کد خبر : 22767
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 9 آذر 1402 - 12:39

مدیرعامل شرکت مایع‌سازی گاز ایران:

مریم آهون بر

پیشرفت پروژه «ایران‌-ال‌ان‌جی» به ۵۳ درصد رسید

پیشرفت پروژه «ایران‌-ال‌ان‌جی» به ۵۳ درصد رسید
مدیرعامل شرکت مایع‌سازی گاز ایران گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه «ایران-ال‌ان‌جی» از ۳۸ درصد در ابتدای دولت، امروز به ۵۳ درصد رسیده و بسته کاری نیروگاه و ساخت مخازن تکمیل شده است.

به گزارش خریدار، هادی امیرشقاقی مدیرعامل شرکت مایع‌سازی گاز طبیعی ایران، با اشاره به آخرین وضعیت پروژه ایران-ال‌ان‌جی عنوان کرد: از اوایل دهه هشتاد سه پروژه در حوزه ال‌ان‌جی در ایران تعریف شده بود عبارتند از «پرشین ال‌ان‌جی»، «پارس ال‌ان‌جی» و «ایران ال‌ان‌جی». دو پروژه اول قرار بود با مشارکت شرکت‌های غربی پیش برود که کاملا شکست خورد. پروژه ایران-ال‌ان‌جی نیز ابتدا با راهبری شرکت ملی صادرات گاز ایران پیش رفت و سپس صندوق بازنشستگی نفت با کسب ۵۱ درصد سهام مدیریت آن را برعهده گرفت.

وی افزود: اجرای این پروژه با عنوان شرکت مایع‌سازی گاز ایران به صورت رسمی از سال ۸۶ کلید خورد و تا سال ۹۲ حدود ۲ میلیارد سرمایه‌گذاری در آن صورت گرفته است. قرار بود تا سال ۹۲ این پروژه تکمیل شود اما به پیشرفت فیزیکی ۳۸ درصد رسید. از سال ۹۲ با توجه به سیاست‌های دولت وقت، طرح وارد یک رکورد بلندمدت شد اما خوشبختانه از سال ۱۴۰۰ و با روی کار آمدن دولت سیزدهم دوباره طرح ایران-‌ال‌ان‌جی احیا شده است.

امیرشقاقی توضیح داد: سهامداران این طرح که صندوق بازنشستگی نفت و شرکت ملی نفت هستند با حمایت وزارت نفت مجددا اقدام به احیای این طرح کرده و قراردادهای این پروژه را بعد از ۸ سال توقف فعال کرده‌اند و پیمانکاران به پروژه بازگشته‌اند. در ۲ سال گذشته پیشرفت فیزیکی طرح به حدود ۵۳ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت مایع‌سازی گاز طبیعی ایران گفت: هم‌اکنون حدود ۱۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم در طرح ایران-‌ال‌ان‌جی دارند. طبق این طرح قرار است دو ردیف برای تولید سالانه ۱۰.۵ میلیون تن ال‌ان‌جی احداث شوند. در این پروژه روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز طبیعی ترش دریافت می‌شود تا بعد از پالایش و شیرین‌سازی به ال‌ان‌جی تبدیل شوند.

وی اشاره کرد: برای تامین برق این پروژه یک نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت ۱۱۳۰ مگاوات درنظر گرفته شده و یک آبگیر عظیم به ظرفیت ۱۳۸ هزار متر مکعب در ساعت طراحی شده که آب موردنیاز برای استفاده در واحدهای فرآیندی را تامین کنند. مخازن ذخیره‌سازی محصول نیز در این پروژه تعریف شده است که شامل سه مخزن ذخیره‌سازی ال‌ان‌جی هر کدام به ظرفیت ۱۴۰ هزار متر مکعب و دو تا مخزن ذخیره‌سازی پروپان و بوتان هر کدام به ظرفیت ۳۰ هزار متر مکعب است.

امیرشقاقی اظهار داشت: ظرفیت پیش‌بینی شده برای احداث اسکله صادرات ال‌ان‌جی در طرح اولیه ۲۱ میلیون تن بود که ظرفیت فاز اول آن ۱۰.۵ میلیون تن و برای صادرات بعد از راه‌اندازی دو ردیف تولید ال‌ان‌جی بود. گاز موردنیاز این طرح نیز از فاز ۱۴ میدان پارس جنوبی تامین می‌شود که مراحل ساخت خط لوله برای انتقال گاز در دست اجراست.

مدیرعامل شرکت مایع‌سازی گاز ایران گفت: درباره پیشرفت بسته‌های کاری پروژه، پیشرفت کارخانه شیرین‌سازی شامل دو ردیف اول و دوم به ترتیب ۶۵ و ۷۰ درصد است. پیشرفت فیزیکی مخازن ذخیره‌سازی ال‌ان‌جی و پروپان و بوتان نیز بیش از ۹۵ درصد است و تقریبا تکمیل شده است. نیروگاه سیکل ترکیبی نیز شامل پنج واحد گازی به ظرفیت هر کدام ۱۶۲ مگاوات و دو واحد بخار به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات است. شهریور ۱۴۰۱ ظرف یک سال در دولت سیزدهم، واحدهای گازی این نیروگاه به ظرفیت ۸۱۰ مگاوات وارد مدار شدند.

وی افزود: طرح ایران-ال‌ان‌جی با قیمت‌های فعلی ال‌ان‌جی در بازار می‌تواند سالانه ۵ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد. دقت کنید کل صادرات پتروشیمی ایران سالانه کمتر از ۱۵ میلیارد دلار است و با یک طرح می‌توان به میزان یک سوم ارزآوری پتروشیمی‌ها درآمدزایی کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.