کد خبر : 24843
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 17 بهمن 1402 - 18:57

شیخ حسینی :

مجتبی دوراندیش

 روایتی از یک دهه ناترازی بانکی

 روایتی از یک دهه ناترازی بانکی
مدیر عامل بانک توسعه تعاون با اشاره به اینکه این بانک از سال 92 به طور متوالی همه ساله زیان ده بود، اظهار داشت: در پایان سال 1401 برای اولین بار و پس از تقریبا ده سال توانستیم به سود برسیم و در سال 1401 در صورت های مالی خود سود شناسایی کردیم و اکنون هم در ریل سود دهی قرار گرفتیم و سال 1402 را هم با سود به پایان خواهیم رساند.

به گزارش خریدار،محمد شیخ حسینی، مدیرعامل بانک توسعه تعاون به تشریح عملکرد این بانک در 29 ماهه عمر دولت سیزدهم پرداخت.
وی درباره مشکلات وچالش هایی که در ابتدای دولت سیزدهم با آن مواجه بودند توضیح داد: مشکل کم نداشتیم اما برخی موارد بیشتر مشخص بود از جمله اینکه نسبت کفایت سرمایه ما به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های کلان، منفی و نزدیک به منفی 24 صدم درصد بود.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ناترازی سود و زیان است و ما 9 سال متوالی زیان ده بودیم یعنی از سال 92 وارد زیان شدیم و هر سال بانک با زیان مواجه بود و تا پایان سال ۱۴۰۰ ادامه داشت.
وی گفت: ناترازی نقدینگی یکی دیگر از مشکلات بانک بود و همیشه مصارف ما بیش از منابع ما بود و این باعث شده بود با چالش نقدینگی مواجه باشیم.
مدیرعامل بانک توسعه تعاون یادآور شد: سه پروژه کلان نیز داشتیم از جمله یک قرارداد با شهرداری، یک قرار داد با شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران و یک قرار داد با یکی از زیر مجموعه‌های صدا و سیما که این پروژه‌ها نیز مشکلاتی را ایجاد کرده بود.
افزایش سرمایه ۲۲۴ درصدی
شیخ حسینی درباره راهکارهای غلبه بر این مشکلات هم گفت: برای بحث افزایش سرمایه خیلی تلاش کردیم و از همه ظرفیت هایی که در قانون بودجه دیده شده بود، از ظرفیت‌‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در مجموع دولت واقعا استفاده شد و با کمکی که وزرای اقتصاد و رفاه داشتند، توانستیم افزایش سرمایه داشته باشیم؛ در سال قبل سرمایه ما از 28 هزار میلیارد ریال به 62 هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرد، یعنی یک رشد سرمایه 224 درصدی را داشتیم و نسبت کفایت سرمایه بانک که در دولت قبل منفی 24 صدم درصد بود به 6.6 درصد ارتقاء پیدا کرد که یک شاخص بسیار خوبی است.
بعد از 10 سال به سود رسیدیم
مدیر عامل بانک توسعه تعاون یادآور شد: همچنین از سال 92 به طور متوالی همه ساله زیان داشتیم و تا پایان سال 1401 برای اولین بار و پس از تقریبا ۱۰ سال توانستیم به سود برسیم و در سال 1401 در صورت های مالی خود سود شناسایی کردیم و الان هم در ریل سود دهی قرار گرفتیم و انشالله سال 1402 را هم با سود به پایان خواهیم رساند.
وی افزود: در حوزه چالش نقدینگی و ناترازی بین منابع و مصارف در کنار اینکه به تعهدات خود به خوبی عمل کردیم و در حوزه تامین مالی که در قالب تسهیلات تکلیفی و منابع داخلی و حمایت از کسب وکارهای خرد و نهادهای حمایتی بود، به تکالیف خود به خوبی عمل کردیم و در عین حالی که اضافه برداشت از بانک مرکزی نداشتیم.
شیخ حسینی اضافه کرد: در حال حاضر نیز منابع ما بیش از مصارف است و این نیز یکی از دستاوردهای مهمی است که داشتیم.
وی گفت: درباره سه پروژه ای نیز که اشاره کردم؛ با پیگیری هایی که انجام دادیم در کنار مذاکرات حقوقی توانستیم هر سه پروژه را خوشبختانه تعیین تکلیف کردیم.
وی رسیدن بانک به سوددهی و نزدیک شدن نسبت کفایت سرمایه بانک به نرم استاندارد را از دستاوردهای ۲۹ ماهه این بانک در دولت سیزدهم برشمرد و ادامه داد: ان پی ال یا همان نسبت مطالبات غیر جاری برای اولین بار در طول تاریخ فعالیت بانک به زیر 4 درصد رسیده است و در حدود 8/3 درصد است که یک رکورد برای بانک توسعه تعاون به شمار می رود و از میانگین شبکه بانکی نیز خیلی پایین تر است و تعادل بین منابع و مصارف خیلی مهم بوده است.
دو برابر تسهیلات از زمان تاسیس را در دولت سیزدهم پرداخت کردیم
وی گفت: در کنار این موضوع توانستیم طی این دو سال تسهیلاتی که پرداخت کردیم بیش از 60 درصد کل تسهیلات پرداختی از ابتدای تشکیل بانک در سال 1388 تا به امروز را شامل میشود، یعنی بیش از 62 درصد کل تسهیلات پرداختی در طول 29 ماهی که از فعالیت دولت سیزدهم میگذرد، پرداخت شده است.
اولین‌ها در دولت سیزدهم
وی درباره اولین‌های این بانک در دولت سیزدهم هم توضیح داد: امسال برای اولین بار سامانه افتتاح حساب غیر حضوری و پرداخت تسهیلات راه اندازی شد، به تازه گی از سفته الکترونیکی رو نمایی کردیم و در بانک عملیاتی شد.
وی ادامه داد: برای اولین بار نسبت مطالبات غیر جاری بانک به زیر 4 درصد کاهش پیدا کرد و همچنین بعد از ده سال برای اولین بار به سود دهی رسیدیم و امضای دیجیتال که اقدام بسیار بلندی در راستای عملیاتی کردن بانکداری دیجیتال هست برای اولین بار در دهه مبارک فجر امسال عملیاتی و رونمایی خواهد شد.
شیخ حسینی همچنین گفت: بر اساس چشم اندازی که برای بانک ترسیم کردیم، انشاالله در پایان سال 1404 بانکی پیشرو و بانکی برتر در حوزه ارائه خدمات مالی و اعتباری به صورت دیجیتال و در بستر دیجیتال برای تعاونی ها و بنگاه های کوچک و متوسط باشیم.
مدیرعامل بانک توسعه تعاون درباره آثار ملموس این اقدامات در زندگی مردم تاکید کرد: اقتصاد کشورما یک اقتصاد بانک محور است، و هر چه بتوانیم بانکها را تقویت کنیم چه در بعد افزایش سرمایه، تامین مالی و استفاده از ابزارهای دیجیتال برای تامین مالی؛ باعث می شود که بانکها بتوانند خیلی راحت تر و سهل تر خدمات و سرویس های خود را به مردم ارایه کنند و هم سرعت ارایه خدمات به مردم افزایش پیدا می‌کند و هم کیفیت خدمات بیشتر می‌شود، یعنی دو موضوع مورد نیاز مردم که دغدغه آنها از شبکه بانکی است، یکی انتظار دارند بانکها محصولات و سرویس های با کیفیت و با سرعت را با حداقل پیچیدگی و با تسهیل گری به آنها ارایه کنند.
وی افزود: کارهایی که ما انجام دادیم چه در حوزه بانکداری و چه در حوزه افزایش سرمایه بانک و چه در حوزه مدیریت و کنترل ناترازی ها در بانک توسعه تعاون در همین راستاست که بتوانیم به مردم خدمات بهتر و با کیفیت تر و با سرعت بیشتر ارایه دهیم که در نهایت بتوانیم رضایت مردم را جلب کنیم.
وی تصریح کرد: البته ما برای رسیدن به قله و رسیدن به نقطه مطلوب که رضایت حداکثری مردم هست، طبعا باید تلاش کنیم و خیلی بیش از این باید تلاش کنیم، میان مردم ایجاد اعتماد کنیم و محصولات و سرویس ها و نیازها و خدمات خود را بر اساس نیاز ها و ذائقه مردم طراحی کنیم و اگر به آن نقطه برسیم ما نیز موفق شده ایم .
وی تصریح کرد: بنگاه اقتصادی که بتواند رضایت مردم را جلب کند قطعا موفق می شود و می تواند حیات پایداری داشته باشد و در این صنعت پر رقابت می تواند ادامه حیات داشته باشد و به اهداف عالی خود برسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.