کد خبر : 9466
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 مهر 1401 - 12:30

هدف‌گذاری ۲۰ میلیون تنی ترانزیت منطقه‌ای

هدف‌گذاری ۲۰ میلیون تنی ترانزیت منطقه‌ای
وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به زیرساخت‌ها و نیاز حمل و نقل منطقه هدف‌گذاری ترانزیت ۲۰ میلیون تنی را در دستورکار قرار دادیم.

به گزارش خریدار، نخستین اجلاس وزرای ایران و کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان در خصوص توسعه همکاری‌های ترانزیتی صبح امروز در تهران برگزار شد.

در این نشست رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عنوان توسعه همکاری‌های ترانزیتی برای این اجلاس گفت: با توجه به فضای سازنده و تعاملی فعلی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آسیای مرکزی، انتخاب این عنوان انتخابی به موقع، هوشمندانه و هدفمند در راستای تحکیم و تقویت روابط همه‌جانبه اقتصادی است.

وزیر راه و شهرسازی در تشکیل اهمیت حمل و نقل و ترانزیت به عنوان یکی از ارکان اصلی تعاملات تجاری گفت: با هم‌افزایی زیرساخت‌ها و امکانات حمل و نقلی، بهره‌مندی کلیه بازیگران این عرصه در کنار جمعیت 160 میلیون نفری ملت‌ها فراهم خواهد شد.

وی افزود: موضوع توسعه همکاری‌های ترانزیتی در پهنه ایران و کشورهای آسیای مرکزی موضوعی مربوط به امروز و آینده نیست و این منطقه دارای حافظه باستانی در خصوص مبادلات تجاری شرق، غرب، شمال و جنوب جهان است.

قاسمی، رویکرد ترانزیتی را فرصت‌آفرین و ظرفیت‌ساز قلمداد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت انسجام‌بخشی و بهبود فکری و محتوایی همکاری ترانزیتی تأکید دارد.

وی ادامه داد: با توجه به زیرساخت‌ها و امکانات حمل و نقل فعلی و همچنین بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی، در میان‌مدت می‌توان بیش از سه برابر عملکرد فعلی به عبارتی بالغ بر 20 میلیون تن ظرفیت سالانه ایجاد کرد.

قاسمی با اشاره به هدفگذاری 20 میلیون تنی ترانزیت کالا گفت: شایسته است کارگروهی مشترک مرکب از نمایندگان وزارتخانه‌های ذیربط حمل و نقلی نسبت به تدوین برنامه عمل مشترک منطقه‌ای با هدف یاد شده اقدام و در نشست بعدی این اجلاس ارائه نماید.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ایجاد سازوکاری برای مدیریت کریدوری ترانزیتی منطقه‌ای ضرورتی است برای بهره‌گیری حداکثری کشورها از کریدورهای ترانزیتی عبوری از قلمرو سرزمینی. ایجاد این سازوکار با هدف هماهنگ‌سازی و همسوسازی اقدامات کشورها به عنوان یک اقدام اساسی مورد تأکید است.

وی تأکید کرد: بهبود عوامل کلیدی زمان و هزینه ترانزیت در ترددهای مرزی و همچنین در قلمرو کشورهای ما ضرورتی برای توسعه همکاری‌های ترانزیتی محسوب می‌شود.

عضو کاینه دولت مردمی ضمن اعلام آمادگی برای تسریع در ترددهای مرزی و ترانزیت در پهنه سرزمینی ایران، گفت: در آوریل سال جاری توافقی کلیدی در چهارچوب رونق‌بخشی به کریدور شمال و جنوب از طریق هدفگذاری کوتاه‌مدت 10 میلیون تنی تا پایان سال 2023 از مبادی و مقاصد واقع در روسیه از طریق ایران حاصل شد.

وزیر راه و شهرسازی، جمهوری اسلامی ایران را کشوری دارای بنادر با ظرفیت اسمی 240 میلیون تنی در خزر و بنادر جنوبی خواند و گفت: شبکه 12 هزار کیلومتری خطوط ریلی و شبکه جاده‌های ترانزیتی و زیرساخت‌های خدماتی و پایانه‌های مرزی با کیفیت مطلوب، تحقق ترانزیت سریع و مقرون به صرفه را تضمین می‌کند.

قاسمی تأکید کرد: علاه بر طرح‌های زیرساختی در دست انجام تأکید داریم که بخش خصوصی و طرف‌های خارجی در این زیرساخت‌ها و مراکز لجستیک سرمایه‌گذاری کنند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این راستا آمادگی وزارت راه و شهرسازی را برای جذب سرمایه‌گذاری کشورهای حاضر در پروژه‌های مذکور با مدل‌های مالی متنوع را اعلام می‌کنم.

وی کرد: بدون شک توسعه حمل و نقل ترانزیتی بین کشورهای حاضر در این اجلاس به مشابه قطعات تکمیل‌کننده ابتکار عمل مشترک چندجانبه توسعه ترانزیت منطقه‌ای خواهد بود.

وی گفت: برای کلیه همکاری‌های دوجانبه در همه زمینه‌های حمل و نقل و ترانزیت آمادگی کامل داریم.

قاسمی در پایان نشست گفت: در راستای توسعه همکاری‌های همه‌جانبه ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران، نشست سه جانبه همکاری‌های حمل و نقلی ایران، روسیه و آذربایجان برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه عنوان کرد: در اجلاس شانگهای سمرقند و همچنین اجلاس اخیر خزر، مسئله ترانزیت یکی از مهمترین مسائل مطرح شده به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: مطالبه ما به عنوان دستگاه سیاستگذاری خارجه از دستگاه‌های اجرایی ذیربط این است که هدفگذاری‌های تعریف شده را جامه عمل بپوشاند.

صفری در پایان گفت: ظرفیت 20 تا 50 میلیون تنی در این منطقه باید به سرعت احیا و در دستورکار قرار گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.