کد خبر : 14381
تاریخ انتشار : شنبه 1 بهمن 1401 - 14:35

با حضور پیمان‌‌پاک در گفتگوی ویژه خبری؛

موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا بررسی شد

موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا بررسی شد
رئیس سازمان توسعه تجارت و هیات رسمی این اتحادیه موافقنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را امضا کردند که این موضوع در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خریدار  به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت، موافقنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت و هیأت رسمی این اتحادیه روز پنجشنبه امضا شد. طرفین در مراسم امضای این توافقنامه بر موضوع افزایش چشمگیر همکاری‌های اقتصادی تأکید کردند.

در این زمینه، «علیرضا پیمان پاک» رئیس سازمان توسعه تجارت، در برنامه تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری، درباره موافقنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا توضیحاتی را ارائه داد.

* با توجه به امضای این توافقنامه، با عملیاتی شدن مفاد، بند‌ها و آن چیزی که در این توافقنامه در نظر گرفته شده، حجم تجارت جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های هدف، چقدر افزایش پیدا کرده و به چه عددی می‌رسد؟

– بحث موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اوراسیا حاصل دو سال و نیم تلاش دوستان و همکاران در وزارتخانه‌های مختلف اعم از وزارت صمت، جهاد کشاورزی، امورخارجه، معاونت حقوقی ریاست جمهوری بود که الحمدلله در قالب یک کار تیمی جمع بندی شد و برای اینکه اجرایی شد، ابتدا باید مصوبه دولت‌ها را بگیرد و بعد در مجالس شش کشور تصویب شود.

این موافقتنامه امروز پاراف شد و تأیید اولیه‌اش صورت گرفت تا در نهایت، در دولت‌ها و در مجالس شش کشور تصویب ‌شود. به نظر ما، با پیگیری‌ها و تأکید و تمایلی که کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا دارند و هماهنگی که مجلس شورای اسلامی دارد، از اواخر تابستان ۱۴۰۲ می‌توانیم وارد فاز اجرایی و عملیاتی این تجارت آزاد شویم.

اقتصاد این پنج کشور از نظر تجاری یک اقتصاد خوبی است، تقریباً حجم حدوداً ۴۰۰ میلیارد دلار واردات این کشورها بوده که بعضی سال‌ها تا ۵۰۰ میلیارد دلار هم صادرات‌شان بوده است، پس ما به یک اقتصاد بین ۸۰۰ تا هزار میلیارد دلاری مواجه هستیم.

اقتصاد‌ این کشورها، اقتصاد‌های مکملی بوده و عموماً صادرات‌هایی که این کشور‌ها دارند، صادرات‌های مواد اولیه است، یعنی نهاده‌های تولید مثل گندم، ذرت، جو، خوراک دام. محصولات در حوزه روغن، مواد اولیه، ورق، سنگ‌آهن، محصولاتی هستند که ما یا وارد می‌کنیم یا در قالب ورود موقت، آنها را فراوری کرده تا محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا را صادر کنیم.

از سمت دیگر وارداتی که این کشور‌ها دارند، عموماً واردات محصولات صنعتی و کالایی است که ما در آن مزیت داریم. غیر از حوزه محصولات کشاورزی، امروز مذاکرات خوبی صورت گرفت و با کمک آقای ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی توانستیم موضوع را حل کنیم، چون همیشه در موافقت‌های تجارت آزاد و ترجیحی، جهاد به نوعی گارد خاصی دارد اما با خوددرایتی که وزیر جهاد داشتند، توانستیم با طرف مقابل با هماهنگی لازم، به نوعی تعامل کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.