کد خبر : 22587
تاریخ انتشار : جمعه 19 آبان 1402 - 11:55

وزیر نیرو:

یکی از مترقی‌ترین قوانین حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی را ایجاد کرده ایم

یکی از مترقی‌ترین قوانین حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی را ایجاد کرده ایم
وزیر نیرو گفت: ما با قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در جمهوری اسلامی ایران موسوم به فیپا، یکی از مترقی‌ترین و جامع‌ترین قوانین حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در سطح منطقه را ایجاد کرده ایم.

به گزارش خریدار، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در جمع کارآفرینان، وزرا و سایر مسئولین کشور تاجیکستان در شهر دوشنبه گفت: این دیدار فرصت مغتنمی برای تبادل نظر جهت استفاده بهینه از ظرفیت‌های اقتصادی فی مابین دوکشور است و غلبه بر چالش‌های جهان در قرن حاضر، نیازمند چند جانبه‌گرایی، احترام به حقوق بین‌الملل، اصلاح نهاد‌های اقتصادی و توسعه همکاری‌های بین‌المللی است.

وزیر نیرو ادامه داد: امروزه پیشرفت‌های علمی و فناورانه، تأثیراتی گسترده بر فرایند رشد اقتصادی و توسعه پایدار در تمامی کشور‌های جهان داشته و موجب ارتقای مراودات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و نهایتاً پدید آمدن اقتصاد‌های بزرگ نوظهور شده است.

وی در همین رابطه تصریح کرد: این تحولات، گسترش روزافزون روابط اقتصادی، تجاری و توسعه سرمایه‌داری میان کشور‌های در حال توسعه و اقتصاد‌های در حال انتقال را نیز به دنبال داشته و نقش آنان را در اقتصاد جهانی با رشد فزاینده همراه کرده است.

وزیر نیرو در ادامه با تاکید بر ضرورت فراهم کردن زیرساخت‌ها برای توسعه صنعتی بیان کرد: برق از مهمترین زیرساخت‌ها برای توسعه صنعتی به شمار می‌رود و انرژی برق نقش محوری در توسعه اقتصادی و رفاه جوامع، اقتصاد‌های بزرگ در حال ظهور جهان و سایر کشور‌های در حال توسعه ایفا کرده و نقش این انرژی در توسعه اقتصادی چنان است که به دلیل امکان به کارگیری تکنولوژی‌های مدرن‌تر و نیز ملاحظات زیست محیطی، در تمامی زمینه‌های فعالیت می‌تواند به عنوان انرژی مناسب انتخاب شود.

محرابیان با اشاره به منابع کم نظیر انرژی، معادن و کریدور حمل و نقل زمینی و دریایی شمال و جنوب در ایران افزود: ما به شکلی جدی علاقمندیم تا برای متنوع‌سازی روابط اقتصادی خود، در همکاری‌های بین‌المللی حضور و مشارکتی فعال‌تر داشته باشیم.

وی با تاکید بر موقعیت محوری ایران هم در منطقه مهم خاورمیانه و هم در مناطق آسیای مرکزی و همچنین در دریای خزر تصریح کرد: ایران می‌تواند به طور همزمان در منطقه با هم گرایی اقتصادی و سیاسی با کشور‌های حاشیه خزر و عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا منافع اوراسیا را پیگیری کند و در سطوح منطقه‌ای هم در آسیای مرکزی و هم در خزر با کشور‌های اوراسیا می‌توانند همکاری‌های ثمر بخش داشته باشد.

محرابیان در ادامه سخنان خود بر ضرورت ایجاد نهاد‌هایی موثر به منظور حل و فصل مسائل، توسعه، امنیت و همکاری‌های بیشتر اشاره کرد و افزود: این نهاد‌ها می‌توانند در توسعه منطقه‌ای و همگرایی‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی گام‌های موثری بردارند.

وزیر نیرو ادامه داد: ایران از نخستین کشور‌هایی بود که در سال 1991 به صورت رسمی استقلال جمهوری تاجیکستان را به رسمیت شناخت و جز نخستین کشور‌هایی بود که سفارت خود را در شهر دوشنبه تاسیس کرد و روابط ما با کشور دوست و برادر منبعث از قرابت‌های فرهنگی، تاریخی و زبانی است.

وی با اشاره به اهمیت بالای تعامل و همکاری با کشور تاجیکستان برای دولت سیزدهم اظهار داشت: تاجیکستان اولین کشوری بود که دکتر رئیسی، رییس جمهوری اسلامی ایران به آن سفر کردند و در طی این سفر 8 سند همکاری بین دو کشور امضا شد.

وزیر نیرو همچنین به سفر رییس جمهور تاجیکستان به ایران اشاره کرد و در این خصوص گفت: در سفر رییس‌جمهوری تاجیکستان به تهران نیز 18 سند همکاری بین دو کشور امضا شد.

محرابیان با بیان اینکه سفر روسای جمهور دو کشور نماد بارز حداکثر تمایل سیاسی دو کشور به گسترش روابط است، تصریح کرد: تاکنون پانزده اجلاس کمیسیون مشترک بین دو کشور برگزار شده و در نتیجه این نشست ها، همکاری‌های متعددی طرح، توافق و اجرا شده است.

وی در مورد برخی توافقات نیز که هنوز اجرایی نشده اند، گفت: مواردی از توافقات نیز بوده که به رغم حصول توافق، هنوز به اجرا در نیامده اند و این سوابق، نه تنها نشان دهنده وجود بستر مناسب همکاری میان دو کشور دوست و برادر است، بلکه گویای این واقعیت است که برای تحقق آنها، به عزم و اراده همه ما نیازمند است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه روند تحقق تفاهمات دو کشور، در سطح مطلوب و درخور روابط خوب و صمیمانه سیاسی دو کشور دوست و برادر بوده است، ادامه داد: مشکلات و موانعی در راه انجام برخی توافقات وجود دارد که لازم است دبیرخانه‌های کمیسیون مشترک نسبت به آسیب شناسی این موضوع اقدام کنند.

محرابیان در ادامه بر ضرورت توسعه روابط کارگزاری بانکی و مالی میان دو کشور تاکید کرد و ادامه داد: ما با قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در جمهوری اسلامی ایران موسوم به فیپا، یکی از مترقی‌ترین و جامع‌ترین قوانین حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در سطح منطقه را ایجاد و سرمایه‌گذاران خارجی را از حقوقی همانند اتباع داخلی برخوردار کرده‌ایم.

وی در بخش انتهایی سخنان خود بیان کرد: با عزم و اراده برگرفته از مشترکات و روابط دوستانه دو کشور، این رویداد‌ها به صفحه جدیدی در توسعه همه جانبه همکاری‌ها و رفع موانع بدل شود و در شانزدهمین کمیسیون مشترک ایران و تاجیکستان که بزودی در دی ماه سالجاری (دسامبر 2023) در دوشنبه برگزار خواهد شد، شاهد توسعه مناسبات و تعاملات دو کشور در بخش‌های مختلف باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.