کد خبر : 29532
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 23 مرداد 1403 - 17:40

تجارت حمل یوان چین چیست و چه تفاوتی با ین دارد؟

تجارت حمل یوان چین چیست و چه تفاوتی با ین دارد؟
در شانگهای هنگ کنک فروش بازارهای جهانی به دلیل کاهش معاملات حمل و نقل با سرمایه ین، توجه را به یوان چین معطوف کرده است، یوان چین نیز به طور گسترده به عنوان یک ارز تامین مالی ارزان استفاده می شود.

سارا کلاری: در شانگهای هنگ کنک فروش بازارهای جهانی به دلیل کاهش معاملات حمل و نقل با سرمایه ین، توجه را به یوان چین معطوف کرده است، یوان چین نیز به طور گسترده به عنوان یک ارز تامین مالی ارزان استفاده می شود.
به گزارش خریدار آنلاین به نقل از رویترز، در حالی که در ماه اوت، یوان به شدت 2 درصد در برابر دلار افزایش یافته است، معامله گران می گویند که معاملات حمل یوان متمایز است و بعید است به این زودی ها از هم بپاشد.

تجارت یوآن کری چیست؟

در معاملات حامل معمولی، سرمایه گذاران ارزهای کم بازده مانند ین ژاپن و فرانک سوئیس را برای سرمایه گذاری در دارایی های با بازده بالاتر که عمدتا سرمایه گذاری در ارزها هستند و همچنین برای تامین مالی معاملات اهرمی در سهام، استفاده می کنند.
تجارت حمل یوان مشابه است، اما با محدودیت هایی چون ارز کاملاً قابل تبدیل نیست.
بخش بزرگی از مبادلات حمل یوان توسط صادرکنندگان چینی است که پول نقد را به دلار تبدیل می کنند. در نسخه دیگری، خارجی ها یوان را برای سرمایه گذاری در بازارهای سرزمین اصلی استفاده می کنند. نوع سوم تجارت حمل و نقل شامل استفاده از یوان ارزان فراساحلی برای خرید اوراق قرضه به دلار و سایر ارزها است.

تجارت یوآن چگونه متحول شد؟

تا سال 2022، زمانی که فدرال رزرو شروع به افزایش شدید نرخ ها کرد و پکن برای کمک به اقتصاد در حال مبارزه به سمت تعصب کاهشی حرکت کرد، نرخ بهره چین برای سال ها بالاتر از همتایان آمریکایی خود بود.به گزارش رویترز با افزایش بازده دلار، صادرکنندگان چینی دریافتند که اگر درآمد خود را به دلار حفظ کنند، در مقایسه با بازده ناچیز سپرده‌های مدت دار یوان، می‌توانند تا 5 درصد در سال درآمد داشته باشند.
احتکار بی رویه دلار توسط صادرکنندگان عامل اصلی کاهش ارزش یوان از آوریل 2022 بوده است.
کاهش ارزش یوان به این معنی بود که خارجی‌ها می‌توانند مبادلات دلار-یوآن را در خشکی مبادله کنند و در این مبادلات سود زیادی کسب کنند. سرمایه‌گذاران خارج از کشور می‌توانند یوان خارجی ارزان را وام بگیرند و آن را به دلار آمریکا یا سایر ارزها برای سرمایه‌گذاری در سهام و اوراق قرضه تبدیل کنند. سرمایه گذاران از نرخ تبدیل با کاهش ارزش یوان سود خواهند برد.

تجارت یوآن کری چقدر است؟
به گفته تحلیلگران، اندازه گیری کل حجم مبادلات حمل یوان دشوار است، اما با توجه به اینکه ین یک ارز جهانی نقدپذیرتر است، این اندازه از معاملات جهانی با سرمایه ین کمتر است.

Macquarie
تخمین زده است که صادرکنندگان چینی و شرکت های چند ملیتی از سال 2022 بیش از 500 میلیارد دلار دارایی ارز خارجی انباشته کرده اند.
شرکت های خارجی نیز به جای سرمایه گذاری مجدد در این کشور، بیشتر درآمد خود را از چین به خارج از کشور ارسال می کنند.
در همین حال، داده‌های رسمی نشان داد که دارایی‌های خارجی اوراق قرضه یوان خشکی 920 میلیارد یوان (128.12 میلیارد دلار) از پایان سال 2022 افزایش یافته و در ژوئن به بالاترین سطح خود رسیده است. این شواهدی است از چیزی که معامله‌گران آن را تجارت حمل و نقل معکوس یوان می‌نامند، که در آن سرمایه‌گذاران خارجی از وام دادن به دلار آمریکا و استقراض یوان از طریق مبادلات سوآپ محافظت شده توسط ارز و سپس خرید اوراق قرضه یوان سود می‌برند.

آیا یوآن چین می‌تواند تجارت بعدی باشد که می‌توان آن را آزاد کرد؟
کاهش اخیر تجارت حمل ین پس از اینکه ژاپن نرخ بهره را افزایش داد، یوان را بالاتر برد و سؤالاتی را در مورد دوام معاملات حمل یوان ایجاد کرد.
UBS
گفت که موقعیت های فروش در یوان فراساحلی با توجه به همبستگی ارز با ین کاهش یافته است.
اگر بازدهی چین افزایش یابد و نرخ‌های بهره دلار-یوآن همگرا شوند، معاملات حمل‌ونقل خشکی ممکن است از بین بروند.
لری هو، اقتصاددان ارشد چینی مک کواری، گفت: «تجارت حمل یوان پس از تغییر تقاضای داخلی چین کاهش خواهد یافت. سپس بستگی به این دارد که چه زمانی محرک های سیاست می تواند به اندازه کافی تعیین کننده شود.
(1 دلار = 7.1809 یوان چین)

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.