کد خبر : 17869
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 فروردین 1402 - 14:08

زمینگیر شدن صادرات فرش با مصوبه رفع تعهد ارزی

زمینگیر شدن صادرات فرش با مصوبه رفع تعهد ارزی
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف با اشاره به زمینگیر شدن صادرات فرش دستباف در پی مصوبه رفع تعهد ارزی گفت: افزایش نرخ ارز می توانست فرصت خوبی برای رونق تولید در حوزه فرش با صادرات این محصول باشد.

به گزارش خریدار، عبدالله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف با بیان اینکه افزایش نرخ ارز فرصت خوبی برای رونق صادرات در فرش دستباف بود، گفت: حذف مصوبه تعهد ارزی از فرش دستباف می تواند تحولی در صادرات این محصول ایجاد کند.

وی با تأکید بر اینکه حدود ۹۵ درصد از فرش دستباف صادرات محور است، اظهار داشت: سال گذشته بالا رفتن قیمت ارز می توانست نقطه عطفی در صادرات فرش دستباف باشد ولی به دلیل مصوبه تعهد ارزی صنعت فرش از فرصتی که تحت تاثیر افزایش قیمت دلار به وجود آمده بود، بی بهره ماند.

بهرامی با بیان اینکه قیمت مواد اولیه با افزایش نرخ ارز بالا رفته است و تنها صادرات برای تولید کننده سود آور است، گفت: درست است که سایر تولیدکنندگان نسبت به افزایش مواد اولیه نگران هستند اما اگر دولت نسبت به حذف مصوبه تعهد ارزی اقدام کند، افزایش قیمت ارز برای فرش فرصتی است تا از حالت رکود خارج شود. در این صورت می توانیم با قیمت بسیار عالی فرش دستباف به کشورهای هدف صادر کنیم اما مصوبه تعهد ارزی مانع تحقق این هدف شد.

وی بیان کرد: اوضاع فرش دستباف بسیار بد است و بافندگان زیادی ازاین صنعت خارج شده اند، افزایش قیمت مواد اولیه فرش از یک‌سو و عدم تخصیص بودجه برای حمایت از قالیبافان موجب رکورد این هنر صنعت شده است.

وی با بیان اینکه حمایت ۱۲۰۰ میلیارد تومانی ردیف بودجه برای صنعت فرش مقرر شده بود، گفت: متأسفانه این مبلغ پرداخت نشد و حتی سرمایه گذاری لازم برای تقویت این صنعت انجام نگرفت. این مساله هم تولید و هم صادرات را تحت تأثیر قرار می دهد.

مدیرعامل اتحادیه فرش دستباف ایران با بیان اینکه مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی باعث کاهش صادرات فرش شده است، گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط موجود و مصوبه رفع تعهد ارزی، هیچ تاجری حاضر به صادرات فرش نیست.

عبدالله بهرامی با اشاره به اینکه فروش داخلی فرش از بین رفته است، اظهار داشت: با توجه به اینکه مواد اولیه فرش وارداتی است و با قیمت گران و ارز آزاد وارد می‌شود، هزینه‌های فرش افزایش یافته است و همین موضوع باعث افزایش قیمت فرش داخلی شده است و دیگر مردم توان خرید ندارند.

بهرامی گفت: صادرات فرش به تولید و اشتغال برمی‌گردد. اگر صادراتی انجام نشود تولید داخلی هم از بین می‌رود و اشتغال با خروج بافندگان کاهش می‌یابد. در حال حاضر با توجه به شرایط موجود و مصوبه تعهد ارزی هیچ تاجری حاضر به صادرات فرش نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.