کد خبر : 26013
تاریخ انتشار : شنبه 26 اسفند 1402 - 10:02

وزیر نیرو:

مریم آهون بر

سد قیز قلعه‌سی با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح می‌شود

سد قیز قلعه‌سی با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح می‌شود
محرابیان، وزیر نیرو گفت: سد قیز قلعه سی بزودی با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش خریدار، علی اکبر محرابیان و پرویز شهبازف در دیداری که امروز جمعه در تهران و به دعوت وزیر نیروی ایران برگزار شد، پیرامون زمینه‌های همکاری مشترک و راه‌های تقویت تعاملات فی مابین به ویژه در حوزه فرایند احداث و بهره برداری مشترک از دو سد خدا آفرین و سد قیز قلعه‌سی تبادل نظر کردند.

در این دیدار وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران پیرامون مذاکرات و توافقات صورت گرفته گفت: یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم توسعه روابط همه جانبه میان ایران و کشورهای همسایه است و بسیار خرسندیم که اعلام کنیم روابط ایران و جمهوری آذربایجان نیز با توجه به اشتراکات تاریخی و فرهنگی در همین چارچوب روز به روز در حال تقویت و توسعه است.

وی با بیان اینکه میان ایران و جمهوری آذربایجان زمینه‌های همکاری فراوانی وجود دارد، ادامه داد: در طول سال‌های گذشته پروژه‌های مشترک فراوانی میان ایران و جمهوری آذربایجان تعریف شده است که از جمله این پروژه‌ها باید به احداث سد قیز قلعه سی و نیز توسعه سد خدا آفرین بر روی رودخانه ارس اشاره کرد.

محرابیان با اعلام این خبر که اکنون در آستانه بهره برداری از سد قیز قلعه‌سی هستیم، اظهار داشت: با توجه به اینکه عملیات احداث سد قیز قلعه سی و توسعه سد خدا آفرین در آستانه اتمام است، ضرورت داشت در یک جلسه مشترک با وزیر انرژی جمهوری آذربایجان تقسیم بندی برنامه‌های اجرایی پیش رو با محوریت افتتاح پروژه‌ها برگزار شود.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه عملیات احداث دو سد خدا آفرین و قیز قلعه‌سی با رعایت آخرین استانداردهای بین المللی انجام شده است، اضافه کرد: بهره برداری از این دو سد که بزودی با حضور روسای جمهور دو کشور انجام می‌شود، اجازه می‌دهد تا بر اساس پروتکل‌های بین المللی و توافقات دو جانبه حداکثر استفاده را از منابع آب موجود در رودخانه ارس در مسیر تامین منافع مردم انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به توافقات صورت گرفته در حوزه انرژی برق اشاره کرد و گفت: در دیدار امروز با وزیر انرژی جمهوری آذربایجان پیرامون افزایش ظرفیت تبادل انرژی نیز مذاکرات خوبی داشتیم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها موضوع اتصال برق ایران و روسیه از مسیر آذربایجان بود.

محرابیان با بیان اینکه مذاکرات پیرامون فرایند سنکرون سازی برق ایران و روسیه از مسیر آذربایجان ادامه خواهد داشت، بیان کرد: موضوع تبادل برق با جمهوری آذربایجان و نیز ترانزیت برق از خاک این کشور برای ما بسیار مهم است و در همین رابطه مذاکرات و رایزنی‌های خود را با این دو کشور ادامه می‌دهیم.

وزیر انرژی آذربایجان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت: در جریان این سفر ابتدا به اتفاق همکاران از فرایند احداث سد قیز قلعه‌سی و توسعه سد خدا آفرین بازدید کردیم و بسیار خوشحال هستیم که اعلام کنیم فرایند ساخت سد قیز قلعه‌سی و توسعه سد خدا آفرین بزودی به پایان می‌رسد.

شهبازوف با تاکید بر لزوم بهره برداری حداکثری از منابع آب رود ارس توسط دو کشور همسایه ادامه داد: پس از اتمام فرایند ساخت و توسعه دو سد در مرحله بعد باید عملیات ساخت نیروگاه را نیز در تعامل با یکدیگر انجام دهیم که این اقدام به دو کشور کمک می‌کند تا حداکثر بهره برداری را از منابع آب و برق داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سنکرون سازی برق ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه اشاره کرد و گفت: پروژه سنکرون سازی برق سه کشور ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه نیز یکی دیگر موضوعات مشترک و مهم است که در این دیدار قرار شد برای پیگیری آن ملاقات دیگری نیز در آینده نزدیک داشته باشیم.

وزیر انرژی جمهوری آذربایجان در پایان اظهار داشت: پروژه‌ها و موضوعات همکاری فراوانی میان دو کشور در حوزه‌های حمل و نقل، انرژی و… وجود دارد که باید با جدیت و تعامل سازنده این پروژه‌ها توسعه دهیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.