کد خبر : 29274
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 مرداد 1403 - 4:08

سقوط سهام نیویورک به دلیل بالارفتن نرخ بیکاری در آمریکا   

سقوط سهام نیویورک به دلیل بالارفتن نرخ بیکاری در آمریکا   
بازارهای سهام در روز جمعه تحت تأثیر فروش جهانی قرار گرفتند زیرا رشد ضعیف مشاغل در ایالات متحده ترس از رکود ناگهانی در بزرگترین اقتصاد جهان را برانگیخت.

سارا کلاری: بازارهای سهام سقوط می کنند زیرا مشاغل در ایالات متحده رشد ضعیفی دارند این مساله به نگرانی ها دامن می زند.

به گزارش خریدار آنلاین به نقل از  BBC نیوز نیویورک، بازارهای سهام در روز جمعه تحت تأثیر فروش جهانی قرار گرفتند زیرا رشد ضعیف مشاغل در ایالات متحده ترس از رکود ناگهانی در بزرگترین اقتصاد جهان را برانگیخت.

پس از اینکه این شرکت‌ها نتایج ناامیدکننده‌ای را گزارش کردند، شاخص بیش از 2.4 درصد کاهش یافت.

داده های رسمی نشان داد که کارفرمایان در ماه جولای 114000 شغل ایجاد کردند که بسیار کمتر از حد انتظار بود، در حالی که نرخ بیکاری به بالاترین سطح خود در نزدیک به سه سال گذشته رسید.

این ارقام نشان می دهد که رونق طولانی مدت مشاغل در ایالات متحده ممکن است به پایان برسد و گمانه زنی ها را در مورد زمان و میزان کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو افزایش داد.

بازارهای سهام از قبل نگران هزینه‌های بالای استقراض بودند و علائمی مبنی بر اینکه افزایش طولانی‌مدت قیمت سهام، که تا حدی به دلیل خوش‌بینی نسبت به هوش مصنوعی (AI) ایجاد می‌شود، ممکن است در حال اتمام باشد، تسویه نشده بودند.

کاهش روز جمعه نزدک باعث شد این شاخص نسبت به آخرین اوج خود – سقوطی که به عنوان “اصلاح” شناخته می شود – حدود 10 درصد کاهش یابد که در این مورد در عرض چند هفته اتفاق افتاد.

میانگین صنعتی داوجونز نیز در روز جمعه 1.5 درصد کاهش یافت و S&P 500 پس از سقوط بازارهای آسیا و اروپا، 1.8 درصد کاهش یافت.

در ژاپن، شاخص Nikkei 225 نزدیک به 6 درصد سقوط کرد.

فدرال رزرو وارد می شود

در اوایل این هفته، فدرال رزرو دوباره نرخ بهره را حفظ کرد، اما نشان داد که احتمالاً در نشست بعدی خود در ماه سپتامبر، نرخ بهره را کاهش خواهد داد.

جی وودز، استراتژیست ارشد جهانی در Freedom Capital Markets، گفت: «حالا مسئله این نیست که آنها [فدرال رزرو] در ماه سپتامبر نرخ بهره را کاهش خواهند داد، بلکه این است که تا چه میزان است.

آمریکا به کاهش نرخ بهره در سپتامبر اشاره کرد.

با کاهش بازارهای سهام، اینتل 15000 شغل را حذف کرد. مک‌دونالدز پس از فروش، قیمت‌ها را «بازنگری» می‌کند.

سیما شاه، استراتژیست ارشد جهانی در Principal Asset Management، گفت که آخرین آمار شغلی سوالاتی را در مورد اینکه آیا فدرال رزرو بیش از حد منتظر بوده است یا خیر، ایجاد کرده است.

او گفت: «دستاوردهای شغلی به زیر آستانه 150000 نفر کاهش یافته است که با یک اقتصاد مستحکم مطابقت دارد.

“کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر در راه است و فدرال رزرو امیدوار است که آنها یک بار دیگر آنقدر کند عمل نکرده باشند.”

گزارش BBC نیوز روز جمعه از وزارت کار نشان داد که نرخ بیکاری به 4.3٪ افزایش یافته است – بالاترین نرخ از سال 2021 و نسبت به 3.5٪ در سال گذشته.

افزایش دستمزدها نیز کند شده است و میانگین دستمزد ساعتی تنها 3.6 درصد در 12 ماه گذشته افزایش یافته است.

در روز جمعه، سهام آمازون بیش از 10٪ کاهش یافت، علیرغم اینکه غول تجارت الکترونیکی رشد فروش 10٪ را در سه ماهه اخیر گزارش داد.

این شرکت به شدت از هر گونه رکود در اقتصاد ایالات متحده آسیب می بیند و همچنین با تردید سرمایه گذاران در مورد هزینه های سنگین هوش مصنوعی مواجه می شود.

سهام اینتل نیز بیش از 27 درصد سقوط کرد، پس از اینکه سازنده تراشه هشدار داد که باید اقدامات جدی برای بازگرداندن رشد انجام دهد، از جمله کاهش بیش از 15000 شغل.

قیمت نفت خام، که می تواند منعکس کننده انتظارات در مورد رشد اقتصادی باشد، نیز نزدیک به 3 درصد کاهش یافت.

بازار سهام و چالشی به نام انتخابات

آشفتگی بازار سهام در میانه مبارزات انتخاباتی داغ ریاست جمهوری ایالات متحده ظاهر شده است که خطرات را برای فدرال رزرو افزایش داده و حرکت آن را به سمت بحث های سیاسی شدید باز کرده است.

جمهوری‌خواهان پیشنهاد کرده‌اند که کاهش نرخ‌ها به منزله کمک به دموکرات‌ها است، در حالی که دونالد ترامپ، نامزد ریاست‌جمهوری این حزب، گفت که کاهش نرخ‌ها قبل از انتخابات «کاری است که آنها می‌دانند نباید انجام دهند».

اما مقامات فدرال رزرو به طور مداوم استدلال کرده اند که سیاست بر تصمیمات آنها در مورد نرخ ها تاثیری ندارد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای به دنبال آمار مشاغل گفت که اقتصاد همچنان در حال پیشرفت است.

اقتصاد ایالات متحده در بهار امسال با نرخ سالانه 2.8 درصد رشد کرد و پس از رکود در ابتدای سال دوباره بازگشت.

به گفته تحلیلگران، افزایش نرخ بیکاری در ماه گذشته نیز ناشی از افزایش افرادی بود که به دنبال کار بوده و کاری پیدا نکردند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.