کد خبر : 13752
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 دی 1401 - 16:50

مانده مطالبات صندوق توسعه ملی 1.5 میلیارد دلار است

مانده مطالبات صندوق توسعه ملی 1.5 میلیارد دلار است
عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت:مانده مطالبات صندوق از تعداد 248 طرحی که از منابع صندوق استفاده کرده‌اند 1.5 میلیارد دلار است که با احتساب نفت به 6 میلیارد دلار می‌رسد

به گزارش خریدار، علیرضا میرمحمد صادقی، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی امروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد: در 9 ماه سال جاری 350 میلیون دلار به 31 پروژه پرداخت ارزی داشتیم، همچنین 275 میلیون دلار پروژه جدید وصول کرده‌ایم. 361 میلیون دلار هم برای سایر پروژه‌ها پرداخت کرده‌ایم. در یک طرح 33 میلیون دلار و در یک طرح تسهیلات مانایی 7 میلیون دلار و در مجموع امسال 650 میلیون دلار تسهیلات به طرح‌های مختلف پرداخت کرده‌ایم.

وی گفت: پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی یا به شکل ارزی و یا ریالی با عاملیت سپرده‌گذاری صندوق نزد بانک‌ها است که در 316 طرح به صورت عاملیت ارزی پرداخت شده و 31 میلیارد دلار مجموع پرداخت‌های صندوق تاکنون بوده که از این رقم مصوب 24.3 میلیارد دلار در عمل پرداخت شده و این طی 11 سال عمر صندوق توسعه ملی اتفاق افتاده است. همچنین برای طرح‌های جدید اعلام وصول شده سپرده‌گذاری ارزی انجام شده که 46 طرح به مبلغ 7 میلیارد دلار سپرده‌گذاری ارزی نزد بانک‌ها داشته‌ایم.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در مورد اقساط سررسیدشده تسهیلات صندوق توسعه ملی گفت: 9.8 میلیارد دلار اقساط سررسید شده است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از تعداد 248 طرحی که از منابع صندوق استفاده کرده‌اند،‌ 316 طرح با عاملیت بانک‌ها انجام شده، پرداخت اقساط تسهیلات از سال 99 شروع شده و سال آینده به اوج می‌رسد. تاکنون 3.5 میلیارد دلار اقساط تسهیلات صندوق وصول شده، از این اقساط 5 میلیارد دلار مربوط به صنعت نفت بوده، مانده مطالبات صندوق 1.5 میلیارد دلار است که با احتساب نفت به 6 میلیارد دلار می‌رسد و بدون نفت 1.4 میلیارد دلار می‌شود.

میرمحمد صادقی همچنین گفت: طرح‌هایی که از صندوق توسعه ملی وام می‌گیرند یک زمان مشارکت و ساخت، زمان تنفس، و موقع بازپرداخت اقساط دارند. تاکنون 501 مرتبه طرح‌های صندوق را به تعداد 201 طرح تمدید کرده‌ایم؛ یعنی هر طرح 2.5 مرتبه تمدید شده است.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در مورد طرح‌های ریالی صندوق توسعه ملی هم گفت: این طرح‌ها با مشارکت بانک‌های عامل انجام می‌شود. تاکنون 70 هزار میلیارد تومان به طرح‌های ریالی پرداخت شده که از محل 10 درصد تبدیل منابع صندوق به ریال انجام شده است. سالانه 15 هزار میلیارد تومان پول جدید به طرح‌های ریالی پرداخت می‌شود. این طرح‌ها هر ساله و برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی تسهیلات دوساله نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنیم و تاکنون از 100 هزار طرح تولیدی در کشور پشتیبانی کرده‌ایم.

وی از تبدیل 1.5 میلیارد دلار منابع صندوق به ریال و پرداخت طرح‌های کشاورزی و اشتغال روستایی خبر داد و گفت: 157 طرح در این زمینه پشتیبانی شده و نظارت آن با وزارت رفاه است. همچنین صندوق توسعه ملی برای حمایت از صندوق تثبیت بازار سرمایه طبق قانون 4600 میلیارد تومان منابع اختصاص داده است.

میرمحمد صادقی به روش پرداخت مانایی اشاره کرد و گفت: بعضی از طرح‌ها ارزآوری دارند، اما منابع اجرای طرح ریالی است و یک سری از طرح‌ها در هنگام احداث نیاز ارزی دارند که منابع ارزی دریافت می‌کنند؛ بنابراین طرح‌هایی که احداث آن نیاز به ریال دارد اما بعدا از محل صادرات محصولات می‌توانند ارز تامین کنند، تسهیلات مانایی به آنها پرداخت می‌شود و هنگام بازپرداخت یا باید ارز بدهند، و یا معادل نرخ بانک مرکزی از همان ارز به صورت ریال بازپرداخت کنند.

به گفته عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی؛ سال جاری حدود 4.5 میلیارد دلار قرارداد عاملیت ارزی با 11 بانک بسته شد و 10 درصد از این قراردادها به صورت تسهیلات مانایی پرداخت می‌شود.

در این مراسم حسین عیوضلو، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی هم گفت: تشکیل صندوق توسعه ملی یک ایده مترقی است چون کشورهایی که صندوق ثروت ملی دارند در برابر تهدیدات مقاوم می‌شوند. در حال حاضر صندوق‌های ثروت ملی دبی، قطر، و عربستان بیش از یک تریلیون دلار منابع دارند.

وی همچنین گفت: این تصور غلط است که منابع ارزی فقط در داخل کشور استفاده شود، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بلکه باید این منابع صرف واردات تجهیزات شود که بتواند در داخل کشور ثروت ایجاد کند و یکی از کارکردهای صندوق توسعه ملی کمک به تثبیت بودجه دولت است، اما نباید به خزانه دوم دولت تبدیل شود و باید حداقل 30 درصد منابع صندوق توسعه ملی صرف توسعه شود و این صندوق به عنوان ثروت بین نسلی به شمار می‌رود که در اساسنامه آن هم تاکید شده است که 40 درصد از درآمدهای نفت و گاز وارد این صندوق شود.

عیوضلو همچنین گفت: در آینده قرار است سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین صندوق توسعه ملی و کشورهای همسو و همجوار در مواردی مانند میادین مشترک سرمایه‌گذاری شود.

به گفته عیوضلو امسال معادل 500 میلیون یورو برای اعتبار خریدار در واردات اختصاص دادیم و در بانک‌ها سپرده‌گذاری کردیم. همچنین زمینه ورود صندوق به سرمایه‌گذاری مشترک خارجی ایجاد شده است.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: باید سبد پویایی از ارزهای قوی و مسلط داشته باشیم تا منابع صندوق در اثر تحریم از بین نرود.

وی همچنین گفت: از سال آینده حساب‌‌‌‌های صندوق از حساب‌های بانک مرکزی مستقل می‌شود و در مورد اعتبار فروشنده و تامین مالی برای صادرکنندگان ایرانی نیز از سوی صندوق انجام می‌شود. ما با 7 کشور از اعضای اکو، صندوق مشترکی تشکیل خواهیم داد تا بتوانیم زمینه سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی را فراهم کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.