کد خبر : 24359
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 26 دی 1402 - 21:13

مدیرعامل برند طبیعت:

مجتبی دوراندیش

انتشار گزارش کذب فساد در طبیعت بازی باج خواهان است

انتشار گزارش کذب فساد در طبیعت بازی باج خواهان است
برخی پروژه بگیران در فضای مجازی برای باج خواهی از شرکت «طبیعت» بدون داشتن هیچ سندی اقدام به جو سازی کردند در صورتی که سهم بازار برنج طبیعت کمتر از ۲۰ درصد است.

به گزارش خریدار، محمد مختاریانی  در مورد انتشار برخی شاعیات فساد در شرکت طبیعت گفت: پشت پرده انتشار این شاعیات برخی باج‌خواهی‌ها است. طبیعت مانند ده‌ها شرکت فعال در این حوزه ارز دولتی برای واردات دریافت کرده و نه‌تنها پیش از واردات برنج ارز دریافت نکرده، بلکه بابت برنج‌هایی که با منابع مالی خود هفت ماه پیش تا کنون وارد کشور و در بازار عرضه کرده است نیز ارز دریافت نکرده و همچنان در فهرست تخصیص ارز بانک مرکزی قراردارد. ما برنج را از کشاورزان بالاتر از قیمت روز خریداری کردیم و کوتاه کردن دست دلالان که سال گذشته قیمت برنج را حتی تا کیلویی 150 هزار تومان هم بالا بردند، باعث شکل‌گیری این کمپین‌های تخریبی علیه طبیعت شده است.

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایران گفت در سال جاری واردات ۸۰۵ هزار تن برنج خارجی واردات داشته ایم  و طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی واردات برنج تا پایان سال جاری یک میلیون تن می‌رسد.

وی گفت : بر اساس آمار گمرک از ابتدای سال جاری تا چهارم دی ماه ۱۴۰۲ حدود ٨٠٥ هزار تن برنج به ارزش حدود یک میلیارد دلار وارد کشور شده است که سهم هیچ شرکتی بیش از ٢٠ درصد نبوده است.
وی خاطرنشان کرد: از این میزان واردات، سهم شرکت طبیعت حدود ۱۷ درصد و تنها ١٧٨ هزار تن است.
مختاریانی در خصوص ارز پرداختی برای واردات برنج گفت: از ابتدای سال تا کنون ٥٠٠ میلیون دلار ارز واردات برنج پرداخت شده است و اغلب شرکتها از دولت طلبکار هستند.

محمد مختاریانی در بخش دیگری از سخنان خود سیستمی شدن واردات برنج در وزارت جهاد کشاورزی را اقدامی اصولی برای جلوگیری از رانت و فساد و شفاف سازی امور دانست و گفت: از ماه گذشته بر اساس سابقه ۵ ساله واردات و همچنین رتبه اعتباری، شرکت ها مجاز به واردات برنج تا سقف مشخص شده توسط سیستم طراحی شده در وزارت جهاد کشاورزی شدند و حذف برخی افراد و جلوگیری از اعمال نفود آنها در تغییر سهمیه ها صدای برخی افراد که در گذشته از این شرایط بهره می بردند را در آورده است.

در ادامه ،«مسیح کشاورز» دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران، ضمن رد تمامی اتهامات مطروحه علیه شرکت‌های عضو این انجمن از جمله شرکت طبیعت با بیان اینکه ۱۴۹ شرکت در حوزه واردات برنج فعالیت دارند افزود: طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی قرار است تا پایان سال جاری یک میلیون تن برنج به ارزش یک میلیارد دلار وارد کشور شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران اظهار داشت: هر ساله به منظور حمایت از تولید داخلی ممنوعیت واردات در فصل برداشت از ابتدای مردادماه تا پایان آذرماه اعمال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ و انتهای دولت دوازدهم با تغییر نرخ ارز ترجیحی برنج به نیمایی به دلیل کمبود نقدینگی شرکت‌های واردکننده، واردات کاهش یافت به طوری که مجموع واردات در آن زمان به ۵۰۳ هزار تن یعنی کمتر از ۵۰ درصد نیاز داخلی کشور رسید.

کشاورز اضافه کرد: بنابراین به دلیل کمبود برنج وارداتی و میزان تولید داخلی در سال ۱۴۰۰ به وزیر کشاورزی وقت دولت سیزدهم پیشنهاد شد که دوره ممنوعیت واردات تعدیل یا حذف شود که این امر محقق نشد. در آن زمان نیز یک میلیون و ۱۲۶ هزار تن برنج توسط انجمن و ۳۴۷ هزار تن برنج توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران وارد شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج بیان کرد: کمبود برنج خارجی در بازار سال ۱۴۰۰ موجب گرانی ناگهانی برنج تولید داخل شد، بنابراین دولت با ورود به این موضوع با عرضه برنج خارجی ذخایر احتیاطی و قیمت‌گذاری دستوری تلاش در متعادل سازی بازار این محصول کرد و این روند در سال ۱۴۰۱ ادامه پیدا کرد.

وی گفت: استاندار مازندران در جلسه‌ای از انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایران خواست که به بازار برنج و رکود این محصول کمک شود؛ بنابراین با انجمن با هدف حذف واسطه‌گران و دلالان این بازار، اقدام به خرید برنج سنواتی و برنج نو استان‌های مازندران و گیلان کرد. برنج ایرانی علاوه بر اینکه با قیمت و سود مناسب از کشاورزان خریداری شده با قیمت مناسب کیلویی ۸۰ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

کشاورز گفت: اکنون کشاورزان با سود منطقی برنج خود را می‌فروشد البته امروز هزینه‌های تمام شده تولید را می‌توانیم با صنعتی کردن فراوری برنج و کوتاه کردن دست واسطه‌ها به قیمت تمام شده منطقی برسانیم که در سال ۱۴۰۲ این مهم رخ داده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران اظهار داشت: بزرگ‌ترین شرکت که یکی دو ماه دیگر با ماشین‌آلات بروز با دستگاه‌های اروپایی و ژاپنی می‌تواند ضایعات برنج را به حداقل برساند، راه‌اندازی می‌شود که همین امر موجب متعادل شدن قیمت این محصول خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.