کد خبر : 20166
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 خرداد 1402 - 13:35

مجتبی دوراندیش

سومین کارخانه پت ایران ساخته می‌شود

سومین کارخانه پت ایران ساخته می‌شود
مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان با اشاره به نگاه توسعه محور مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، از موافقت برای ساخت کارخانه «پی. تی. ای سوم» پتروشیمی شهید تندگویان خبر داد.

به گزارش خریدار، مهندس «سیدرضا قاسمی شهری» در مجمع عمومی عادی سالانه این زنجیره پلی اتیلن ترفتالات ایران با اشاره به تولید بیش از یک میلیون و ۲۶۷ هزار تن محصول در سال ۱۴۰۱ از افزایش بیش از یکصد هزار تنی تولید در سال گذشته خبر داد و گفت: روند تولید در پتروشیمی شهید تندگویان در پنج سال گذشته صعودی بوده است.
وی با اشاره به محدودیت‌های تامین خوراک «پارازایلین» این پتروشیمی پس از آتش سوزی واحد پارازایلین پتروشیمی بوعلی سینا، تصریح کرد: افزایش هزینه‌های حمل و نقل، محدودیت‌های ذخیره‌سازی و انبارداری منجر به کاهش سود این پتروشیمی شده که امیدواریم با بهره‌برداری از طرح پارازایلین پتروشیمی بوعلی زمینه افزایش تولید و سودآوری پتروشیمی شهید تندگویان فراهم شود.
نائب رئیس هیات مدیره پتروشیمی شهید تندگویان در ادامه از بومی‌سازی و ایرانی‌سازی کاتالیست «پالادیوم» که انحصار آن در اختیار تعداد محدودی از شرکت‌های آمریکایی، اروپایی و ژاپنی است خبر داده، افزود: در شرایط فعلی با ساخت داخلی این کاتالیست ارزشمند خطر توقف یا کاهش تولید در این زنجیره پلی اتیلن ترفتالات کشور به صفر رسیده است.
به گفته وی در پنج سال گذشته با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی، زمینه ایرانی‌سازی و داخلی‌سازی انواع اقلام و تجهیزات پرمصرف مثل گیربکس سانتریفیوژهای عمودی و افقی در واحدهای شیمیایی، کاترهای واحدهای پلیمری، دکانترها، نوسازی و تعویض مبدل‌های حرارتی، فیلترها و… فراهم شده است.

*ثبت رکورد تاریخی سودآوری در پتروشیمی شهیدتندگویان*
قاسمی شهری با بیان اینکه هم اکنون آرامش تولید در پتروشیمی شهید تندگویان حکم‌فرما شده است، تاکید کرد: همسو با افزایش تولید، حجم فروش این پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱ درصد افزایش یافته است.
وی از رشد چهار درصدی سود خالص پتروشیمی شهید تندگویان در سال ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: پارسال، فروش کل ۲۸ درصد، سود پایه هر سهم پنج درصد و سود خالص شرکت ۴ درصد افزایش داشته به طوری که پارسال بالغ بر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سودآوری داشته که یک رکورد بی‌سابقه در طول فعالیت این شرکت پتروشیمی است.

*موافقت دکتر علی عسکری با ساخت سومین کارخانه پت ایران*

مدیرعامل پتروشیمی شهید تندگویان در تشریح مهمترین برنامه‌های توسعه‌ای این پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ هم توضیح داد: هم اکنون با تامین تجهیزات، شمارش معکوس بهره‌برداری از کارخانه تولید «پنبه مصنوعی» فراهم شده و پیش بینی می‌شود نیمه دوم امسال شاهد بهره برداری رسمی از این طرح ۶۶ هزار تنی باشیم.
وی همچنین با اشاره به نگاه توسعه محور دکتر علی عسکری مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس از موافقت برای ساخت کارخانه «پی. تی. ای سوم» پتروشیمی شهید تندگویان خبر داد و یادآور شد: برنامه ریزی و امکان‌سنجی مهندسی معکوس یا خرید واحد SSP در کنار اجرای پروژه‌های رفع موانع و گلوگاه‌های تولید از دیگر اقداماتی بوده که در دستور کار قرار گرفته است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.