کد خبر : 25337
تاریخ انتشار : شنبه 5 اسفند 1402 - 10:24

سفیر ایران در مسکو خبر داد

هیأت بزرگ اقتصادی روسیه در راه تهران

هیأت بزرگ اقتصادی روسیه در راه تهران
سفیر ایران در مسکو با اعلام خبر سفر روزهای آینده هیات بزرگ روسی به تهران، ابراز امیدواری کرد که موافقت‌نامه اجرایی ساخت راه‌آهن رشت–آستارا پس از حل موضوع باقیمانده، در تهران امضا شود.

به گزارش خریدار، کاظم جلالی گفت: کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه هر سال در یک نوبت تشکیل می‌شود که البته در زمان شیوع کرونا، با مقداری وقفه نیز همراه بود.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۱، ‌ نشست این کمیسیون در گروزنی روسیه برگزار شد و چهارشنبه نهم اسفندماه جاری نیز هفدهمین نشست این کمیسیون در تهران برگزار خواهد شد.

جلالی همچنین گفت:‌ جواد اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران و الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه، ‌ رؤسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور، این جلسات را مدیریت خواهند کرد.

سفیر ایران در مسکو گفت:‌ سازمان‌های مرتبط هر دو کشور در موضوعات مورد بررسی در نشست‌های این کمیسیون، طی چندماه گذشته کار تخصصی، گفت‌وگو و مذاکره داشته‌اند و در نهایت، در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (هفتم و هشتم اسفندماه ۱۴۰۲)، جلسات کمیته‌ها تشکیل و تصمیمات نهایی اتخاذ می‌شود و در نهایت، پیشنهادهای کمیته‌ها به رؤسا و اعضای کمیسیون مشترک ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: هیات روسی، ‌ هیأت بزرگی متشکل از حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ نفر از مدیران و کارشناسان مجموعه وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی و نیز نهادهایی از بخش خصوصی روسیه است که به همین منظور به تهران سفر خواهند کرد.

جلالی گفت:‌ در جلسات کمیسیون، ‌ همه موضوعات اقتصادی مورد بحث قرار می‌گیرد. همه همکاری‌های اقتصادی در حوزه‌های نفت، گاز و انرژی، صنعت، ‌معدن و تجارت، کشاورزی، فناوری، ‌صنعتی و … بررسی می‌شود که امیدوار هستیم تصمیمات خوبی برای توسعه مناسبات دوجانبه اتخاذ شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در بخش دیگری از این گفت و گو در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره احتمال امضای موافقتنامه اجرایی ساخت راه‌آهن رشت- آستارا همزمان با برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور در تهران، ‌ نسبت به تحقق این امر ابراز امیدواری کرد.

وی با اشاره به امضای توافقنامه ساخت راه آهن رشت – آستارا در اواخر اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در حضور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و حضور ویدیوکنفرانسی رئیس‌جمهوری روسیه گفت: اجرای این طرح که مسیر ریلی بخش غربی کریدور شمال – جنوب را تکمیل می‌کند، برای روسیه و ایران مهم است و دو کشور در سطوح رهبران، به صورت مستمر روند اجرایی شدن این طرح را رصد می‌کنند.

جلالی اظهار داشت: پیش از آن زمان زیادی صرف مقدمات موافقت‌نامه ساخت راه آهن رشت – آستارا شده بود و تقریبا حدود یکسال، در این زمینه پیگیری‌های لازم انجام شد.

وی ادامه داد: از زمان امضای این موافقت‌نامه تاکنون نیز مذاکرات فشرده‌ای بین طرف‌های ایرانی و روسی با هدف آماده کردن موافقت‌نامه اجرایی صورت گرفته است که این مذاکرات اول اسفندماه ۱۴۰۲ نیز به صورت وبیناری و به میزبانی سفارت ایران در مسکو، بین طرف‌های ایرانی و روسی انجام شد.
سفیر ایران در مسکو گفت: تقریبا همه موضوعات به جز یک نکته در موافقت‌نامه اجرایی طرح ساخت راه‌آهن رشت – آستارا نهایی شده است که امیدوار هستیم تا زمان برگزاری نشست کمیسیون مشترک دو کشور این موضوع نیز حل و فصل شود و شاهد امضای این موافقت ‌نامه اجرایی در تهران باشیم.

وی تأکید کرد: امضای موافقت‌نامه اجرایی ساخت راه‌آهن رشت – آستارا، مطالبه، تقاضا و تلاش ما است و امیدوار هستیم مذاکرات میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت حمل و نقل روسیه به تفاهم درباره یک موضوع باقیمانده منجر شود.

جلالی گفت: شخصا خیلی امیدوار هستم که موافقتنامه اجرایی ساخت راه آهن رشت – آستارا همزمان با نشست کمیسیون مشترک نهایی شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.