کد خبر : 20517
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 تیر 1402 - 11:59

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد؛

جلوگیری خروج ارز؛ با اجرای طرح جهش تولید در اراضی دیم کشور

جلوگیری خروج ارز؛ با اجرای طرح جهش تولید در اراضی دیم کشور
وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه در سال زراعی جدید بیش از ۵.۲ میلیون هکتار اراضی دیم کشور تحت پوشش طرح جهش تولید در دیمزارها قرار خواهد گرفت، گفت: با اجرای طرح غنی‌سازی مراتع و تامین علوفه در اراضی دیم می‌توانیم از خروج ارز جلوگیری کرده و نیاز داخل را تامین کنیم.

به گزارش خریدار، «محمدعلی نیکبخت» در یکصد و ششمین نشست ستاد ملی طرح جهش تولید در دیمزارها که با حضور محمدحسن نامی رییس سازمان مدیریت بحران کشور و سیدمصطفی سیدهاشمی معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برگزار شد، افزایش بهره‌وری را یکی از مباحث مهم حوزه کشاورزی دانست و افزود: طرح کشت در دیمزارها یکی از راه‌های دستیابی به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: کشت در دیمزارها از فرامین مورد تاکید حضرت آقا و ریاست جمهوری است و وظیفه همه ما عمل به این فرامین است و وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خود در ستاد وزارتخانه، استان‌ها، شهرستان‌ها و دور افتاده‌ترین دهستان‌ها طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور را اجرایی کند.

وی همچنین به پیش‌بینی اقتصاددانان در خصوص چالش جدی کمبود مواد غذایی تا سال ۲۰۵۰ در دنیا اشاره کرد و گفت: کشورهای توسعه یافته با برنامه‌ریزی و سازماندهی، منابع و ظرفیت‌های موجود جهان را برای تامین غذا بکار گرفته‌اند تا در آینده با مشکل کمبود غذا مواجه نشوند و در صورتی که کشورهایی همچون ایران از هم اکنون چاره‌اندیشی نکنند، در مواجهه با بحران غذا آسیب‌پذیرتر خواهند بود.

نیکبخت بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی بخش کشاورزی مکلف است در طرح جهش تولید دیمزارها دست یاری ستاد اجرایی فرمان امام و سازمان مدیریت بحران را برای همکاری بفشارد و در این راستا با تامین انواع نهاده، بذر، کود، ماشین‌آلات کشاورزی و همچنین نظارت‌های فنی و اجرایی، به سمت پایدارسازی تولید گام برداشته تا کشاورز اطمینان خاطر یابد که این اقدامات در افزایش عملکرد تولید و معیشت او اثربخش است.

به گفته وی، آموزش و ترویج در اجرای این طرح تا دستیابی کشاورز به استقلال عمل ادامه خواهد یافت و پس از نیل به اهداف مورد نظر طرح، ستاد اجرایی فرمان امام می‌تواند در دیگر طرح‌های مهم و اثرگذار بخش کشاورزی از جمله آبخیزداری و آبخوانداری برای جلوگیری از سیلاب، فرسایش خاک و تغذیه سفره‌های زیرزمینی یاری‌رسان ما و کشور باشد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزی همواره با خطر بلایای طبیعی دست به گریبان است، گفت: گسترش چتر بیمه و اقدامات حمایتی از دسترنج کشاورز مورد تاکید مسوولان نظام است.

وی ادامه داد: بیمه کشاورزی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود، در این راستا وزارت جهادکشاورزی با همکاری صندوق بیمه، سازمان مدیریت بحران و ستاد اجرایی فرمان امام در مدیریت ریسک و جبران خسارت‌ کشاورزان پیشگام خواهد بود و در تلاش است با بالا بردن پوشش بیمه کشاورزی، رضایت کشاورزان را افزایش دهد.

نیکبخت گفت: در سال زراعی جدید بیش از ۵.۲ میلیون هکتار اراضی دیم کشور تحت پوشش طرح جهش تولید در دیمزارها قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه واردات نهاده‌های دامی بیشترین ارزبری را دارد، گفت: با اجرای طرح غنی‌سازی مراتع و تامین علوفه می‌توانیم از خروج ارز جلوگیری کرده و نیاز داخل را تامین کنیم.

مقام عالی وزارت بر تبعیت از قانون افزایش بهره‌وری تاکید کرد و گفت: ظرفیت‌ها و امکانات زیادی در کشور وجود دارد که اگر براساس قانون افزایش بهره‌وری از منابع به درستی استفاده شود، بیشتر کمبودها در داخل کشور برطرف خواهد شد.

وی افزود: نخبگان، دانشمندان، محققان و پژوهشگران وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تات، باید برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی علم و دانش محصور را به عرصه بیاورند.

نیکبخت تصریح کرد: برای دستیابی به کشاورزی دانش‌بنیان باید از ظرفیت دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، دانش روز دنیا استفاده شود تا بتوانیم مشکلات را از پیش پا برداریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.