کد خبر : 27128
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 14:47

مجتبی دوراندیش

سرآمدی صندوق قرض‌الحسنه بانک پارسیان در انجام تکالیف قانونی تسهیلات قرض الحسنه مصوب در قانون بودجه سال1402

سرآمدی صندوق قرض‌الحسنه بانک پارسیان در انجام تکالیف قانونی تسهیلات قرض الحسنه مصوب در قانون بودجه سال1402
تحقق 98درصدی تکالیف مقرر در قانون بودجه در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه بانک پارسیان در جهت محرومیت‌زدایی و توسعه عدالت اجتماعی

به گزارش خریدار، محرومیت‌زدایی، توسعه عدالت اجتماعی و اشتغالزایی ، از اهداف اساسی تأسیس صندوق قرض‌الحسنه بر اساس رویکردهای بانک پارسیان است که همواره در طول دوران فعالیت این بنگاه پولی و مالی بخش خصوصی در نظام بانکی دنبال می‌شده است.

سنت پسندیده قرض‌الحسنه در اقتصاد اسلامی، به‌عنوان یکی از شیوه‌ها و ابزارهای مؤثر برای کاهش نابرابری توزیع درآمد در مسیر توسعه اقتصادی و رفع نیازهای اجتماعی در جامعه است. این مهم با هدایت جریان پول به سمت طبقات کم‌درآمد و ایجاد زمینه تغییر الگوی تولید، افزایش اشتغال و تأمین نیازهای ضروری اقشار آسیب‌پذیر امکان‌پذیر است تا نقشی اساسی را در جهت تثبیت عادلانه درآمدها بین نیازمندان و عدم تمرکز ثروت ایفا نماید.
ارائه خدمات قرض‌الحسنه به فعالان اقتصادی و متقاضیان وام‌های قرض‌الحسنه می‌تواند به‌عنوان یک راهگشا در جهت بهبود فضای کسب‌وکار و شرایط اقتصادی کشور کمک شایانی کند. با اعطای تسهیلات کم سود، عملاً میزان سودآوری، تجهیز و توسعه بنگاه‌های اقتصادی نیز فراهم می‌شود و نظام بانکی به‌عنوان یکی از اهرم‌های توسعه اقتصادی و ایجاد رفاه در جامعه، همواره تلاش کرده است با پرداخت تسهیلات موردنیاز بتواند در بهبود و کمک به نیازمندان کشور نقش‌آفرینی کند.
بانک پارسیان، یکی از بانک‌هایی است که فعالیت‌های معمول اقتصادی و بانکداری خود را بر اساس فعالیت‌های مبتنی بر مسئولیت‌های اجتماعی به انجام می‌رساند. این بانک باهدف گسترش فرهنگ قرض‌الحسنه و احیای درست مبانی اقتصاد‌ اسلامی در نظام بانکداری ایران و همچنین نقش‌آفرینی مؤثرتر در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی خود، اقدام به تأسیس صندوق قرض‌الحسنه کرد.
این صندوق با اهداف خیرخواهانه و با نیت تأمین نقدینگی و رفع نیازهای ضروری اقشار آسیب‌پذیر و با سه هدف اساسی؛ توسعه عدالت اجتماعی، محرومیت‌زدایی و حمایت از نیازمندان را به همراه پشتیبانی از تشکل‌های مردم‌نهاد حمایتی در بانک پارسیان راه‌اندازی گردید که در راستای حرکت به‌سوی عملیات بانکداری اسلامی قدم برمی‌دارد.
بانک پارسیان در برنامه‌های تبیینی خود محوریت عمل به مسئولیت‌های اجتماعی را به‌عنوان یک اصل سیاست‌محور در فعالیت‌های خود دنبال می‌کند. در این راستا، با جلب اعتماد و مشارکت نیک اندیشان و خیرین اقتصادی، سعی می‌کند که شرایطی را فراهم کند تا امکان بازتوزیع ثروت در جامعه از طریق انعقاد قرارداد تسهیلات با نرخ بهره اندک به فعالان اقتصادی کم‌توان‌تر فراهم شود.

۸۰ هزار و ۷15 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه پرداختی بانک پارسیان در سال ۱۴۰۲
بانک پارسیان در سال گذشته، به 72،132 نفر از هموطنان بیش از 80 هزار و 715 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه در بخش‌های: ازدواج، فرزند آوری، اشتغال‌زایی، خودرو بنیاد شهید و امور ایثارگری، رفع نیازهای ضروری، مسکن و درمان به متقاضیان از طریق صندوق قرض‌الحسنه پارسیان پرداخت کرد.
بر اساس این گزارش، بانک پارسیان در راستای تحکیم بنیان خانواده و تسهیل ازدواج جوانان در سال 1402 مبلغ 27،162 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به 13،614 جوان ایرانی پرداخت کرد و توانست فراتر از تکالیف قانونی (جزء1بند (الف) تبصره16قانون بودجه) و بیش از بودجه در نظر گرفته در این حوزه عمل کند به طوریکه 101درصد از هدف بودجه تخصیص محقق گردیده است. موضوعی که سبب شد تا پارسیان در زمره بانک‌های برتر در زمینه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج طی سال ۱۴۰۲ قرار بگیرد.
همچنین این بانک در سال 1402، به‌منظور اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تعداد 17،452 فقره وام فرزند آوری به مبلغ 10،176 میلیارد ریال از 11،000 میلیارد ریال بودجه تخصیصی (جزء 2بند (الف) تبصره16قانون بودجه) در این بخش پرداخت کرده است که نشان از تحقق 93درصدی هدف ابلاغی است.
با توجه به اهمیت اشتغال‌زایی و کاهش نرخ بیکاری در روستاها و مناطق کم برخوردار و ایجاد اشتغال پایدار در بخش روستایی و عشایری، بانک پارسیان درمجموع عملکرد سال گذشته خود بالغ ‌بر 31،843 فقره تسهیلات اشتغال‌زایی به مبلغ 35،646 میلیارد ریال به مشمولان طرحهای اشتغال‌زایی اجتماع‌محور و هیأت امنای حسابهای استانی پیشرفت و عدالت از معرفی شدگان بنیاد برکت پرداخت کرده است. این تسهیلات پرداختی در راستای پوشش ابلاغهای اجزاء 3و 4 بند (ب) تبصره18قانون بودجه و تفاهم نامه منعقده جمعاً به مبلغ40،000 میلیارد ریال بوده که بیانگر تحقق 90درصدی اهداف ابلاغی است.
همچنین بانک پارسیان در راستای توسعه عدالت اجتماعی و ارتقای رفاه و امنیت اقتصادی اقشار جامعه و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی و در جهت توانمندسازی افراد تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)، بالغ‌بر 3،000 میلیارد ریال به 2،327 مددجوی کمیته امداد وام قرض‌الحسنه اشتغال در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد که هدف ابلاغی درقانون بودجه(جزء 4 بند (ب)تبصره18قانون بودجه) در این خصوص نیز کاملاً محقق گردید.
همچنین 856 فقره تسهیلات خرید خودرو داخلی به مبلغ 2،138 میلیارد ریال در راستای حمایت از خانواده معزز شهدا و ایثارگران از دیگر اقدامات این بانک در عمل به تسهیلات تکلیفی حوزه مسئولیت‌های اجتماعی بوده است.
تأمین نیازهای تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری و ویژه، تعمیر/ودیعه مسکن و درمان نیازمندان نیز همواره در دستور کار صندوق قرض‌الحسنه بانک پارسیان بوده است به‌طوری‌که این بانک در سال ۱۴۰۲ بیش از 6000 فقره تسهیلات به مبلغ 2،593 میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت نموده است.
لازم به ذکر است؛ بانک پارسیان با کمک به اقشار آسیب‌پذیر و ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار به‌ویژه در مناطق محروم و روستایی، نقش‌آفرینی مؤثری در راستای توسعه عدالت اجتماعی، ارتقای رفاه و امنیت اقتصادی اقشار جامعه به‌عنوان سه هدف اصلی و محوری در سیاست‌های برنامه‌ای خود داشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.