کد خبر : 18849
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 19 اردیبهشت 1402 - 15:35

مجتبی دوراندیش

صندوق توسعه باید به صندوق ثروت ملی تبدیل شود

صندوق توسعه باید به صندوق ثروت ملی تبدیل شود
رئیس صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه باید به صندوق ثروت ملی تبدیل شود و انتظار دارم این امر در برنامه هفتم توسعه لحاظ شود.

به گزارش خریدار، «مهدی غضنفری» در نخستین همایش ملی اقتصاد هوشمند و توسعه ملی اظهار داشت: بارها عنوان کرده‌ام که همه درآمدهای نفتی باید به صندوق توسعه ملی بیاید و بخشی از آن که به صورت سود است باید وارد بودجه شود.

وی بیان کرد: در ۴۰ سال گذشته سرمایه را با ثروت اشتباه گرفتیم ما معتقدیم نفت ثروت نیست؛ سرمایه است. اگر این قاعده را در ۴۰ سال گذشته رعایت می‌کردیم، کل واریزی دولت‌ها به صندوق توسعه ملی به ۱۵۰ میلیارد دلار محدود نمی‌شد.

رئیس صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه اعلام می‌کند این توانایی را دارد که همه منابع را دریافت کند و از طریق سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف متوسط ۱۰ سال گذشته بودجه کشور را تامین کند و این امر باید در حکمرانی اقتصاد هوشمند اجرایی شود.

وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی صندوق ارزی است، افزود: صندوق توسعه همواره کوچک می‌شود چون سود و حساب ما به ریال است اما در بحث مالیات ستانی، مالیات را با نرخ ارز اخذ می‌کنند.

غضنفری با تاکید بر اینکه در حکمرانی اقتصادی به شدت نیازمند بازتعریف مفاهیم اقتصادی قبل از هوشمندسازی هستیم، گفت: صندوق هر سال باید نسبت به سال قبل بزرگتر شود. صندوق اگر بخواهد کوچک شود، هیچ چیز برای نسل بعد نگذاشتیم و نمی توانیم ادعا کنیم هوشمند هستیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.