور مالیاتی گفت: هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال برای شرکتهای بزرگ معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است، در حالیکه به موجب قانونی در سال ۱۴۰۱ شرکتهای بزرگ و با گردش مالی نباید از پرداخت مالیات معاف باشند.

به گزارش خریدار، سیدمحمد هادی سبحانیان روز چهارشنبه در نشست با روسای اتحادیه های صنفی در مشهد افزود: دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه معافیتهای مالیاتی شرکتهای بزرگ را حذف کرده بود، زیرا شرکتی که دهها هزار میلیارد تومان گردش مالی و هزاران میلیارد تومان سود دارد، چرا باید معاف شود.

وی اظهار داشت: در دنیا نیز بخش بزرگی از مالیات هر کشور توسط شرکتهای بزرگ پرداخت می شود، نظام مالیاتی مبتنی بر قوانین و نظام حقوقی است که می توان آن را اجرا کرد.

رییس سازمان امور مالیاتی گفت: هم اکنون به موجب گزارشهای رسمی کشور ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور متعلق به اصناف است، در این راستا باید ۳۰ درصد از مالیات نیز اصناف پرداخت کنند. در حالی که سهم اصناف از کل مالیاتهایی که در کشور پرداخت می شود تنها پنج درصد است.

وی تصریح کرد: این نشان دهنده شکاف مالیاتی ۲۵ درصدی در بخش اصناف است، البته معتقد به پرشدن این شکاف نیستیم زیرا همیشه یکی از افتخارات ما این بوده که نزدیکترین ارتباطات را با اصناف داشته ایم.

سبحانیان گفت: در خرداد ماه امسال تبصره موضوع ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم در کل کشور در بیش از ۲۰۰ نقطه از کشور در قالب میز خدمت تشریح و در این خصوص توضیحات لازم به مودیان داده شد که با استقبال مناسب همراه بود.

وی علت اصلی بی عدالتی که از سوی اصناف در خصوص پرداخت مالیات احساس می شود را نتیجه سنتی بودن نظام مالیاتی دانست و گفت: در این شرایط رفتن به سمت هوشمندسازی نظام مالیاتی بیش از گذشته اهمیت دارد که بزودی به این سمت حرکت خواهیم کرد.

رییس سازمان امور مالیاتی خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۰ درصد مالیات حوزه اصناف و مشاغل صفر مطلق و متوسط «مالیات ستانی» در سال ۱۴۰۱ از اصناف کشور حدود ۵۰ میلیون ریال بوده است، در اظهارنامه هایی که فعالان اقتصادی به سازمان امور مالیاتی داده اند، مالیات ابرازی نسبت به سال قبل از آن سه برابر شده بود که نشان از افزایش تمکین مودیان مالیاتی دارد.

برخی به اسم قرض الحسنه، کار اقتصادی می کنند

رییس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه نظام مالیات ستانی هوشمند به دنبال شفافیت تراکنش ها و گردشهای مالیاتی بوده، لذا از ابزارها و روشهای مختلف برای پرداخت مالیات بهره می گیرد، افزود: دستگاه «پوز» اختصاص به فروش کالا و خدمت یا حساب فروش دارد، لذا حسابی که به پرونده مالیاتی افراد متصل است، فقط باید حساب فروش کالا و خدمات باشد و مبلغ دیگری در آن واریز نشود.

سبحانیان افزود: قانونگذار به سمت شفافیت جریانهای مالی پیش رفته است، لذا باید حسابهای فروش از حسابهای دیگر افراد جدا شود.

وی اظهار داشت: اصناف طبق قانون از اول دیماه سال ۱۴۰۲ مکلف به صدور صورت حساب الکترونیکی هستند، صاحبان صنوف باید طبق این قانون عمل کنند و در غیر این صورت جریمه خواهند شد.

رییس سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه باید به سمت ثبت مودیان جدید مالیاتی برویم، گفت: این موضوع در دولت سیزدهم اتفاق افتاده است، از ۱۸ میلیون دستگاه پوز، ۹ میلیون دستگاه از چرخه فعالیت خارج شده است.

وی ادامه داد: صندوق های قرض الحسنه ای در کشور وجود دارد که بیش از هزار دستگاه پوز در اختیار دارند اما به اسم قرض الحسنه کار اقتصادی می کنند.

سبحانیان به افزایش پذیرشهای مودیان مالیاتی در خصوص تبصره ماده ۱۱ قانون مالیاتهای مستقیم اشاره و خاطر نشان کرد: طبق آمار مستند عملکرد سال ۱۳۹۹، کسی که اظهارنامه مالیاتی داده و تبصره ماده ۱۰۰ را پذیرفته است، ۲۹ میلیون ریال بوده که این در سال ۱۴۰۱ تبصره ۱۰۰ و اظهارنامه به ۵۳ میلیون ریال رسیده است.

وی اظهار داشت: صدور اظهارنامه های مالیاتی در سال ۱۴۰۱ نسبت به قبل رشد سه برابری داشته است که نشان از شناسایی مودیان جدید مالیاتی دارد.

رییس سازمان امور مالیاتی بیان کرد: اتاق اصناف ایران اذعان داشته است، کسی که از تبصره موضوع ماده ۱۰۰ استفاده کرده است، ۳۰ تا ۴۰ درصد به نفعش تمام شده و مالیات کمتری پرداخت می کند.

وی با اشاره به استقبال مودیان مالیاتی از تبصره موضوع ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد اظهارنامه ها ۱۰۰ هزار مورد و تعداد پذیرندگان تبصره ماده ۱۰۰ به میزان ۲۳۰ هزار مورد بوده، در سال ۱۴۰۱ تعداد اظهارنامه ها چهار هزار مورد و تعداد تبصره ۱۰۰ به میزان ۳۰۰ هزار مورد رسیده است.

در نظام هوشمند مالیاتی، «اینتاکدها» دیگر مطرح نیست

رییس سازمان امور مالیاتی به گلایه اصناف در خصوص ضرایب اینتاکدها پرداخت و گفت: ضرایب سود در این بخش در نقاط مختلف کشور متفاوت است، البته این ضرایب برای نظام مالیاتی سنتی است و در ضرایب جدید نظام هوشمند مالیاتی، اینتاکدها دیگر مطرح نیست.

وی افزود: در حوزه اصلاح ضرایب اینتاکد (کد مالیاتی) که در نظام مالیات ستانی هوشمند که مبتنی بر صورت حساب خواهد بود، این بساط جمع می شود.

سبحانیان اظهار داشت: مالیات ستانی از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش یافته که در مشهد هم این رشد ۵۰ درصد بوده که البته در مرداد ماه این رشد به ۲۳ درصد رسیده است.

وی گفت: در این دوره برخلاف گذشته، مالیات سهم بیشتری از موارد تامین منابع دولت را نسبت به درآمد حاصل از فروش نفت به خود اختصاص داده و همین موضوع باعث افزایش قابل توجه درآمدهای مالیاتی دولت شده است.

رییس سازمان امور مالیاتی افزود: البته بخشی از این افزایش ها حتما باید مدیریت شده باشد و حتما می بایست از شناسایی مودیان جدید و گسترش چتر مالیاتی رقم بخورد.

وی با تاکید بر اینکه باید افزایش ها در درآمدهای مالیاتی واقع بینانه دیده شود، گفت: هم اکنون ۲ سال است که برای دو مرتبه رشد مالیاتی در کشور نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶۰ درصد بوده است، در لایحه ای که دولت برای بودجه سال ۱۴۰۲ به مجلس ارایه داده بود، درآمد مالیاتی حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد اما با نظر مجلس ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از این درآمدها کاهش یافت.

سبحانیان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست رشدی که در درآمدهای مالیاتی کشور در نظر گرفته می شود به واقعیت نزدیکتر باشد، اگرچه معتقدیم که ظرفیتهای مالیات ستانی در کشور بسیار بالا است و اراده ما نیز گرفتن مالیات بیشتر از دانه درشتها است.

طبق تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم، سازمان امور مالیاتی کشور می تواند برخی از مشاغل را که میزان درآمد فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ۱۰ برابر معافیت موضوع ماده(۸۴) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف مانند نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه‌ اظهارنامه مالیاتی معاف کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.