کد خبر : 20198
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 خرداد 1402 - 14:25

عضو کمیسیون انرژی اتاق تهران:

هدف اصلی واردات گاز از ترکمنستان، تبدیل‌شدن ایران به هاب گازی منطقه است

هدف اصلی واردات گاز از ترکمنستان، تبدیل‌شدن ایران به هاب گازی منطقه است
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه هدف اصلی واردات گاز از ترکمنستان، تبدیل‌شدن ایران به هاب گازی منطقه است، گفت: انعقاد قرارداد با ترکمنستان زمینه‌ساز بازصادرات گاز ایران به اروپا، پاکستان، عمان و دیگر کشورها را فراهم می‌کند و می‌تواند به تقویت جایگاه ایران در تجارت گازی منطقه و جهان منجر شود.

به گزارش خریدار، ترکمنستان چهارمین کشور دارنده منابع گازی جهان است و ایران هم ظرفیت دریافت روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب گاز را به منظور واردات و انتقال در مرزهای خود دارد. از این رو مقامات کشورمان در تلاش هستند سهمی در خرید و فروش گاز این کشور بر عهده بگیرند و سهم تجارت گازی (سوآپ، ترانزیت، خرید و فروش) کشور را در منطقه افزایش دهند.

انعقاد قرارداد واردات گاز از ترکمنستان در حال پیگیری است. کارشناسان مزیت‌های متعددی را برای کشورمان در زمینه این قرارداد مطرح می‌کنند؛ از جمله اینکه به کاهش هزینه‌های ترانزیت گاز از جنوب به شمال کشور، رفع مشکل ناترازی گاز در برخی فصول، جلوگیری از قطع گاز صنایع و در نتیجه ایجاد اشتغال و درآمد ملی بیشتر اشاره می‌کنند. تقویت فشار شبکه گازی در شمال شرق کشور نیز از دیگر مزیت‌هایی است که واردات گاز از ترکمنستان برایمان خواهد داشت.

از آنجایی که منابع گازی کشورمان در جنوب واقع شده، تأمین گاز مورد نیاز مناطق شمالی کشور از مبادی نزدیک‌تر همواره مورد توجه دولت قرار دارد. قرارداد گازی میان ایران و ترکمنستان برای واردات روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز از این کشور در همین راستا در حال پیگیری است.

به علت نبود سرمایه‌گذاری در حوزه ذخیره‌سازی در سال‌های اخیر به ویژه در مناطق بزرگ مصرفی کشور در فصول سرد سال با مشکل ناترازی گاز روبه‌رو هستیم. برای حل این مشکل، از آغاز دولت سیزدهم شتاب بخشی به اجرای پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز به طور جدی به ویژه در منطقه شمال‌شرق در دستور کار قرار گرفت.

«حمیدرضا صالحی» عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در خصوص واردات گاز از ترکمنستان و مزیت‌های این اقدام، گفت: اگر قرارداد واردات گاز از ترکمنستان با این هدف دنبال شود که کمبود گاز در داخل را موقتاً حل کنیم، گزینه خوبی است.

وی افزود: موضوع مهم‌تر این است که می‌توانیم از گزینه خرید و فروش گاز ترکمنستان در راستای تبدیل‌شدن به هاب انرژی منطقه بهره ببریم. این روش درستی است که ما تبدیل به خریدار گاز و صادرکننده‌ی آن شویم. وقتی کشوری مانند ما بین شرق و غرب دنیا قرار گرفته است، می‌تواند از این موقعیت در راستای منافع خود بهره ببرد.

عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت: ایران موقعیت استراتژیکی خوبی دارد و می‌توانیم با مدیریت منابع انرژی‌مان تبدیل به یک واردکننده و صادرکننده انرژی شویم. ترکمنستان در شمال شرق کشور واقع شده است. منابع گازی زیادی در اختیار دارد و اگر بخواهد گازش را به جهان صادر کند، ایران مسیر درست و محکمی برای این منظور است. این موقعیت خوبی است که باید از آن بهره ببریم.

وی ادامه داد: در نشستی که مقامات ایران، آذربایجان و ترکمنستان داشتند، توافقاتی در خصوص سوآپ گاز ترکمنستان از طریق ایران صورت گرفت و هم اکنون بخشی از گاز این کشور توسط ما به فروش می‌رسد. باید به دنبال این موضوع باشیم که حجم زیادی از گاز ترکمنستان را برای یک مدت نسبتاً طولانی در اختیار بگیریم و خودمان آن را به فروش برسانیم.

صالحی گفت: با توجه به افزایش تولید گازی که در آینده می‌توانیم از پارس جنوبی داشته باشیم و واردات گاز از دیگر کشورها مانند ترکمنستان می‌توانیم به سمت افزایش صادرات گاز برویم و از مزیت‌های این موضوع بهره ببریم.

وی خاطرنشان کرد: واردات گاز از ترکمنستان در حجم بالا می‌تواند به ما کمک کند که به صادرکننده گاز به اروپا، پاکستان، عمان و دیگر کشورها تبدیل شویم و به تقویت جایگاه خود در تجارت گازی منطقه و جهان بپردازیم. از این طریق درآمد بالایی کسب می‌کنیم و از مزیت‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی متعددی بهره‌مند می‌شویم.

عضو کمیسیون انرژی اتاق تهران بیان کرد: به طور کلی، افزایش ارتباطات در حوزه انرژی با کشورهایی که دارای منابع عظیمی هستند، کشورمان را در موقعیت خوبی قرار می‌دهد و به نفع ماست. تبدیل‌شدن ایران به واسطه‌ای برای فروش نفت دیگران باعث می‌شود که آن‌ها بدون هماهنگی با ما به صادرات گازشان مبادرت نکنند.

صالحی تاکید کرد: به دنبال انعقاد قرارداد با ترکمنستان باید زمینه بازصادرات گاز نیز فراهم کنیم تا بتوانیم به کشورهای جنوب آسیا، اروپا و جنوب خلیج فارس صادرات داشته باشیم.

وی تاکید کرد: البته باید برنامه‌ریزی‌هایی در زمینه افزایش تولید گاز خود داشته باشیم و آن را از مرز یک میلیارد متر مکعب در روز برسانیم تا شرایط لازم را برای تبدیل‌شدن به هاب گازی منطقه برای خودمان ایجاد کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.