کد خبر : 24281
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 دی 1402 - 16:15

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج خبر داد

مجتبی دوراندیش

جبران کسری برنج مورد نیاز بازار تا پایان سال

جبران کسری برنج مورد نیاز بازار تا پایان سال
کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج گفت: بنابر اعلام مسئولان وزارت جهاد ۳۰۰ هزار تن کسری برنج مورد نیاز تا پایان سال وارد می شود.

به گزارش خریدار، مسیح کشاورز با بیان اینکه محدودیتی در ثبت سفارش برنج نداریم، گفت: بنابر آمار از ابتدای سال ۷۰۰ هزارتن برنج وارد شده که طبق برنامه وزارت جهاد تا پایان سال ۳۰۰ هزارتن دیگر باید وارد شود.

او با بیان اینکه ماهانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزارتن برنج خارجی مورد نیاز است،افزود: براین اساس سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن حداقل باید واردات انجام شود که بدین ترتیب مدنظر ما واردات ۵۰۰ هزارتن برنج تا پایان سال است، اما وزارت جهاد بدلیل برآورد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن تولید داخل معتقد است که واردات ۴۰۰ هزارتن برنج تا پایان سال، بازار برنج داخل را به رکود می کشاند.

کشاورز ادامه داد: پیشنهاد انجمن به مسئولان وزارت جهاد آن است که بازار را بدقت رصد کنند و در صورت عدم تولید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن برنج در داخل یا افزایش قیمت برنج ایرانی نسبت به تامین ارز ۵۰۰ هزارتن برنج اقدام کنند تا مشکلی در تنظیم بازار رخ ندهد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج افزود: با توجه به گرانی برنج ایرانی در سال های گذشته بخشی از تقاضای سطح متوسط جامعه به سمت برنج خارجی سرازیر شد که با ایجاد تعادل در بازار برنج ایرانی و کاهش قیمت دیگر بخش متوسط جامعه به سمت خرید برنج خارجی نمی آیند.

او از افزایش قیمت برنج جهانی خبر داد و گفت: قیمت جهانی برنج خارجی ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است که دولت با اتخاذ تمهیدات در نظر گرفته به تجار اعلام کرد که مذاکرانی با تجار هندی و پاکستانی داشته باشند و همواره ما نگران افزایش قیمت های جهانی بالای ۲۰ درصد بودیم، اما افزایش قیمت ها در محدوده ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

کشاورز با بیان اینکه قیمت هرکیلو برنج هندی در محدوده ۴۰ هزارتومان و پاکستانی بالای ۵۰ هزارتومان بود، گفت: هم اکنون ۱۰ تا ۱۵ درصد بر قیمت های مبدا اضافه شده که به همان نسبت قیمت برنج برای مصرف کننده تغییر داشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.