کد خبر : 20201
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 خرداد 1402 - 15:15

سلاح‌ورزی:

معافیت صادرات فرش دستباف از پیمان‌سپاری ارزی، سریعا ابلاغ شود

معافیت صادرات فرش دستباف از پیمان‌سپاری ارزی، سریعا ابلاغ شود
در قانون بودجه ۱۴۰۲، الزام به پیمان‌سپاری ارزی برای صادرات فرش دست‌باف ممنوع شده و به گفته قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو، در مصوبه این شورا، بر تسریع در ابلاغ ممنوعیت پیمان‌سپاری ارزی برای صادرات فرش دستباف تاکید شده است.

به گزارش خریدار، قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو با اشاره به برگزاری صدوهفدهمین جلسه این شورا از انتقاد فعالان صنعت فرش کشور نسبت به تداوم روند پیمان‌سپاری ارزی برای این صنعت و چالش‌هایی که در پی داشته است، سخن گفت و افزود: با توجه به بند (ک) تبصره ۹ قانون بودجه ۱۴۰۲، پیمان‌سپاری ارزی برای صادرات فرش دست‌باف ممنوع شده و در جلسه شورا بر تسریع ابلاغ این قانون به گمرکات، تأکید شد.

حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران به تشریح جزئیات نشست اخیر شورای گفت‌وگو پرداخت. براساس اظهارات او، در این جلسه موضوع تأخیر در تأمین و تخصیص ارز به عنوان یک چالش جدی در برابر فعالان اقتصادی به ویژه تجار کشور مطرح شد. همچنین بخش‌نامه بانک مرکزی که مرداد سال گذشته به منظور مدیریت بازار ارز و جلوگیری از ایجاد درخواست‌های غیرواقعی تخصیص ارز، صادر شد، مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: خواسته بخش خصوصی لغو این بخشنامه و پایان دادن به روند مسدودسازی سپرده‌های بانکی متقاضیان تخصیص ارز تا زمان خرید و تأمین ارز، بود. چراکه در حال حاضر به دلیل کمبود منابع ارزی کشور، امکان تأمین به موقع ارز برای متقاضیان وجود ندارد و آن‌ها مجبور هستند مدام زمان مسدودی منابع مالی خود را تمدید کنند که این اقدام هم به صورت پلکانی با افزایش میزان منابع، انجام می‌شود.

قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو به پیشنهادهای دبیرخانه درباره حل مشکلات ناشی از اجرای این بخش‌نامه اشاره کرد و گفت: یکی از پیشنهادهای دبیرخانه، مستثنی شدن تولیدی‌ها از این بخش‌نامه بود که خوشبختانه نماینده بانک مرکزی در جلسه از اجرایی شدن این پیشنهاد خبر داد. نکته دیگر ایجاد و تمدید گواهی ثبت آماری درباره کالاهای موجود در گمرک با ارائه قبض انبار بدون تودیع سپرده بود که این پیشنهاد هم مورد استقبال اعضای شورا قرار گرفت.

سلاح‌ورزی جدا کردن خوش‌حساب‌ها و واحدهای شناخته شده از دیگران در روند اجرای بخش‌نامه مربوط به مسدودسازی حساب بانکی متقاضیان ارز و تسهیل شرایط برای این افراد را راهکاری دیگری عنوان کرد که در این جلسه مطرح شد و به تصویب رسید.

براساس اظهارات نایب‌رئیس اتاق ایران بررسی امکان رفع تعهد ارزی برای صادرات فرش دست‌باف، موضوع بعدی این نشست بود.

وی تصریح کرد: با توجه به بند (ک) تبصره ۹ قانون بودجه ۱۴۰۲، پیمان‌سپاری ارزی برای صادرات فرش دست‌باف ممنوع شده و در جلسه شورا بر تسریع ابلاغ این قانون به گمرکات، تأکید شد.

سلاح‌ورزی به مسئله روند برگشت فرش دستباف ایرانی به کشور اشاره کرد که درباره این موضوع نیز در نشست اخیر شورا تصمیم‌گیری شد.

وی تأکید کرد: پیش از این لایحه‌ای برای اصلاح ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی و به‌منظور تصریح معافیت فرش دستباف (ماده معافیت‌ها) و ماده ۶۵ قانون امور گمرکی(لزوم ارائه اسناد صدور)و تصویب در مجلس و سپس یک تبصره به ماده ۱۲۱ آیین‌نامه اجرایی الحاق شود؛ تهیه شده بود اما این لایحه هیچ‌گاه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به دولت ارسال نشد.

قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو به مصوبه شورا درباره برگشت فرش دستباف ایرانی به کشور اشاره و تصریح کرد: مقرر شد پیش‌نویس لایحه تهیه شده ظرف ۱۰ روز آینده ارسال و برای تصویب سریع‌تر آن از ظرفیت برنامه هفتم توسعه استفاده شود. از طرف دیگر گمرک لازم است پیشنهاد سوم دبیرخانه درباره اصلاح ماده ۱۷۵ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی را پیگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: اعضای شورای گفت‌وگو تصمیم گرفتند تا نشست فوق‌العاده‌ای ترتیب دهند و در آن با حضور رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر نیرو، روند طولانی تأمین و تخصیص ارز از یک‌سو و ناترازی در تولید و مصرف برق بررسی شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.