کد خبر : 28124
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 خرداد 1403 - 16:36

اقتصاد ایران بر دوش نفت

اقتصاد ایران بر دوش نفت
مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از تولید ناخالص داخلی کشور، رشد اقتصادی بخش‌های مختلف در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از رشد اقتصادی نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی در سال ۱۴۰۲ به ۵.۷ درصد رسیده است که نفت نقش پررنگی در ایجاد این رشد داشته است. همچنین رشد گروه صنایع (بدون نفت) پس از ۴ سال منفی شد.

به گزارش اکوایران، مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از تولید ناخالص داخلی کشور، رشد اقتصادی بخش‌های مختلف در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. بر این اساس رشد اقتصادی سالانه در سال ۱۴۰۲ معادل ۵.۷ درصد بوده که نفت نقش بسزایی در ایجاد آن داشته است.

طبق این آمار‌ها رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ در دو بخش «کشاورزی» و «صنایع و معادن» منفی بوده است. از سوی دیگر بخش نفت با رشد بالای ۲۰ درصدی بیشترین تاثیر را در رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ داشته است. به نوعی می‌توان گفت در سال گذشته نفت جور کاهش تولید در بخش‌های «صنایع و معادن» و «کشاورزی» را کشیده است.

همچنین طبق آمار‌های رشد اقتصادی می‌توان گفت رشد بخش صنایع و معادن (بدون نفت) پس از چهار سال در نقطه منفی قرار گرفته است.

کاهش تولید بخش صنعت و معدن پس از ۴ سال

بر اساس آمار‌های اعلام شده از تولید ناخالص داخلی در سال ۱۴۰۲، رشد اقتصادی در پایان سال گذشته ۵.۷ درصد بوده است. آمار‌های رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد دو بخش کشاورزی و صنایع و معادن کاهش تولید و بخش خدمات و نفت افزایش تولید داشته‌اند.

طبق آمار‌ها بخش کشاورزی با وجود افزایش تولید در زمستان امسال همچنان با رشد منفی در میانگین سالانه مواجه است. طبق این آمار رشد بخش کشاورزی در سال گذشته معادل منفی ۲.۲ درصد بوده است. به بیان ساده تولید بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش ۲.۲ درصدی داشته است.

بخش دیگری که با کاهش تولید مواجه شده صنایع و معادن بوده است. آمار‌ها حاکی از آن است که از سال ۹۸ تا کنون بخش صنایع و معادن (بدون نفت) رشد منفی را تجربه نکرده است. بر این اساس بعد از چهار سال رشد بخش صنایع و معادن منفی شده و در سطح منفی ۰.۵ درصد ایستاده است.

بخش خدمات بر خلاف دو بخش دیگر رشد مثبت را تجربه کرده است. طبق آمار‌ها رشد این بخش در سال ۱۴۰۲ معادل ۵.۷ درصد بوده است.

مهمترین بخش آمار‌های تولید در سال گذشته مربوط به نفت بوده است. بخش نفت که یکی از مهمترین اجزای اقتصاد ایران است؛ در سال گذشته با افزایش ۲۰.۳ درصدی تولید مواجه شده است. به عبارتی تولید نفت در این سال توانسته کاهش تولید در بخش‌های کشاورزی و صنایع را پوشش دهد و بار رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ را به دوش بکشد.

اقتصاد ایران بر دوش نفت؛ رشد صنایع پس از ۴ سال منفی شد//

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.