کد خبر : 7585
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 15 شهریور 1401 - 11:44

در سفر به لرستان انجام شد:

مریم آهون بر

آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های زیرساختی منطقه ویژه اقتصادی بروجرد

آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های زیرساختی منطقه ویژه اقتصادی بروجرد
با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، عملیات اجرایی پروژه‌های زیرساختی منطقه ویژه اقتصادی بروجرد آغاز شد.

به گزارش خریدار، علی رسولیان روز دوشنبه در جریان سفر به استان لرستان، کلنگ آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی و زیرساختی منطقه ویژه اقتصادی بروجرد را به زمین زد.

عملیات خاکی معابر، شبکه داخلی برق، شبکه داخلی گاز، خط انتقال گاز، ایستگاه گاز، فیبر نوری، ساختمان مخابرات، شبکه توزیع آب، مخزن هوایی آب، جاده دسترسی اختصاصی و تابلوی ورودی، از جمله پروژه‌های زیرساختی هستند که عملیات اجرایی آن‌ها امروز با حضور رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در منطقه ویژه اقتصادی بروجرد آغاز شد.

برای آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی در این منطقه ویژه اقتصادی، یکصد میلیارد ریال به منظور دیوارکشی به طول پنج کیلومتر و ۲۰ میلیارد ریال برای احداث شبکه داخلی گاز به طول 1.5 کیلومتر هزینه شده است.

منطقه ویژه اقتصادی بروجرد به گستره ۶۸هکتار در شهرستان اشترینان واقع است که عملیات اجرایی احداث آن از سال 13۸۶به‌عنوان شهرک صنعتی آغاز شده و در سال جاریبه منطقه ویژه اقتصادی تحت مسئولیت شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان تبدیل شده است.

۱۷۷۰واحد صنعتی راکد در دولت سیزدهم فعال شده است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی و زیرساختی منطقه ویژه اقتصادی بروجرد گفت: در یک سال گذشته با حمایت و برنامه‌ریزی دولت سیزدهم، یک هزار و ۷۷۰واحد صنعتی راکد به چرخه تولید بازگشته که رشد خوبی در تولید و اشتغال کشور داشته است.

علی رسولیان افزود: واحدهای راکد بزرگ و کوچک بسیاری در کشور داریم و دولت سیزدهم به‌صورت یک اولویت، بازگرداندن آن‌ها به چرخه تولید را دنبال می‌کند و در سفرهای استانی که صورت گرفته هم مسأله فعال سازی واحدهای صنعتی تعطیل شده در مرکز توجه قرار داشته است.

وی با اشاره به فعالیت ۸۴۷شهرک و ناحیه صنعتی درحال بهره برداری با بیش از ۴۹هزار و ۵۰۰واحد تولیدی در کشور اضافه کرد: با برنامه‌ریزی و اولویت دولت در فعال سازی واحدهای صنعتی راکد، خوشبخانه تعداد واحدهای تعطیل کاهش پیدا کرده و در استان لرستان هم رشد صنعتی خوبی آغاز شده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: ایجاد زیرساخت‌های صنعتی در استان‌های محروم از اهداف مهم دولت است، به‌طوری که بیش از 8 هزار میلیارد تومان در زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی سرمایه گذاری خواهیم کرد که عمده آن‌ها از منابع داخلی است.

رسولیان با تأکید بر این‌که ایجاد عدالت در زیرساخت‌های صنعتی از اولویت‌های مهم دولت است، اظهار داشت: همزمان با سفرهای استانی رئیس جمهور، ۱۰هزار میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های صنعتی کشور درنظر گرفته شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به تخصیص یک هزار و ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار برای تصفیه خانه فاضلاب شهرک‌های صنعتی اشاره نمود.

وی تصریح کرد: در راستای تحقق عدالت صنعتی در استان‌های مختلف کشور، از همین هفته گروه‌های مختلفی از کارشناسان و مدیران توانمند وزارت صنعت، معدن و تجارت به استان‌ها اعزام شده‌اند تا ظرفیت‌های جدید سرمایه گذاری در سطح کشور را شناسایی کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در این راستا، چهار منطقه متفاوت بر اساس تقسیم بندی‌های شهرستانی در کشور ایجاد شده است تا بتوانیم کمک‌های مؤثرتر و بهتری به این مناطق داشته باشیم.

رسولیان در بخش دیگر سخنان خود گفت: بیش از ۴۰شهرک فناوری با مصوبه دولت در کشور مکان یابی شده که یک مورد آن در استان لرستان ایجاد خواهد شد.

وی افزود: مشوق‌ها و مزایای مختلفی، چه از نظر واگذاری زمین و چه از نظر کمک‌های مالی برای شرکت‌های دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی درنظر گرفته شده است و در همین راستا حدود ۸۵حمایت ویژه از بنگاه‌های کوچک و متوسط درحال انجام است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که شرکت‌های دانش بنیان در سراسر کشور درحال رشد هستند، اضافه کرد: برخی شرکت‌ها، قابلیت تبدیل به شرکت‌های دانش بنیان را دارند و ما نیز کمک‌های مالی لازم را به آن‌ها خواهیم داشت تا بتوانند خود را در مسیر دانش بنیان شدن قرار دهند.

رسولیان ادامه داد: سال گذشته بیش از یکصد شرکت، دانش بنیان شدند، و علاوه بر آن، ایجاد واحدهای کارگاهی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط نیز با اولویت شرکت‌های دانش بنیان و فناور درحال انجام است، که در این زمینه نیز از ابتدای امسال تا کنون حدود ۴۰۰کارگاه احداث شده است.

وی بیان کرد: برنامه‌ریزی شده که بتوانیم تا پایان سال این تعداد را به یک هزار و ۵۰۰کارگاه در سطح کشور برسانیم تا زمینه استقرار شرکت‌های دانش بنیان و صاحب فناوری فراهم شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با تأکید بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان خاطرنشان کرد: دولت امسال بسته ویژه کمک به شرکت‌های دانش بنیان را مصوب کرده و به منظور توسعه عمق دانش بنگاه‌های تولیدی، مزایای خوبی درنظر گرفته شده است.

بهره برداری از 3 واحد کارگاهی در شهرک صنعتی الیگودرز

رسولیان در ادامه سفر به استان لرستان، سه واحد کارگاهی در شهرک صنعتی الیگودرز را افتتاح کرد. تاکنون بیش از ۱۵واحد کارگاهی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان لرستان به بهره برداری رسیده است و این سه واحد کارگاهی نیز با اعتباری بالغ بر ۴۵میلیارد ریال در شهرک صنعتی الیگودرز مورد افتتاح و بهره برداری قرار گرفته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ‌در حاشیه افتتاح این سه واحد کارگاهی در شهرک صنعتی الیگودرز در جمع خبرنگاران، گفت: ۱۵۰۰کارگاه‌ کوچک در کشور تا پایان امسال ایجاد تا زمینه استقرار شرکت‌های دانش بنیان و صاحب فناوری فراهم شود.

علی رسولیان با بیان اینکه براساس مسئولیتی که داریم ۹منطقه ویژه اقتصادی را مدیریت می‌کنیم که دو منطقه در لرستان واقع شده است، افزود: یکی از مناطق ویژه اقتصادی بروجرد بوده که عملیات اجرایی پروژه های عمرانی آن در این سفر آغاز شده است.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت بسته ویژه‌ای را با کمک دولت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه عمق دانش بنگاه‌های تولیدی مصوب کرده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه مزایای خوبی در این راستا در نظر گرفته شده است، بیان کرد: بیش از ۴۰شهرک فناوری را با مصوبه دولت شروع کردیم و مکان‌یابی آنها آغاز شده است که این شهرک‌ها را در سطح کشور ایجاد خواهیم کرد.

رسولیان با بیان اینکه یکی از این شهرک‌های فناوری را در لرستان ایجاد خواهیم کرد، گفت: مزایایی همچون واگذاری زمین در شهرک‌ها و مناطق ویژه اقتصادی، کمک‌های مالی و بازاریابی و حضور در نمایشگاه‌های کشور و بین‌الملی و برندسازی و … را برای تقویت این شهرک‌ها در نظر گرفته‌ایم.

وی همچنین عنوان کرد: حمایت ویژه را از ۸۵بنگاه‌های کوچک و متوسط در سازمان صنایع کوچک داریم و خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان هم در لرستان و هم در استان‌های بزرگ صنعتی کشور در حال رشد هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از برخی شرکت‌هایی که قابلیت دانش‌بنیان شدن را دارند حمایت می‌کنیم، افزود: در این مسیر سال گذشته بیش از ۱۰۰شرکت توانستند دانش‌بنیان شوند که امید می‌رود این بسته را تا پایان سال به سرانجام برسانیم.

رسولیان اضافه کرد: یکی از اقداماتی را که اخیرا شروع کردیم ایجاد کارگاه‌های کوچک است. از ابتدای امسال برای بنگاه‌های کوچک و متوسط و با اولویت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ۴۰۰کارگاه احداث شده است.

وی افزود: برنامه و هدفگذاری این است که ۱۵۰۰کارگاه را در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تا پایان امسال ایجاد کنیم تا زمینه استقرار شرکت‌های دانش بنیان و صاحب فناوری در این کارگاه‌ها فراهم شود.

‌افتتاح ناحیه صنعتی چمن سلطان

در ادامه سفر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران به استان لرستان، ناحیه صنعتی چمن سلطان در شهرستان الیگودرز مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار گرفت.

ناحیه صنعتی چمن سلطان در شهرستان الیگودرز با مساحت ۵۰هکتار آماده واگذاری به صنعتگران می باشد که در حال حاضر پروژه های زیرساختی، عملیات خاکی معابر ، شبکه داخلی برق، بخشی از شبکه روشنایی، شبکه گاز داخلی ، خط انتقال گاز، ایستگاه گاز، فیبر نوری، ساختمان مخابرات، شبکه توزیع آب، مخزن بتنی آب و نصب تابلوی ورودی برای استقرار واحد‌های صنعتی در این ناحیه صنعتی انجام شده است.

“عباس گودرزی” و “فاطمه مقصودی” نمایندگان مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی،”خدابخشی”نماینده مردم شهرستان الیگودرز، “سیروس ابراهیمی” معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، “مجید منعمی” معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان بروجرد، “جعفری” مدیرکل صنعت، معدن و تجارت، “بختیار رازانی” مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استانی و شهرستانی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را در این برنامه ها همراهی کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.