کد خبر : 21001
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1402 - 21:57

مجتبی دوراندیش

تونل ایرانی در جشن استقلال تاجیکستان تکمیل می‌شود

تونل ایرانی در جشن استقلال تاجیکستان تکمیل می‌شود
تونل ایرانی موسوم به استقلال که توسط شرکت های ایرانی ساخته شده است همراه با برگزاری جشن سی و دومین سالگرد استقلال تاجیکستان به طور کامل تکمیل می‌شود.

به گزارش خریدار، وزارت حمل و نقل تاجیکستان اعلام کرد که کار تکمیل تونل استقلال که بخش مرکزی تاجیکستان را به شمال این کشور متصل می کند، قبل از جشن روز استقلال تکمیل می شود.

استقلال تاجیکستان از شوروی سابق ۲۸ سال پیش در روز ۹ سپتامبر سال ۱۹۹۱ اعلام شد. هرساله روز نهم سپتامبر از این روز با عنوان روز استقلال تاجیکستان یاد کرده و آن را جشن می گیرند.

این گزارش می گوید که در ابتدا قرار بود عملیات تکمیل قبل از پایان نوامبر ۲۰۲۲ تکمیل شود. اداره حمل و نقل خاطرنشان می کند: “اما به دلایل مالی، دوره اجرای پروژه تمدید شد. ”

عملیات تکمیل این تونل توسط شرکت ایرانی فاروب انجام می شود که پیش از این به همراه یک شرکت ایرانی دیگر به نام «صابر» در ساخت این تاسیسات مشارکت داشته اند.

ساخت تونل استقلال در سال ۲۰۰۳ بر اساس توافقنامه مربوطه بین تاجیکستان و ایران آغاز شد.

هزینه ساخت در ابتدا ۳۹ میلیون دلار بود که ۷.۸ میلیون دلار آن توسط دولت تاجیکستان تخصیص یافت و بقیه وجوه به صورت کمک بلاعوض (۱۰ میلیون دلار) و وام (۲۱.۲ میلیون دلار) توسط ایران تأمین شد.

به گفته وزارت حمل و نقل تاجیکستان، ۱۱ میلیون دلار دیگر برای عملیات تکمیل اختصاص داده شده است. به عنوان بخشی از تکمیل تونل، سیستم تهویه، روشنایی، نظارت ایمنی و اطفای حریق نصب شد.

به گزارش آسیاپلاس تاجیکستان، این تونل در سال ۲۰۰۶ با مشارکت امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان و رئیس جمهور وقت ایران به بهره برداری رسمی رسید. در آوریل ۲۰۱۴، کار تکمیل تونل از سر گرفته شد، اما به دلیل کمبود بودجه متوقف شد.

دولت‌های ایران و تاجیکستان موافقت کردند که به میزان مساوی منابع مالی بیشتری را از طریق سهام ارائه کنند. در سال ۲۰۲۱، طرفین توافق کردند که بودجه اضافی (هر کدام ۵.۵ میلیون دلار) برای تکمیل این تسهیلات، که در اوایل ژوئن همان سال آغاز شد، اختصاص دهند.

تونل استقلال از زیر گذرگاه بلند کوه انزاب، واقع در ۹۰ کیلومتری شمال دوشنبه در بزرگراه دوشنبه – خجند (شمال تاجیکستان) می گذرد. طول تونل استقلال بیش از ۵ کیلومتر است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.