کد خبر : 21640
تاریخ انتشار : جمعه 10 شهریور 1402 - 12:22

به مناسبت هفته دولت،

مجتبی دوراندیش

پنجمین نیروگاه خورشیدی غدیر با مشارکت بانک توسعه صادرات ایران افتتاح شد

پنجمین نیروگاه خورشیدی غدیر، همزمان با هفته دولت، با مشارکت مالی چهار میلیون و سیصد هزار یورویی بانک توسعه صادرات ایران و با حضور دکتر نقش معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، دکتر طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران ارشد دولتی افتتاح شد.

به گزارش خریدار، رضا ساعدی­ فر معاون اعتبارات بانک توسعه صادرات ایران در حاشیه مراسم افتتاح این نیروگاه،گفت: با بهره‌برداری رسمی از این نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی، ظرفیت فعال نیروگاه­های خورشیدی هلدینگ برق و انرژی غدیر به ۵۰ مگاوات می‌رسد.
وی با تاکید بر سیاست دولت سیزدهم مبنی بر تامین برق صنایع، یادآور شد: بانک توسعه صادرات ایران آمادگی دارد در تامین مالی طرح­های این حوزه مشارکت داشته باشد.
ساعدی­ فر تصریح کرد: این نیروگاه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳ هزار میلیارد ریال احداث شده و سالانه ۲۰ میلیون کیلووات ساعت برق خورشیدی تولید و بخش قابل توجهی از برق مورد نیاز منطقه کمتر برخوردار جرقویه را تامین می­کند.
وی، به مزیت­های زیست محیطی این نیروگاه اشاره کرد و اظهار داشت: با تولید ۲۰ میلیون کیلووات ساعت برق خورشیدی در نیروگاه خورشیدی جرقویه ۲، طی یک سال شاهد کاهش ۱۰ هزار تنی تولید گاز Co۲، صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان ۵ میلیون لیتر و صرفه‌جویی در مصرف گاز به میزان ۴ میلیون مترمکعب در سال خواهیم بود.
همچنین در این مراسم نورالهی مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر،با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم به توسعه نیروگاه­ های خورشیدی، گفت: نیروگاه جرقویه در زمان خود، بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور محسوب می­ شد و این پیشتازی را تا امروز حفظ کرده است.
نورالهی افزود: در حال حاضر این نیروگاه از 18 هزار و 200 پنل550 واتی تشکیل شده که در مقایسه با گذشته توان این پنل ها دو برابر شده است.
وی، آینده صنعت برق را به انرژی­ های تجدیدپذیر گره خورده دانست و گفت: یک نیروگاه ۱۰مگاواتی توان تامین برق ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ خانوار را دارد.
مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر ضمن تاکید بر نقش موثر تامین مالی بانک توسعه صادرات ایران در این طرح، اظهار داشت: با حمایت نهادهای مالی می­ توان ایجاد نیروگاه ­های خورشیدی و مشابه این طرح را در کشور توسعه داد.
در ادامه این مراسم، دکتر نقش نماینده مردم اصفهان در آیین راه اندازی نیروگاه جرقویه۲ گفت: سالانه در کشور ۵ تا ۶/۵ درصد رشد مصرف برق داریم و این در حالیست که تولید برق همواره از این رشد عقب­تر بوده است و این نیاز، الزام توسعه نیروگاه­های برق، به ویژه نیروگاه­های تجدیدپذیر را روشن می کند.
نقش با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه برای تولید ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاوات هدف گذاری شده، اظهار داشت: دستیابی به این هدف، یک عزم جدی نیاز دارد و به ویژه سرمایه ­گذار با وجود شرایط تورمی کشور، باید ورود به این عرصه را به صرفه بداند.
وی خاطر نشان کرد: به منظور ترغیب سرمایه گذار، مجلس بحث خرید تضمینی از نیروگاه­ ها را مطرح کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.